23.5 C
Athens
Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024

Στα ύψη και πάλι οι τιμές των καυσίμων. Ξεπέρασε τα 2 ευρώ το λίτρο η αμόλυβδη

Ειδήσεις Ελλάδα

Οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα έχουν αυξηθεί σημαντικά το τελευταίο διάστημα και η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων ήταν στα 1,954 ευρώ το λίτρο την 1η Αυγούστου, από 1,863 ευρώ ανά λίτρο ένα μήνα πριν, την 1η Ιουλίου, με τα στοιχεία να προέρχονται από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης.
Η μέση τιμή της βενζίνης 100 οκτανίων είναι στα 2,119 ευρώ το λίτρο (2,050 ευρώ το λίτρο την 1η Ιουλίου), του diesel κίνησης στα 1,668 ευρώ το λίτρο (1,579 ευρώ το λίτρο την 1η Ιουλίου) και του υγραερίου κίνησης στα 0,832 ευρώ (0,796 ευρώ το λίτρο την 1η Ιουλίου).

Σχεδόν σε όλη τη νησιωτική Ελλάδα η αμόλυβδη βενζίνη πωλείται πάνω από τα 2 ευρώ ανά λίτρο και στην πλειονότητα των πρατηρίων σε Κυκλάδες, Δωδεκάνησα και Βόρειο Αιγαίο οι υψηλότερες τιμές ξεπερνούν και τα 2,20 και 2,30 ευρώ ανά λίτρο.
Πρωταθλήτρια η Μήλος
Το μέσο κόστος της απλής αμόλυβδης την 1η Αυγούστου ήταν 2,192 ευρώ το λίτρο στις Κυκλάδες, 2,105 ευρώ στα Δωδεκάνησα, 2,048 ευρώ στη Λευκάδα, 2,037 ευρώ στην Κεφαλονιά, 2,005 στη Κέρκυρα, 2,003 ευρώ στο Ηράκλειο Κρήτης, 2,01 στο Ρέθυμνο και 1,988 ευρώ στα Χανιά.
Φυσικά δεν είναι μόνο οι μεγάλες ανατιμήσεις που αποδίδονται στην καθιερωμένη κούρσα ανόδου των τιμών διυλιστηρίου της Μεσογείου αλλά και του Μπρεντ – από τα επίπεδα των 74 δολαρίων το βαρέλι στις αρχές Ιουλίου το αργό πετρέλαιο εκτινάχθηκε πάνω από τα 84 δολάρια – αλλά είναι και τα λεγόμενα “καπέλα” στις τιμές των νησιών.
Η ακριβότερη βενζίνη είναι στη Μήλο με τιμή στα 2,36 ευρώ ανά λίτρο. Οι τιμές στα νησιά, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς καυσίμων, διαμορφώνονται σε αυτά τα επίπεδα για τους εξής λόγους:

Είναι υψηλό το κόστος των μεταφορικών των καυσίμων.
Σε αρκετά νησιά δεν υπάρχει μεγάλος αριθμός εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών (σήματα), με αποτέλεσμα να μην αναπτύσσεται ανταγωνισμός.
Τα βενζινάδικα όπως και οι εταιρείες πετρελαιοειδών των νησιών αποκομίζουν έσοδα εποχικά. Οπότε η κατανάλωση είναι πολύ χαμηλή τους περισσότερους μήνες του χρόνου και αυξημένη μόνο εκείνους του καλοκαιριού.
Το μερίδιο των φόρων στην τελική τιμή, κάτι που συμβαίνει και στην ηπειρωτική Ελλάδα, αγγίζει το 60%, με αποτέλεσμα οι τιμές να φουσκώνουν.

Το καλοκαίρι
Ως είθισται διεθνώς, και όχι μόνο στη χώρα μας, η ζήτηση των καυσίμων κίνησης αυξάνεται τη θερινή περίοδο λόγω των αυξημένων μετακινήσεων των πολιτών για τις καλοκαιρινές τους διακοπές.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την εκτίναξη της κατανάλωσης και άρα και των τιμών στα προϊόντα του αργού πετρελαίου, δηλαδή τη βενζίνη και το diesel κίνησης.
Οι αυξήσεις και οι υψηλές τιμές των καυσίμων κίνησης στην Ελλάδα εμφανίζονται σε μια περίοδο κατά την οποία είναι σε εξέλιξη τα κύματα εξόδου των κατοίκων των αστικών κέντρων για τους τόπους των διακοπών τους. Ετσι, υπάρχει αυξημένη ζήτηση σε καύσιμα και ανεβαίνουν και οι τιμές. Βέβαια, όσοι επιλέγουν να ταξιδέψουν με τα αυτοκίνητά τους επιβαρύνονται υπέρμετρα.
Το πλαφόν
Στην ελληνική αγορά υπάρχει εδώ και πάνω από έναν χρόνο και η ιδιομορφία με το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους των πρατηριούχων και της εμπορίας πετρελαιοειδών.
Το αποτέλεσμα αυτής της στρέβλωσης, είναι ο κλάδος να έχει κολλήσει στο ανώτατο επιτρεπόμενο σημείο. Έτσι είτε πέφτουν είτε ανεβαίνουν οι τιμές πρατηριούχοι και εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών θα κερδίζουν το ίδιο. Πρόσφατα η κυβέρνηση με νόμο παράτεινε αυτό το πλαφόν μέχρι το τέλος του 2023.

Το πλαφόν στη βενζίνη έφερε τιμές – καρμπόν στις αντλίες

Βροχή οι καταγγελίες και τα πρόστιμα
Η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) δέχεται αρκετές καταγγελίες που αφορούν στην αγορά των καυσίμων. Γι’ αυτόν το λόγο έχει εξαπολύσει αυτή την περίοδο μπαράζ ελέγχων.
Πριν μερικές ημέρες ανακοινώθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης πως επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικού ύψους 40.000 ευρώ σε πρατήρια υγρών καυσίμων. Συγκεκριμένα, 25.000 ευρώ εξ αυτών αφορούσαν πέντε βενζινάδικα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Κεφαλονιά, και τα υπόλοιπα 15.000 ευρώ σε βενζινάδικα σε Λάρισα και Πιερία.
Φορολογία
Καθοριστικό ρόλο, βεβαίως, στις υψηλές τιμές στην Ελλάδα εξακολουθούν να διαδραματίζουν οι υψηλοί έμμεσοι φόροι με τους οποίους επιβαρύνονται τα καύσιμα, τόσο ο ΦΠΑ όσο και ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στις 24 Ιουλίου η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης στην Ελλάδα ήταν χωρίς τους φόρους 0,817 ευρώ/λίτρο, αρκετά χαμηλότερη από τη μέση τιμή στην Ε.Ε.-27 (0,836 ευρώ/λίτρο) και στην Ευρωζώνη (0,841 ευρώ/λίτρο).
Συμπεριλαμβανομένων, ωστόσο, των φόρων η τιμή ανέβηκε στα 1,901 ευρώ/λίτρο, με τη μέση τιμή στην Ε.Ε.-27 να είναι 1,749 ευρώ/λίτρο και στην Ευρωζώνη 1,807 ευρώ/λίτρο.

Ειδήσεις

ΠΗΓΗ

Σχετικά άρθρα

Θέσεις εργασίας - Βρείτε δουλειά & προσωπικό