18.8 C
Athens
Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

Από τη Formula Ford στη νέα υβριδική εποχή του WRC

Ειδήσεις Ελλάδα

Ξεκινώντας υπό τη σκέπη της ονομασίας Formula Ford το 1967, και προτού γίνει γνωστός ως MSA Formula το 2015 και στη συνέχεια ως Formula 4 (F4) από το 2016 και μετά, η συγκεκριμένη σειρά αγώνων συνέβαλε ώστε γνωστά ονόματα της παγκόσμιας σκηνής στο χώρο των αγώνων – όπως οι James Hunt, Ayrton Senna, Damon Hill, Jenson Button και Lando Norris – να βρουν το δρόμο της επιτυχίας στις πίστες της F1, του κορυφαίου με άλλα λόγια πρωταθλήματος αγώνων σε όλο τον κόσμο.
Ο τελευταίος αγώνας της F4 με αγωνιστικά αυτοκίνητα με κινητήρα EcoBoost 1,6 λίτρων της Ford έλαβε χώρα στην πίστα Brands Hatch, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στις 23-24 Οκτωβρίου – την ίδια πίστα στην οποία ξεκίνησε η σειρά αγώνων Formula Ford πριν από 54 χρόνια.
Η Formula Ford στο πέρασμα των δεκαετιών
Ξεκινώντας ως ένας θεσμός αγώνων χαμηλού κόστους που θα βοηθούσε τους νέους οδηγούς να «αλλάξουν πίστα» περνώντας από τα καρτ στις μεγαλύτερες κατηγορίες αγώνων με μονοθέσια, τα πρώτα αυτοκίνητα της Formula Ford χρησιμοποιούσαν τον 1.600άρη κινητήρα Kent των 105 PS της Ford που προέρχονταν από το οικογενειακό μοντέλο Cortina. Η συγκεκριμένη σειρά αγώνων αποδείχθηκε ιδιαίτερα δημοφιλής τόσο στους αγωνιζόμενους όσο και τους θεατές, με τον πρώτο αγώνα εκτός Μ. Βρετανίας να φιλοξενείται στο Βέλγιο το 1967.
Ο θρύλος του μηχανοκίνητου αθλητισμού James Hunt κέρδισε αγώνες και σημείωσε πολλά ρεκόρ ταχύτερου γύρου στη Formula Ford κατά τη διάρκεια της αγωνιστικής σεζόν του 1968, βάζοντάς τον στο δρόμο για την κατάκτηση του Πρωταθλήματος στη F1 το 1976. Ωστόσο, ο Hunt δεν ήταν ο πρώτος οδηγός που κέρδισε τον τίτλο στη Formula 1 έχοντας προηγουμένως δώσει το «παρών» στη Formula Ford. Δύο χρόνια μετά την κατάκτηση του τίτλου στον αντίστοιχο δεσμό στη Νότια Αμερικής, ο Emerson Fittipaldi κατέκτησε το στέμμα στη F1 το 1972.

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ‘80 η σειρά άκμασε μέσα από αγώνες με πολύ έντονο ανταγωνισμό. Η απουσία αεροδυναμικών στοιχείων που θα αύξαναν την κάθετα παραγόμενη δύναμη χάρισε στα μονοθέσια της Formula Ford μια ξεχωριστή εμφάνιση δίνοντας συγχρόνως τη δυνατότητα στους οδηγούς να πραγματοποιούν εντυπωσιακά προσπεράσματα καθώς τα μονοθέσια επηρεάζονταν λιγότερο από τις αναταράξεις του αέρα από άλλα αυτοκίνητα.
Ο Ayrton Senna κέρδισε πρωταθλήματα στη σειρά αγώνων Formula Ford το 1981 και το 1982, πριν κατακτήσει τρεις τίτλους στην F1. Στην Ευρωπαϊκή και Γερμανική εκδοχή της σειράς αγώνων του θεσμού το 1988, ένας άλλος σπουδαίος οδηγός, ο Michael Schumacher, ολοκλήρωσε τη σεζόν αποσπώντας τη δεύτερη και έκτη θέση αντίστοιχα, πριν μεταβεί στην κορωνίδα των μηχανοκίνητων σπορ στην οποία κατέκτησε επτά στο σύνολο τίτλους.
Η δεκαετία του ’90 σηματοδότησε μια νέα εποχή για τη Formula Ford. Το 1993 τα μονοθέσια άρχισαν να χρησιμοποιούν τον 1.800άρη Zetec κινητήρα των 145 PS της Ford που τροφοδοτούσε δημοφιλή μοντέλα της εταιρείας όπως το Escort και το Orion. Έντεκα χρόνια πριν γίνει πρωταθλητής της F1, ο Jenson Buton κέρδισε τόσο το Βρετανικό Πρωτάθλημα Formula Ford όσο και το Formula Ford Festival το 1998.

Το 2006 η Formula Ford υιοθέτησε μια έκδοση με 155 PS του κινητήρα Duratec 1,6L που θα τροφοδοτούσε επίσης το καινοτόμο για την εποχή του Ford Focus. Το 2012 ο θεσμός πραγματοποίησε ένα ακόμα βήμα προ τα εμπρός υιοθετώντας την υπερτροφοδοτούμενη έκδοση του κινητήρα EcoBoost των 1,6 λίτρων της Ford.
Το 2015 πραγματοποιήθηκε μια από τις πιο ριζοσπαστικές αλλαγές, καθώς τα μονοθέσια άρχισαν να χρησιμοποιούν για πρώτη φορά εμπρός και πίσω φτερά. Οι ταχύτεροι χρόνοι και η εμφάνισή τους που θύμιζε «mini-F1» προσέλκυσαν ταλαντούχους νεαρούς οδηγούς, συμπεριλαμβανομένου του ανερχόμενου αστέρα της F1, Lando Norris, ο οποίος κέρδισε το πρωτάθλημα MSA Formula το 2015.
Καθώς η Ford Motor Company αποχωρεί από τους αγώνες μονοθεσίων, οι σκέψεις και ο ενθουσιασμός στρέφονται τώρα στην επερχόμενη υβριδική εποχή στο FIA World Rally Championship (WRC), κατά τη διάρκεια του οποίου η Ford θα συνεργαστεί για μία ακόμα φορά με την M‑Sport με «όπλο» το υβριδικό M-Sport Ford Puma Rally1. Διαθέτοντας ένα plug-in υβριδικό σύστημα κίνησης επόμενης γενιάς, το οποίο συνδυάζει ιδανικά τις επιδόσεις ενός βενζινοκινητήρα Ford EcoBoost χωρητικότητας 1,6 λίτρων με έναν εξελιγμένο ηλεκτροκινητήρα 100 kW και μπαταρία 3,9 kWh, το νέο M-Sport Ford Puma Rally1 είναι προγραμματισμένο να κάνει το ντεμπούτο του στο Ράλι Μόντε Κάρλο τον Ιανουάριο 2022.
Στα πλαίσια της προσπάθειάς της να αξιοποιήσει την επιτυχία μοντέλων, όπως η πλήρως ηλεκτρική Mustang Mach-E 1 και το επερχόμενο E-Transit 2, το WRC θα είναι σε παγκόσμιο επίπεδο ο πρώτος εξηλεκτρισμένος θεσμός στον οποίο θα συμμετάσχει η Ford στο μηχανοκίνητο αθλητισμό.

Αξιόλογοι «απόφοιτοι» της σειράς Formula Ford
James Hunt
1 Παγκόσμιος τίτλος στη F1, 93 συμμετοχές
Formula Ford 1968, Russell-Alexis
Emerson Fittipaldi
2 Παγκόσμιοι τίτλοι στη F1, 149 συμμετοχές
Formula Ford 1969, Jim Russell Racing
Ayrton Senna
3 Παγκόσμιοι τίτλοι στη F1, 162 συμμετοχές
Formula Ford 1981, Van Diemen και 1982 Rushen Green
Eddie Irvine
148 συμμετοχές στη F1
Formula Ford 1983-87
Johnny Herbert
165 συμμετοχές στη F1
Formula Ford 1985
Damon Hill
1 Παγκόσμιος τίτλος στη F1, 122 συμμετοχές
Formula Ford 1985, Manadient Racing
Michael Schumacher
7 Παγκόσμιοι τίτλοι στη F1, 308 συμμετοχές
Formula Ford 1988, Eufra Racing
Da Coulthard
247 συμμετοχές στη F1
Formula Ford 1989
Rubens Barrichello
326 συμμετοχές στη F1
Formula Ford 1989, Arisco
Mark Webber
217 συμμετοχές στη F1
Formula Ford 1995, Yellow Pages Racing
Jenson Button
1 Παγκόσμιος τίτλος στη F1, 309 συμμετοχές
Formula Ford 1998, Haywood Racing
Anthony Dason
24 συμμετοχές στη F1
Formula Ford 1999, 2000, Haywood Racing
Daniel Ricciardo
200+ συμμετοχές στη F1
Formula Ford 2005, ως ιδιώτης
Lando Norris
50+ συμμετοχές στη F1
MSA Formula 2015, Carlin

Ειδήσεις

ΠΗΓΗ

Σχετικά άρθρα

Θέσεις εργασίας - Βρείτε δουλειά & προσωπικό