23.8 C
Athens
Παρασκευή, 3 Μαΐου, 2024

Η φορολόγηση παροχών των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης

Ειδήσεις Ελλάδα

Με το άρθρο 105 του νέου νομοσχεδίου που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση θεσπίζεται ανώτατο όριο για τις εισφορές και τα
ασφάλιστρα που καταβάλλονται για συλλογικά συνταξιοδοτικά σχήματα προαιρετικής
ασφάλισης, με σεβασμό στις αρχές της αναλογικότητας και της φορολογικής
δικαιοσύνης. Η πρόβλεψη ανώτατου ορίου κρίνεται αναγκαία, ώστε να διασφαλίζεται
ότι η αποταμίευση δεν διενεργείται σε βάρος των λοιπών φορολογουμένων, δεδομένου
ότι οι εν λόγω εισφορές και ασφάλιστρα δεν υπολογίζονται στο φορολογητέο
εισόδημα. Ταυτόχρονα, όμως, το όριο, όπως διαμορφώνεται με την υπό κρίση
διάταξη, είναι τέτοιου ύψος που παρέχει ισχυρό φορολογικό κίνητρο αποταμίευσης
και είναι ικανό να οδηγήσει στη λήψη υψηλών συμπληρωματικών παροχών. Ειδικότερα
προβλέπεται ότι οι εισφορές δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν ετησίως και
σωρευτικά, είτε το είκοσι τοις εκατό (20%) του ακαθάριστου εισοδήματος του
εργαζομένου από μισθωτή εργασία, είτε το ποσό των δεκαπέντε χιλιάδων (15.000)
ευρώ, αναπροσαρμοζόμενο κατ’ έτος βάσει του δείκτη τιμών καταναλωτή, όπως
διαμορφώνεται την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους με βάση το μικρότερο ποσό. Η
επιβολή του παραπάνω ποσοστού προβλέπεται κατ’ αναλογία του ποσοστού κρατήσεων
της κύριας σύνταξης, το οποίο αποτελεί το πλέον κατάλληλο οικονομικό κριτήριο ως
προς το ποσοστό του εισοδήματος που κρίνεται εύλογο να αποταμιεύεται, για τη
λήψη επαρκούς συμπληρωματικής σύνταξης στο πλαίσιο των συλλογικών
συνταξιοδοτικών προϊόντων με ευνοϊκό καθεστώς. Ταυτόχρονα, η επιπρόσθετη
πρόβλεψη του ορίου των δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ, ως ασφαλιστικής
δικλίδας για περιπτώσεις ιδιαίτερα υψηλών εισοδημάτων εξυπηρετεί τους σκοπούς
της φορολογικής δικαιοσύνης. Για τους λόγους αυτούς, προβλέπεται, επιπλέον, ότι
όλες οι εισφορές υπέρ των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης προαιρετικής
ασφάλισης και των ταμείων του άρθρου 96 για τις συνταξιοδοτικές παροχές, καθώς
και τα ασφάλιστρα που καταβάλλονται από τον εργαζόμενο και τον εργοδότη για
λογαριασμό του εργαζομένου στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών
συμβολαίων, ήτοι ομοειδών προϊόντων, δεν υπερβαίνουν σωρευτικά τα παραπάνω ποσά.
Δηλαδή, οι εισφορές και τα ασφάλιστρα που καταβάλλονται προς τους παραπάνω
φορείς για τη λήψη συνταξιοδοτικών παροχών, αθροίζονται, ώστε συνολικά να μην
υπερβαίνουν το ανώτατο όριο που τυγχάνει της ευνοϊκής φορολογικής αντιμετώπισης.
Για λόγους ασφάλειας δικαίου, προβλέπεται ρητά ότι για τον υπολογισμό του
ανώτατου ορίου δεν λαμβάνονται υπόψη ποσά, η καταβολή των οποίων επιβάλλεται με
απόφαση της αρμόδιας αρχής στο πλαίσιο των εποπτικών της αρμοδιοτήτων, ή
διατίθενται για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών. Τέλος, με την παρ. 2
προβλέπεται ότι οι παραπάνω ρυθμίσεις εφαρμόζονται για εισφορές που
καταβάλλονται στα φορολογικά έτη που αρχίζουν από την 1η.1.2024.

Με το προτεινόμενο άρθρο 106 τροποποιείται το άρθρο 14 του ν. Κώδικα Φορολογίας
Εισοδήματος, ως προς τις απαλλαγές εισοδήματος από μισθωτή εργασία και
συντάξεις. Συγκεκριμένα, η περ. δ’ τροποποιείται ώστε να οριστεί ρητώς ότι στις
κρατήσεις υπέρ των ασφαλιστικών ταμείων, οι οποίες επιβάλλονται με νόμο,
συμπεριλαμβάνονται και οι κρατήσεις υπέρ των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης
υποχρεωτικής ασφάλισης, τα οποία λειτουργούν καθ’ υποκατάσταση της υποχρεωτικής
εκ του νόμου επικουρικής ασφάλισης. Επίσης, η περ. ε’ τροποποιείται προκειμένου
να προβλεφθεί ότι οι εισφορές για συνταξιοδοτικές παροχές προς ταμεία
επαγγελματικής ασφάλισης και προς τα αλληλοβοηθητικά ταμεία δεν θεωρούνται
φορολογητέο εισόδημα, μέχρι του ανωτάτου ορίου που προβλέπεται για αυτές. Η ίδια
ρύθμιση προβλέπεται στην περ. ι’ για τα ασφάλιστρα που καταβάλλονται στο πλαίσιο
ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων, όπως τροποποιείται με το
παρόν, προκειμένου να διασφαλιστεί η ίδια αντιμετώπιση ομοειδών προϊόντων
αποταμίευσης. Στο πλαίσιο της ομοιόμορφης αντιμετώπισης των ως άνω φορέων,
προβλέπεται επίσης, στην περ. ια’, ότι οι εισφορές και τα ασφάλιστρα που αφορούν
στην ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή κάλυψη των εργαζομένων, απαλλάσσονται
μέχρι το ποσό των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ ετησίως ανά εργαζόμενο, το
οποίο αποτελούσε και την προϊσχύσασα ρύθμιση ως προς τα ομαδικά ασφαλιστήρια
συμβόλαια.

Με την προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 107 αναμορφώνονται και εναρμονίζονται οι φορολογικοί
συντελεστές των παροχών ομαδικών ασφαλιστήριων συνταξιοδοτικών συμβολαίων, των
Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης και των αλληλοβοηθητικών ταμείων, με όρους
φορολογικής και κοινωνικής δικαιοσύνης. Ειδικότερα, με την παρ. 1 εισάγονται
ενιαίοι φορολογικοί συντελεστές για τα ασφαλίσματα που καταβάλλονται στο πλαίσιο
ομαδικών ασφαλιστήριων συνταξιοδοτικών συμβολαίων και τις συνταξιοδοτικές παροχές που καταβάλλονται από
Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης και τα αλληλοβοηθητικά ταμεία, τα οποία
φορολογούνται αυτοτελώς και δεν εντάσσονται στην κλίμακα εισοδήματος. Με τον
τρόπο αυτό αποτυπώνεται η ιδιαίτερα ευνοϊκή φορολογική αντιμετώπιση για τις
παροχές που καταβάλλονται στο πλαίσιο της συλλογικής συνταξιοδοτικής
αποταμίευσης κατά τη διάρκεια του εργασιακού βίου, η οποία ακολουθεί την ήδη
ευνοϊκή αντιμετώπιση που επιφυλάσσει ο νομοθέτης για τις αντίστοιχες εισφορές.
Οι σχετικές ρυθμίσεις, συγκροτούν, έτσι, ένα ευρύ πλέγμα φορολογικών
πλεονεκτημάτων, προς όφελος των εργαζομένων που αποταμιεύουν μακροπρόθεσμα
προκειμένου να πετύχουν μία συμπληρωματική παροχή κατά τη συνταξιοδότηση, πέραν
της κύριας σύνταξης από τον πρώτο πυλώνα.

Πιο συγκεκριμένα, με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται κλιμακωτή φορολόγηση
και εισάγονται ενιαίοι συντελεστές φορολόγησης για τις δύο ομοειδείς
συνταξιοδοτικές παροχές. Σύμφωνα με τις οικείες προβλέψεις, η φορολόγηση των
ομαδικών ασφαλιστήριων συνταξιοδοτικών συμβολαίων, των Τ.Ε.Α. και των
αλληλοβοηθητικών ταμείων είναι αντιστρόφως ανάλογη ως προς τα έτη συμμετοχής. Η
εν λόγω κλίμακα είναι προοδευτική, επιφυλάσσοντας καλύτερη μεταχείριση για τους
ασφαλισμένους με περισσότερα χρόνια ασφάλισης, ενώ για ασφαλισμένους με λίγα έτη
ασφάλισης προβλέπονται υψηλότεροι φορολογικοί συντελεστές, οι οποίοι όμως είναι
επίσης ευνοϊκότεροι σε σχέση με την κλίμακα εισοδήματος. Με δεδομένο ότι η
αποταμίευση μέσω των παραπάνω φορέων εξυπηρετεί πρωτίστως συνταξιοδοτικούς
σκοπούς, προωθείται η μακροπρόθεσμη αποταμίευση, η οποία μπορεί να αποφέρει πολύ
ικανοποιητικά συμπληρωματικά εισοδήματα κατά τη συνταξιοδότηση. Αντίστοιχα,
προκειμένου να κινητροδοτηθεί η λήψη περιοδικών παροχών, οι οποίες εξ ορισμού
παρέχουν μόνιμη ασφάλεια του εισοδήματος σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, προβλέπονται
μειωμένοι συντελεστές για την περίπτωση που επιλεχθεί η λήψη σύνταξης έναντι της
εφάπαξ παροχής.

Για τους ανωτέρω λόγους, ήτοι την παροχή κινήτρων υπέρ της μακροπρόθεσμης
αποταμίευσης προς τον σκοπό λήψης πραγματικού συμπληρωματικού εισοδήματος κατά
τη συνταξιοδότηση, προβλέπεται προσαύξηση των φορολογικών συντελεστών κατά
πενήντα τοις εκατό (50%) σε περίπτωση είσπραξης από τον δικαιούχο ποσού πρόωρης
εξαγοράς/ρευστοποίησης. Επίσης, αυξημένοι φορολογικοί συντελεστές προβλέπονται
για τα πρόσωπα που ασφαλίστηκαν στους ως άνω φορείς μετά τα πενήντα πέντε (55)
έτη, και έχουν λιγότερα από πέντε (5) έτη ασφάλισης, αφού στην περίπτωση αυτή
δεν πληρούνται οι ως άνω προϋποθέσεις του προστατευτικού σκοπού των ευνοϊκών
φορολογικών ρυθμίσεων.

Τέλος, λόγω των ιδιαιτεροτήτων των δύο κλάδων, με την παρ. 1 διατηρείται η
πρόβλεψη, δυνάμει της οποίας ορίζονται οι περιπτώσεις κατά τις οποίες δεν
θεωρείται πρόωρη εξαγορά για τους σκοπούς της φορολόγησης, η είσπραξη ποσού από
τον δικαιούχο ασφαλίσματος ομαδικού ασφαλιστηρίου συμβολαίου, δεδομένου ότι στα
συμβόλαια αυτά δεν αντιμετωπίζεται με ενιαίο τρόπο το ζήτημα των πρόωρων
εξαγορών, ενώ αυτές υπόκεινται σε πρόσθετες επιβαρύνσεις.

Με τις παρ. 2 και 3 προβλέπονται οι ρυθμίσεις ως προς την αντιμετώπιση των ήδη
σωρευμένων ποσών στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστήριων συνταξιοδοτικών συμβολαίων
και των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης προαιρετικής ασφάλισης, μέχρι την
έναρξη ισχύος της παρ. 1. Ειδικότερα, προβλέπεται ότι τα ως άνω ήδη σωρευμένα
ποσά φορολογούνται σύμφωνα με το καθεστώς που ίσχυε για κάθε κατηγορία πριν την
έναρξη ισχύος των ρυθμίσεων που προβλέπονται με παρ. 1. Επίσης, προβλέπεται ότι
για τον υπολογισμό του φόρου που αντιστοιχεί στα ποσά που σωρεύονται από την
έναρξη ισχύος του παρόντος και εφεξής, και δεδομένου ότι οι σχετικοί φορολογικοί
συντελεστές συναρτώνται με τα έτη ασφάλισης σε ομαδικό ασφαλιστήριο
συνταξιοδοτικό συμβόλαιο ή σε Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης, συνυπολογίζονται
όλα τα έτη στους εν λόγω φορείς. Με τη ρύθμιση αυτή, πρόσωπα που έχουν
ασφαλιστεί είτε στο πλαίσιο του ομαδικού ασφαλιστηρίου συνταξιοδοτικού
συμβολαίου είτε σε Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης σε διαφορετικές χρονικές
περιόδους μπορούν να συνυπολογίσουν το σύνολο των ετών στους εν λόγω φορείς για
τη λήψη της παροχής από κάθε ένα. Παρέπεται, δε, ότι η ρύθμιση αυτή δεν ισχύει
για τις περιπτώσεις χρονικών περιόδων που ταυτίζονται, οι οποίες μπορούν έτσι να
ληφθούν υπόψη μία φορά.

Τέλος, με την παρ. 4 προβλέπεται ότι οι παροχές που καταβάλλονται σε
ασφαλισμένους των αλληλοβοηθητικών ταμείων φορολογούνται με τους συντελεστές της
παρ. 4β του άρθρου 15 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, όπως προστίθεται από το
παρόν, μόνο όμως κατά το μέρος της παροχής που αντιστοιχεί στην αναλογία των
ετών ασφάλισης που διανύθηκαν μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος προς τα
συνολικά έτη ασφάλισης στα ταμεία. Λαμβάνοντας υπόψη ότι στα ταμεία αυτά δεν
υφίστανται ατομικοί λογαριασμοί ή σωρευμένα ποσά κατ’ άτομο, στα οποία θα
μπορούσαν να εφαρμοστούν διακριτοί συντελεστές, προβλέπεται ότι οι νέοι
φορολογικοί συντελεστές θα εφαρμόζονται στο μέρος της παροχής που περιγράφεται
ανωτέρω. Επιπλέον, προβλέπεται ότι για τον υπολογισμό των οικείων φορολογικών
συντελεστών λαμβάνεται υπόψη το σύνολο του χρόνου που έχει διανυθεί στο
συγκεκριμένο ταμείο.

Με το άρθρο 108 τροποποιούνται σε αντιστοιχία με τα οριζόμενα στο
προηγούμενο άρθρο η περ. ε’ της παρ. 1 του άρθρου 62 του Κώδικα Φορολογίας
Εισοδήματος οι πληρωμές που υπόκεινται σε παρακράτηση.

Με το άρθρο 109 τροποποιούνται σε αντιστοιχία με τα οριζόμενα στο άρθρο 108
η περ. ε’ της παρ. 1 του άρθρου 64 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος οι
συντελεστές παρακράτησης φόρου.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΤΑΞΗ

Άρθρο 104
Αντικείμενο

Αντικείμενο του παρόντος Μέρους είναι α) η θέσπιση ανώτατου ορίου για τις
εισφορές και τα ασφάλιστρα που καταβάλλονται για συλλογικά συνταξιοδοτικά
σχήματα προαιρετικής ασφάλισης, β) η απαλλαγή των εισφορών και των ασφαλίστρων
από το εισόδημα των ασφαλισμένων μέχρι του ορίου αυτού και γ) ο καθορισμός των
φορολογικών συντελεστών και της φορολογικής μεταχείρισης των παροχών Ταμείων
Επαγγελματικής Ασφάλισης και άλλων ταμείων προαιρετικής ασφάλισης και των
ασφαλισμάτων των ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων.

Άρθρο 105
Ανώτατο ποσό εισφορών και ασφαλίστρων

1. Οι ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλουν ο εργαζόμενος και ο εργοδότης υπέρ
των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης προαιρετικής ασφάλισης και των ταμείων του
άρθρου 94 για τις συνταξιοδοτικές παροχές, καθώς και τα ασφάλιστρα που
καταβάλλονται από τον εργαζόμενο και τον εργοδότη για λογαριασμό του εργαζομένου
στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων δεν επιτρέπεται να
υπερβαίνουν ετησίως και σωρευτικά, είτε το είκοσι τοις εκατό (20%) του
ακαθάριστου εισοδήματος του εργαζομένου από μισθωτή εργασία, είτε το ποσό των
δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ, όπως αναπροσαρμόζεται κάθε έτος σύμφωνα με τον
δείκτη τιμών καταναλωτή και διαμορφώνεται την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους, με βάση
το μικρότερο ποσό. Για τον υπολογισμό του ανώτατου ορίου του πρώτου εδαφίου δεν
λαμβάνονται υπόψη ποσά, η καταβολή των οποίων επιβάλλεται με απόφαση της
αρμόδιας αρχής, στο πλαίσιο των εποπτικών της αρμοδιοτήτων, ή διατίθενται για
την κάλυψη λειτουργικών δαπανών.

2. Η παρ. 1 εφαρμόζεται για εισφορές που καταβάλλονται στα φορολογικά έτη που
αρχίζουν από 1ης.1.2024.

Άρθρο 106
Απαλλαγές εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις – Τροποποίηση παρ. 1
άρθρου 14 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος

1. Στην παρ. 1 του άρθρου 14 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α’
167), περί απαλλαγών εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις, επέρχονται
οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην περ. δ) προστίθεται η αναφορά σε εισφορές
εργαζομένου υπέρ των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης υποχρεωτικής ασφάλισης, β)
οι περ. ε), ι) και ια) αντικαθίστανται, γ) στην περ. στ) διαγράφεται η αναφορά
σε επαγγελματικά ταμεία που έχουν συσταθεί με νόμο, και η παρ. 1 διαμορφώνεται
ως εξής:

«1. Από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις
εξαιρούνται:α) η αποζημίωση εξόδων διαμονής και σίτισης και η ημερήσια
αποζημίωση που έχουν καταβληθεί από τον εργαζόμενο αποκλειστικά για σκοπούς της
επιχειρηματικής δραστηριότητας του εργοδότη,
β) η αποζημίωση για έξοδα κίνησης που καταβάλλονται από τον εργοδότη για
υπηρεσιακούς λόγους, συμπεριλαμβανομένης της αποζημίωσης για τη δαπάνη
ηλεκτρικού ρεύματος για τη φόρτιση ατομικού ή εταιρικού οχήματος μηδενικών ή
χαμηλών ρύπων έως 50 γρ. CO2/ χλμ., εφόσον αφορούν έξοδα κίνησης που
πραγματοποιήθηκαν από τον εργαζόμενο κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας του και
αποδεικνύονται από νόμιμα παραστατικά,γ) το επίδομα αλλοδαπής που χορηγείται σε
υπαλλήλους του Υπουργείου Εξωτερικών και των λοιπών δημόσιων πολιτικών
υπηρεσιών,
δ) οι κρατήσεις υπέρ των ασφαλιστικών ταμείων, οι οποίες επιβάλλονται με νόμο,
συμπεριλαμβανομένων των εισφορών εργαζομένου υπέρ των Ταμείων Επαγγελματικής
Ασφάλισης υποχρεωτικής ασφάλισης,
ε) οι ασφαλιστικές εισφορές για συνταξιοδοτικές παροχές που καταβάλλει ο
εργαζόμενος περιλαμβανομένων των εισφορών εργοδότη και εργαζομένου υπέρ των
Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης προαιρετικής ασφάλισης και υπέρ των ταμείων της
παρ. 20 του άρθρου 6 του ν. 3029/2002 (Α’ 160), εφόσον οι εισφορές του
εργαζομένου δεν υπερβαίνουν είτε το είκοσι τοις εκατό (20%) του ακαθάριστου
εισοδήματος του εργαζομένου από μισθωτή εργασία, είτε το ποσό των δεκαπέντε
χιλιάδων (15.000) ευρώ, αναπροσαρμοζόμενο κατ’ έτος βάσει του δείκτη τιμών
καταναλωτή, όπως διαμορφώνεται την 31η Δεκεμβρίου εκάστου έτους, όποιο είναι
μικρότερο,
στ) η εφάπαξ καταβαλλόμενη παροχή από ταμεία πρόνοιας και ασφαλιστικούς
οργανισμούς του Δημοσίου στους ασφαλισμένους και τα εξαρτώμενα μέλη του
ασφαλισμένου, ζ) η αξία των διατακτικών σίτισης αξίας έως έξι (6) ευρώ ανά
εργάσιμη ημέρα, η) οι παροχές ασήμαντης αξίας μέχρι του ποσού των είκοσι επτά
(27) ευρώ ετησίως, ι) τα ασφάλιστρα που καταβάλλονται από τον εργαζόμενο ή τον
εργοδότη για λογαριασμό του εργαζομένου στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστηρίων
συνταξιοδοτικών συμβολαίων, εφόσον τα ασφάλιστρα του εργαζομένου δεν υπερβαίνουν
είτε το είκοσι τοις εκατό (20%) του ακαθάριστου εισοδήματος του εργαζομένου από
μισθωτή εργασία, είτε το ποσό των δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ, όπως
αναπροσαρμόζεται κάθε έτος σύμφωνα με τον δείκτη τιμών καταναλωτή και
διαμορφώνεται την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους, με βάση μικρότερο ποσό,
ια) οι εισφορές που καταβάλλονται από τον εργαζόμενο ή και τον εργοδότη για
λογαριασμό του εργαζομένου σε Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης προαιρετικής
ασφάλισης για την ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή κάλυψη του εργαζομένου ή
για την κάλυψη του κινδύνου ζωής ή ανικανότητάς του, καθώς και τα ασφάλιστρα που
καταβάλλονται από τον εργοδότη για λογαριασμό του εργαζομένου για την
ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή κάλυψη του υπαλληλικού του προσωπικού ή για
την κάλυψη του κινδύνου ζωής ή ανικανότητάς του στο πλαίσιο ασφαλιστηρίου
συμβολαίου, μέχρι του ποσού των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ ετησίως ανά
εργαζόμενο.
ιβ) η αποζημίωση για αγορά μηνιαίων ή ετήσιων καρτών απεριορίστων διαδρομών
μέσων μαζικής μεταφοράς,
ιγ) η αγοραία αξία της παραχώρησης ενός οχήματος μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως
50 γρ. CO2,/χλμ. και με Λ.Τ.Π.Φ. έως σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ, προς έναν
εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα,
για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του φορολογικού έτους, με το υπόλοιπο της
αξίας να θεωρείται φορολογητέο εισόδημα με βάση την κλίμακα των περ. α’ έως στ’
της παρ. 2 του άρθρου 13, ιδ) η παροχή σε είδος με τη μορφή μετοχών που λαμβάνει
ένας εργαζόμενος ή εταίρος ή μέτοχος από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα
ανεξαρτήτως, εάν συνεχίζει να ισχύει η εργασιακή σχέση, εφόσον ασκηθεί το
δικαίωμα προαίρεσης και οι μετοχές που αποκτώνται, μεταβιβαστούν μετά από τη
συμπλήρωση είκοσι τεσσάρων (24) ή τριάντα έξι (36) μηνών από την απόκτησή τους
ανάλογα με την περίπτωση κατ’ αντιστοιχία με το άρθρο 42Α, ιε) η ελεγκτική
αποζημίωση των παρ. 1 και 2 του άρθρου 70 του ν. 4647/2019 (Α’ 204),
ιστ) το άνευ χρηματικού ανταλλάγματος κόστος φόρτισης επιβατικού αυτοκινήτου μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 γρ. ^2/χλμ. στις εγκαταστάσεις του εργοδότη,
ιζ) η παροχή σε είδος με τη μορφή μετοχών που λαμβάνει ένας εργαζόμενος ή
εταίρος ή μέτοχος από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα στο πλαίσιο προγραμμάτων δωρεάν διάθεσης μετοχών στα οποία τίθεται ως προϋπόθεση η επίτευξη συγκεκριμένων στόχων
ή η επέλευση συγκεκριμένου γεγονότος, προκειμένου να πραγματοποιηθεί η διάθεση των μετοχών.
ιη) η αξία των διατακτικών εσωτερικού τουρισμού συνολικής αξίας έως τριακοσίων
(300) ευρώ ετησίως για τα φορολογικά έτη 2020 και 2021.
ιθ) ανεξαρτήτως του φορέα που το χορηγεί, το εξωϊδρυματικό επίδομα και κάθε
συναφές ποσό που καταβάλλεται σε ειδικές κατηγορίες ατόμων με αναπηρίες.».

2. Η
παρ. 1 ισχύει για εισοδήματα που αποκτώνται στα φορολογικά έτη που αρχίζουν από
την 1η.1.2024.

Άρθρο 107

Φορολογική μεταχείριση παροχών ομαδικών ασφαλιστήριων συνταξιοδοτικών
συμβολαίων, Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης και Αλληλοβοηθητικών Ταμείων
-Τροποποίηση άρθρου 15 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος

1. Στο άρθρο 15 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α’167), περί
φορολογικού συντελεστή, η παρ. 4 αντικαθίσταται ως εξής:

«4α. Το ασφάλισμα που καταβάλλεται στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστήριων
συνταξιοδοτικών συμβολαίων φορολογείται αυτοτελώς ως εξής:
(i) Για ασφάλισμα που αντιστοιχεί σε έως πέντε (5) έτη ασφάλισης, με συντελεστή
δέκα τοις εκατό (10%), εφόσον καταβάλλεται με τη μορφή περιοδικής παροχής και με
συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%), εφόσον καταβάλλεται εφάπαξ.
(ii) Για ασφάλισμα που αντιστοιχεί σε έξι (6) έως δεκαπέντε (15) έτη ασφάλισης,
με συντελεστή επτάμιση τοις εκατό (7,5%), εφόσον καταβάλλεται με τη μορφή
περιοδικής παροχής και με συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%), εφόσον
καταβάλλεται εφάπαξ.
(iii) Για ασφάλισμα που αντιστοιχεί σε δεκαέξι (16) έως είκοσι πέντε (25) έτη
ασφάλισης, με συντελεστή πέντε τοις εκατό (5%), εφόσον καταβάλλεται με τη μορφή
περιοδικής παροχής και με συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%), εφόσον καταβάλλεται
εφάπαξ.
(iv) Για ασφάλισμα που αντιστοιχεί σε είκοσι έξι (26) και περισσότερα έτη
ασφάλισης, με συντελεστή δυόμιση τοις εκατό (2,5%), εφόσον καταβάλλεται με τη
μορφή περιοδικής παροχής και με συντελεστή πέντε τοις εκατό (5%), εφόσον
καταβάλλεται εφάπαξ.
Οι συντελεστές των ανωτέρω περιπτώσεων προσαυξάνονται κατά πενήντα τοις εκατό
(50%) σε περίπτωση είσπραξης από τον δικαιούχο ποσού πρόωρης εξαγοράς. Ειδικά
για τα πρόσωπα που ασφαλίστηκαν μετά τα πενήντα πέντε (55) έτη, οι συντελεστές
της περ. i προσαυξάνονται κατά πέντε τοις εκατό (5%) για κάθε έτος που
υπολείπεται των πέντε (5) ετών ασφάλισης.
Δεν θεωρείται πρόωρη εξαγορά κάθε καταβολή που:
(i) πραγματοποιείται σε εργαζόμενο ο οποίος έχει θεμελιώσει συνταξιοδοτικό
δικαίωμα ή έχει υπερβεί το εξηκοστό (60ό) έτος της ηλικίας του, ή
(ii) γίνεται χωρίς τη βούληση του εργαζόμενου, όπως σε περίπτωση απόλυσης του
εργαζόμενου ή πτώχευσης του εργοδότη, ή
(iii) πραγματοποιείται λόγω συμμετοχής του εργαζόμενου σε πρόγραμμα εθελουσίας
εξόδου.

4β. Οι συνταξιοδοτικές παροχές που καταβάλλονται από Ταμεία Επαγγελματικής
Ασφάλισης προαιρετικής ασφάλισης και τα ταμεία της παρ. 20 του άρθρου 6 του ν.
3029/2002 (Α’ 160) φορολογούνται αυτοτελώς ως εξής:
(i) Για παροχές που αντιστοιχούν σε έως πέντε (5) έτη ασφάλισης, με συντελεστή
δέκα τοις εκατό (10%), εφόσον καταβάλλονται περιοδικά και με συντελεστή είκοσι
τοις εκατό (20%), εφόσον καταβάλλονται εφάπαξ.
(ii) Για παροχές που αντιστοιχούν σε έξι (6) έως δεκαπέντε (15) έτη ασφάλισης,
με συντελεστή επτάμιση τοις εκατό (7,5%), εφόσον καταβάλλονται περιοδικά και με
συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%), εφόσον καταβάλλονται εφάπαξ.
(iii) Για παροχές που αντιστοιχούν σε δεκαέξι (16) έως είκοσι πέντε (25) έτη
ασφάλισης, με συντελεστή πέντε εκατό (5%), εφόσον καταβάλλονται περιοδικά και με
συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%), εφόσον καταβάλλονται εφάπαξ.
(iv) Για παροχές που αντιστοιχούν σε είκοσι έξι (26) και περισσότερα έτη
ασφάλισης, με συντελεστή δυόμιση τοις εκατό (2,5%) εφόσον καταβάλλονται
περιοδικά και με συντελεστή πέντε τοις εκατό (5%) εφόσον καταβάλλονται εφάπαξ.
Οι συντελεστές των ανωτέρω περιπτώσεων προσαυξάνονται κατά πενήντα τοις εκατό
(50%) σε περίπτωση είσπραξης από τον δικαιούχο ποσού πρόωρης ρευστοποίησης του
ατομικού του λογαριασμού. Ειδικά για τα πρόσωπα που ασφαλίστηκαν σε Ταμείο
Επαγγελματικής Ασφάλισης ή σε ταμείο της παρ. 20 του άρθρου 6 ν. 3029/2002 μετά
τα πενήντα πέντε (55) έτη, οι συντελεστές της περ. i προσαυξάνονται κατά πέντε
τοις εκατό (5%) για κάθε έτος που υπολείπεται των πέντε (5) ετών ασφάλισης.».

2. Παροχές που καταβάλλονται σε ασφαλισμένους των ταμείων της παρ. 20 του άρθρου
6 του ν. 3029/2002 φορολογούνται με τους συντελεστές της παρ. 4β του άρθρου 15
του ν. Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, κατά το μέρος της παροχής που αντιστοιχεί
στην αναλογία των ετών ασφάλισης που διανύθηκαν μετά την έναρξη ισχύος του
παρόντος προς τα συνολικά έτη ασφάλισης στα ταμεία. Για τον υπολογισμό των
παραπάνω φορολογικών συντελεστών λαμβάνεται υπόψη το σύνολο του χρόνου που έχει
διανυθεί στο ταμείο.

Άρθρο 108
Παρακράτηση φόρου επί ασφαλίσματος στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστηρίων
συνταξιοδοτικών συμβολαίων και επί συνταξιοδοτικής παροχής από Ταμεία
Επαγγελματικής Ασφάλισης και Αλληλοβοηθητικά Ταμεία – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 62 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος

Στο τέλος της περ. ε) της παρ. 1 του άρθρου 62 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
(ν. 4172/2013, Α’ 167), περί πληρωμών υποκείμενων σε παρακράτηση, προστίθεται η
αναφορά στις συνταξιοδοτικές παροχές που καταβάλλονται από Ταμεία Επαγγελματικής
Ασφάλισης προαιρετικής ασφάλισης ή τα ταμεία της παρ. 20 του άρθρου 6 του ν.
3029/2002 και η περ. ε) διαμορφώνεται ως εξής:
«ε) το ασφάλισμα που καταβάλλεται εφάπαξ ή με τη μορφή περιοδικά καταβαλλόμενης
παροχής στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων, καθώς και
οι συνταξιοδοτικές παροχές που καταβάλλονται από Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης
προαιρετικής ασφάλισης ή τα ταμεία της παρ. 20 του άρθρου 6 του ν. 3029/2002
(Α’160)».

Άρθρο 109
Συντελεστές παρακράτησης φόρου επί ασφαλίσματος στο πλαίσιο ομαδικών
ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων και επί συνταξιοδοτικής παροχής από
Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης και Αλληλοβοηθητικά Ταμεία – Τροποποίηση παρ. 1
άρθρου 64 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος

Η περ. ε) της παρ. 1 του άρθρου 64 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν.
4172/2013, Α’ 167), περί πληρωμών υποκείμενων σε παρακράτηση, αντικαθίσταται ως
εξής:«ε) για το ασφάλισμα που καταβάλλεται στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστήριων
συνταξιοδοτικών συμβολαίων ως εξής:
(i) Για ασφάλισμα που αντιστοιχεί σε έως πέντε (5) έτη ασφάλισης, με συντελεστή
δέκα τοις εκατό (10%), εφόσον καταβάλλεται με τη μορφή περιοδικής παροχής και με
συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%), εφόσον καταβάλλεται εφάπαξ.
(ii) Για ασφάλισμα που αντιστοιχεί σε έξι (6) έως δεκαπέντε (15) έτη ασφάλισης,
με συντελεστή επτάμιση τοις εκατό (7,5%), εφόσον καταβάλλεται με τη μορφή
περιοδικής παροχής και με συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%), εφόσον
καταβάλλεται εφάπαξ.
(iii) Για ασφάλισμα που αντιστοιχεί σε δεκαέξι (16) έως είκοσι πέντε (25) έτη
ασφάλισης, με συντελεστή πέντε τοις εκατό (5%), εφόσον καταβάλλεται με τη μορφή
περιοδικής παροχής και με συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%), εφόσον καταβάλλεται
εφάπαξ.
(iv) Για ασφάλισμα που αντιστοιχεί σε είκοσι έξι (26) και περισσότερα έτη
ασφάλισης, με συντελεστή δυόμιση τοις εκατό (2,5%), εφόσον καταβάλλεται με τη
μορφή περιοδικής παροχής και με συντελεστή πέντε τοις εκατό (5%), εφόσον
καταβάλλεται εφάπαξ.
Οι συντελεστές των ανωτέρω περιπτώσεων προσαυξάνονται κατά πενήντα τοις εκατό
(50%) σε περίπτωση είσπραξης από τον δικαιούχο ποσού πρόωρης εξαγοράς. Ειδικά
για τα πρόσωπα που ασφαλίστηκαν μετά τα πενήντα πέντε (55) έτη, οι συντελεστές
της περ. i προσαυξάνονται κατά πέντε τοις εκατό (5%) για κάθε έτος που
υπολείπεται των πέντε (5) ετών ασφάλισης.
Δεν θεωρείται πρόωρη εξαγορά κάθε καταβολή που:
(i) πραγματοποιείται σε εργαζόμενο ο οποίος έχει θεμελιώσει συνταξιοδοτικό
δικαίωμα ή έχει υπερβεί το εξηκοστό (60ό) έτος της ηλικίας του, ή
(ii) γίνεται χωρίς τη βούληση του εργαζόμενου, όπως σε περίπτωση απόλυσης του
εργαζόμενου ή πτώχευσης του εργοδότη, ή
(iii) πραγματοποιείται λόγω συμμετοχής του εργαζόμενου σε πρόγραμμα εθελουσίας
εξόδου.
Για συνταξιοδοτικές παροχές που καταβάλλονται από Ταμεία Επαγγελματικής
Ασφάλισης προαιρετικής ασφάλισης και τα ταμεία της παρ. 20 του άρθρου 6 του ν.
3029/2002 ως εξής:
(i) Για παροχές που αντιστοιχούν σε έως πέντε ( 5) έτη ασφάλισης, με συντελεστή
δέκα τοις εκατό (10%) εφόσον καταβάλλονται περιοδικά και με συντελεστή είκοσι
τοις εκατό (20%) εφόσον καταβάλλονται εφάπαξ.
(ii) Για παροχές που αντιστοιχούν σε έξι (6) έως δεκαπέντε (15) έτη ασφάλισης,
με συντελεστή επτάμιση τοις εκατό (7,5%) εφόσον καταβάλλονται περιοδικά και με
συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%) εφόσον καταβάλλονται εφάπαξ.
(iii) Για παροχές που αντιστοιχούν σε δεκαέξι (16) έως είκοσι πέντε (25) έτη
ασφάλισης, με συντελεστή πέντε εκατό (5%) εφόσον καταβάλλονται περιοδικά και με
συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%) εφόσον καταβάλλονται εφάπαξ.
(iv) Για παροχές που αντιστοιχούν σε είκοσι έξι (26) και περισσότερα έτη
ασφάλισης, με συντελεστή δυόμιση τοις εκατό (2,5%), εφόσον καταβάλλονται
περιοδικά και με συντελεστή πέντε τοις εκατό (5%), εφόσον καταβάλλονται εφάπαξ.
Οι συντελεστές των ανωτέρω περιπτώσεων προσαυξάνονται κατά πενήντα τοις εκατό
(50%) σε περίπτωση είσπραξης από τον δικαιούχο ποσού πρόωρης ρευστοποίησης του
ατομικού του λογαριασμού. Ειδικά για τα πρόσωπα που ασφαλίστηκαν σε Ταμείο
Επαγγελματικής Ασφάλισης προαιρετικής ασφάλισης ή σε ταμείο της παρ. 20 του
άρθρου 6 του ν. 3029/2002 μετά τα πενήντα πέντε (55) έτη, οι συντελεστές της
περ. i προσαυξάνονται κατά πέντε τοις εκατό (5%) για κάθε έτος που υπολείπεται
των πέντε ετών ασφάλισης.».

Ειδήσεις

ΠΗΓΗ

Σχετικά άρθρα

Θέσεις εργασίας - Βρείτε δουλειά & προσωπικό