16.2 C
Athens
Σάββατο, 4 Μαΐου, 2024

«Sold out» στα κινεζικά ναυπηγεία έως το 2027

Ειδήσεις Ελλάδα

Εάν ένας πλοιοκτήτης παραγγείλει σήμερα την κατασκευή ενός βαποριού σε πρωτοκλασάτο κινεζικό ναυπηγείο, θα το παραλάβειμετά από περίπου 3,5-4 χρόνια.

Κοινώς, οι μεγάλες γιάρδες της Κίνας, η οποία έχει εξασφαλίσει και τον μεγαλύτερο όγκο συμβολαίων μέχρι τώρα στο έτος, προσφέρουν ναυπηγικές κλίνες μόνο από το 2027 κι έπειτα. Αυτές για το 2026 είναι πλέον και επίσημα… sold out.

Την ίδια ώρα, οι μεγάλοι ανταγωνιστές των Κινέζων, τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας προσφέρουν ακόμη κάποιες διαθέσιμες θέσεις ναυπήγησης, με ορίζοντα παράδοσης το 2026, αλλά αυτές είναι σαφώς ακριβότερες.

Όπως λένε πηγές της ναυπηγικής βιομηχανίας στη «Ν», η τιμή ενός συμβατικού tanker -κατηγορία πλοίου που προτιμάται συχνά τους τελευταίους μήνες- είναι περίπου 10% με 15% υψηλότερη στην Κορέα απ’ ό,τι στην Κίνα.

Οι τελευταίες θέσεις στις νοτιοκορεάτικες γιάρδες αφορούν κυρίως μεσαίου και μεγάλου μεγέθους δεξαμενόπλοια (LR2, suezmax, VLCC) και τα μεγαλύτερα LPG carriers, τύπου VLGC.

Εδώ, βέβαια, πρέπει να επισημάνουμε ότι οι Νοτιοκορεάτες προτιμούν ακριβότερους τύπους πλοίων, όπως τα μεγάλα containerships και tankers, τα πλοία μεταφοράς LNG και LPG, από τα φθηνότερα μικρού μεγέθους δεξαμενόπλοια ή τα ακόμη φθηνότερα bulk carriers.

Μεγάλο «εμπόδιο» στην εξεύρεση ναυπηγικών κλινών είναι το πρόγραμμα ανάπτυξης υγροποιημένου φυσικού αερίου του Κατάρ, το οποίο έχει κλείσει θέσεις για περίπου 83 LNG carriers σε Κίνα και Νότια Κορέα, με την προοπτική να φτάσει τα 106.

Δεν πέφτουν οι τιμές

Οι μεγάλοι χρόνοι παράδοσης, σε συνδυασμό με την αυξημένη ζήτηση που παρατηρείται εσχάτως από τους πλοιοκτήτες, δεν επιτρέπουν και την πτώση του κόστους ναυπήγησης, το οποίο στις περισσότερες κατηγορίες τονάζ, παραμένει στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων τουλάχιστον πέντε ετών.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal, στην αγορά των δεξαμενόπλοιων η τιμή ναυπήγησης ενός VLCC (χωρητικότητας 300.000 dwt) διαμορφώνεται στα 127 εκατ. δολάρια, ενός suezmax (χωρητικότητας 160.000 dwt) στα 85 εκατ. δολάρια και ενός aframax (χωρητικότητας 115.000 dwt) στα 71 εκατ. δολάρια. Όλα αυτά τα ποσά είναι τα υψηλότερα της τελευταίας πενταετίας.

Αντίστοιχα, ένα LNG carrier, χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων, αποτιμάται στα 265 εκατ. δολάρια και ένα LPG carrier, χωρητικότητας 80.000 κυβικών μέτρων, στα 92 εκατ. δολάρια.

Μία μικρή διόρθωση παρατηρήθηκε φέτος σε ορισμένους τύπους πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, αλλά κι εκεί το κόστος παραμένει σε ακριβά επίπεδα. Για παράδειγμα, η κατασκευή ενός kamsarmax (χωρητικότητας 82.000 dwt) κοστίζει περίπου 35 εκατ. δολάρια, ποσό χαμηλότερο από το υψηλό πενταετίας (37,5 εκατ. δολάρια), αλλά μεγαλύτερο συγκριτικά με το 2020 και το 2021.

Στον αντίποδα, στα μεγάλα φορτηγά, τύπου capesize (χωρητικότητας 180.000 dwt), το κόστος ναυπήγησης (64,5 εκατ. δολάρια) είναι το υψηλότερο των πέντε τελευταίων ετών.

Σύμφωνα με τριμηνιαία ανάλυση του βρετανικού οίκου Maritime Strategies International (MSI), τον φετινό Αύγουστο οι ενδεικτικές τιμές ναυπήγησης πλοίων κυμαίνονταν περίπου 30% με 50% πιο πάνω, εν συγκρίσει με τα επίπεδα στο τέλος του 2020.

Η «πράσινη» εξίσωση

Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας δυσχεραίνει έτι περισσότερο το έργο της ναυπήγησης νέων πλοίων, τα οποία πρέπει να αντικαταστήσουν σημαντικό τμήμα του γερασμένου στόλου, ιδιαίτερα στους κλάδους των tankers και bulkers.

Μέσα σε μία τετραετία, κανείς δεν αποκλείει την ανάδειξη νέων «πράσινων» τεχνολογιών ή την επικράτηση ορισμένων από τα πολλά εναλλακτικά καύσιμα που υπάρχουν σήμερα στο προσκήνιο, κάτι που αποτρέπει ακόμη αρκετούς από το να συζητήσουν σήμερα με μία γιάρδα. Εάν, πάντως, κάποιος αποφασίσει να επενδύσει σε πλοία με εναλλακτικά καύσιμα, θα πρέπει να πληρώσει και το ανάλογο κόστος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η μεθανόλη, η οποία κερδίζει διαρκώς έδαφος ανάμεσα στα εναλλακτικά καύσιμα. Και μιλάμε για μηχανές διπλού καυσίμου (dual-fuel), που καίνε, δηλαδή, και συμβατικό καύσιμο και μεθανόλη.

Πηγές της ναυπηγικής βιομηχανίας σημειώνουν ότι ένα tanker τύπου LR2 με αυτές τις μηχανές κοστίζει 22% περισσότερο από ένα συμβατικό, ένα suezmax 20,5% περισσότερο και ένα VLCC 19% παραπάνω.

Ειδήσεις

ΠΗΓΗ

Σχετικά άρθρα

Θέσεις εργασίας - Βρείτε δουλειά & προσωπικό