ÎαθÏÏ ÏÏο ÎÎ¸Î½Î¹ÎºÏ Î£ÏÎδιο για Ïην ÎνÎÏγεια και Ïο Îλίμα Ï
ÏάÏÏει ÏαÏÎ®Ï ÏÏÏβλεÏη για ÎνÏαξη ÏοÏ
«ÏÏάÏινοÏ
» Ï
δÏογÏνοÏ
ÏÏον ενεÏÎ³ÎµÎ¹Î±ÎºÏ ÏάÏÏη ÏÎ·Ï ÏÏÏÎ±Ï Î¼Î±Ï, οι ÎµÎ¾ÎµÎ»Î¯Î¾ÎµÎ¹Ï ÏÏÎÏοÏ
ν μαζί με ÏÎ¹Ï ÎµÏενδÏÏÎµÎ¹Ï â οι οÏÎ¿Î¯ÎµÏ ÏÏηÏίζονÏαι Ïε Î³ÎµÎ½Î½Î±Î¯ÎµÏ ÎµÏιδοÏήÏειÏ. Σε ÏÏÏÏη ÏάÏη ÏÏοβλÎÏεÏαι η εγκαÏάÏÏαÏη ÏÏην Îλλάδα ÏÏ
ÏÏημάÏÏν ηλεκÏÏÏλÏ
ÏÎ·Ï 300 MW μÎÏÏι Ïο 2030. ΣημανÏικοί ελληνικοί ενεÏγειακοί Ïμιλοι ÎÏοÏ
ν ήδη ÎÏοιμα ή εÏοιμάζοÏ
ν ÏÏÎδια για ÏαÏαγÏγή «ÏÏάÏινοÏ
» Ï
δÏογÏνοÏ
, με ÏλÎον ÏαÏακÏηÏιÏÏÎ¹ÎºÏ Î±Ï
ÏÏ ÏÎ·Ï Hellenic Hydrogen (Î¼Î¹Î±Ï ÎºÎ¿Î¹Î½Î¿ÏÏÎ±Î¾Î¯Î±Ï ÏÎ·Ï ÎÎΠμε Ïη Motor Oil) για Îνα μεγάλο ÎÏγο, Ïο âNorth-1â â μια μονάδα ηλεκÏÏÏλÏ
ÏÎ·Ï 100 MW ÏÏÎ¹Ï ÎµÎ³ÎºÎ±ÏαÏÏάÏÎµÎ¹Ï ÏÏν ÏÏÏην λιγνιÏικÏν μονάδÏν ÏÎ·Ï ÎÎÎ ÏÏο ÎμÏνÏαιο, η οÏοία θα ÏαÏάγει 12.600 ÏÏνοÏ
Ï ÏÏάÏινοÏ
Ï
δÏογÏνοÏ
Ïο ÏÏÏνο. ΣημειÏÏÏε δε ÏÏι η Hellenic Hydrogen ÎÏει ÏÏÏÏο να διÏλαÏιάÏει ÏÏαδιακά Ïην ιÏÏÏ ÏÎ·Ï Î¼Î¿Î½Î¬Î´Î±Ï Î·Î»ÎµÎºÏÏÏλÏ
ÏηÏ, ÏÏα 200 MW. ÎÎ½Ï Î±Î½Î¬Î»Î¿Î³Î± ÎÏγα θα ÏÏαγμαÏοÏοιηθοÏν εÏίÏηÏ, ÏÏη ÎεγαλÏÏολη και ÏÏην εÏ
ÏÏÏεÏη ÏεÏιοÏή ÏοÏ
διÏ
λιÏÏηÏίοÏ
ÏÎ·Ï Motor Oil ÏÏην ÎÏÏινθο.
Îαι δεν είναι μÏνο αÏ
ÏÏ: ÏÏο διÏ
λιÏÏήÏιο ÏÎ·Ï Motor Oil θα δημιοÏ
Ïγηθεί, ÏÏο ÏλαίÏιο ÏοÏ
project EPHYRA (ÏοÏ
ÏÏ
γÏÏημαÏοδοÏείÏαι αÏÏ Ïο Clean Hydrogen Partnership), ακÏμα μία μονάδα ηλεκÏÏÏλÏ
ÏηÏ, ιÏÏÏÎ¿Ï 30 MW. ΣÏ
νÏονιÏÏÎ®Ï ÏοÏ
EPHYRA, Ïο οÏοίο θα εξαÏÏαλίζει 4.500 ÏÏνοÏ
Ï ÏÏάÏινοÏ
Ï
δÏογÏνοÏ
κάθε ÏÏÏνο είναι η Motor Oil. ÎÏÏ Ïην ÏλεÏ
Ïά ÏηÏ, η Helleniq Energy εÏοιμάζει Ïη δική ÏÎ·Ï Î¼Î¿Î½Î¬Î´Î± ηλεκÏÏÏλÏ
ÏÎ·Ï ÏÏο διÏ
λιÏÏήÏιο ÏÎ·Ï ÎλεÏ
ÏίναÏ, με Ïο ÏÏάÏινο Ï
δÏογÏνο να εξεÏάζεÏαι και ÏÏ Î¼ÎÏο αÏοθήκεÏ
ÏÎ·Ï Î·Î»ÎµÎºÏÏÎ¹ÎºÎ®Ï ÎµÎ½ÎÏÎ³ÎµÎ¹Î±Ï Î±ÏÏ ÎΠΠκαι για Ïο διÏ
λιÏÏήÏιο ÏÎ·Ï ÎεÏÏαλονίκηÏ. ÎÎ½Ï Î· ÏεÏιοÏή ÏÎ·Ï ÎαγνηÏÎ¯Î±Ï ÎÏει εÏιλεγεί αÏÏ Ïον Îμιλο ÎοÏελοÏζοÏ
ÏοÏ
θÎλει να εγκαÏαÏÏήÏει Î¼Î¿Î½Î¬Î´ÎµÏ ÎÎ Î ÏÏ
Î½Î¿Î»Î¹ÎºÎ®Ï Î¹ÏÏÏÎ¿Ï 50 MW, ÏÏοκειμÎνοÏ
να ÏÏοÏοδοÏεί με καθαÏή ενÎÏγεια μία μονάδα ηλεκÏÏÏλÏ
ÏÎ·Ï Î¹ÏÏÏÎ¿Ï 10 MW. ÎÏÏ Ïην ÏλεÏ
Ïά ÏοÏ
, Ïο Î¥ÏοÏ
Ïγείο ΠεÏιβάλλονÏÎ¿Ï ÎºÎ±Î¹ ÎνÎÏÎ³ÎµÎ¹Î±Ï ÎµÏοιμάζει ÏÏÎδιο για Ïη ÏÏήÏιξη ÏÎ·Ï Î´Î·Î¼Î¹Î¿Ï
ÏÎ³Î¯Î±Ï ÏÏν ÏÏÏÏÏν μονάδÏν ÏαÏαγÏÎ³Î®Ï Â«ÏÏάÏινοÏ
» Ï
δÏογÏνοÏ
(ÏÏÏε αÏ
ÏÏ Î½Î± είναι οικονομικά ανÏαγÏνιÏÏÎ¹ÎºÏ Î¼Îµ Ïο Ï
δÏογÏνο ÏοÏ
ÏαÏάγεÏαι αÏÏ ÏÏ
ÏÎ¹ÎºÏ Î±ÎÏιο).
ΣημειÏÏÏε ÏÏι Ïο 2030 η ÏÏ
νολική ÏαÏαγÏγή ÏÏάÏινοÏ
Ï
δÏογÏνοÏ
αναμÎνεÏαι να ÏÏάÏει ÏοÏ
λάÏιÏÏον Ïα 0,92 TWh, ÏοÏÏÏηÏα ÏοÏ
αÏαιÏεί να Ï
ÏάÏÏοÏ
ν εγκαÏεÏÏημÎνα ÏÏ
ÏÏήμαÏα ηλεκÏÏÏλÏ
ÏÎ·Ï Î´Ï
ναμικÏÏηÏÎ±Ï ÏεÏίÏοÏ
300 MW. Îίναι ÏÏοÏανÎÏ ÏÏι η αÏÏή Îγινε και ÏÏη ÏÏÏα Î¼Î±Ï Î¸Î± ÎÏοÏ
με ÏÏνÏομα Ïα ÏÏÏÏα δείγμαÏα Î¼Î¹Î±Ï Ï
ÏÎ¿Î´Î¿Î¼Î®Ï Ï
δÏογÏνοÏ
ÏοÏ
θα βοηθήÏει ÏÏη μείÏÏη ÏοÏ
ανθÏÎ±ÎºÎ¹ÎºÎ¿Ï Î±ÏοÏÏ
ÏÏμαÏÎ¿Ï Î¼Î¹Î±Ï ÏειÏÎ¬Ï Î´ÏαÏÏηÏιοÏήÏÏν. Îια ÏαÏάδειγμα â και ÏÏÏÏ ÏαÏακÏηÏιÏÏικά αναÏÎÏεÏαι ÏÏο ÎÎ¸Î½Î¹ÎºÏ Î£ÏÎδιο για Ïην ÎνÎÏγεια και Ïο Îλίμα (ÎΣÎÎ) «ΣÏον ÏομÎα ÏÏν βαÏÎÏν οδικÏν μεÏαÏοÏÏν, είναι δÏ
ναÏÏ Î½Î± εÏαÏμοÏθεί η λÏÏη ÏÏν κÏ
ÏελÏν καÏ
ÏίμοÏ
αεÏίοÏ
Ï
δÏογÏνοÏ
⦠ΣÏο ÏλαίÏιο αÏ
ÏÏ ÎºÎ±Î¹ Ïε ÏÏ
μÏÏνία με Ïην ÎνÏÏιακή νομοθεÏία (AFIR), θα ιδÏÏ
θοÏν ÏÏαÏήÏια Ï
δÏογÏνοÏ
, καÏαÏÏήν Ïε ÏιλοÏική βάÏη, ή/και για Ïην εξÏ
ÏηÏÎÏηÏη ιδιαίÏεÏα ÏÏν βαÏÎÏν μεÏαÏοÏÏν (ÏÏ
νολικά ÏοÏ
λάÏιÏÏον 26 μÎÏÏι Ïο 2030), ÎµÎ½Ï Î¼ÎµÏά Ïο 2030 αναμÎνεÏαι η ÏεÏαιÏÎÏÏ ÎµÏÎκÏαÏή ÏοÏ
Ï, αναλÏγÏÏ ÏÏν ÏεÏνολογικÏν εξελίξεÏν.»
ÎÏ
μίζοÏ
με ÏÏι ÎµÎ½Ï ÏÏα εÏιβαÏικά αÏ
ÏοκίνηÏα είναι ξεκάθαÏο ÏÏι ÎÏει ÏÏοκÏιθεί η λÏÏη ÏÎ·Ï Î·Î»ÎµÎºÏÏοκίνηÏÎ·Ï Î¼Îµ μÏαÏαÏÎ¯ÎµÏ Î³Î¹Î± Ïα οÏήμαÏα μηδενικÏν ÏÏÏÏν, ÏÏο ÏÏÏο ÏοÏ
εÏαγγελμαÏÎ¹ÎºÎ¿Ï Î±Ï
ÏοκινήÏοÏ
Ï
ÏάÏÏει ÎνÏονο ÏεÏμα Ï
ÏÎÏ ÏÎ·Ï Î»ÏÏÎ·Ï ÏÏν ηλεκÏÏοκίνηÏÏν οÏημάÏÏν με κÏ
ÏÎÎ»ÎµÏ Ï
δÏογÏνοÏ
(Fuel Cell Electric Vehicles – FCEV) â ιδίÏÏ Î±Î½ ÏÏÏκειÏαι για ÏοÏÏηγά εθνικÏν και διεθνÏν μεÏαÏοÏÏν â καÏά κÏÏιο λÏγο εÏειδή ο ÏÏÏÎ½Î¿Ï Î±Î½ÎµÏοδιαÏÎ¼Î¿Ï ÏοÏ
Ï ÎµÎ¯Î½Î±Î¹ ανÏίÏÏοιÏÎ¿Ï Î¼Îµ αÏ
ÏÏν ÏÏν ÏÏ
μβαÏικÏν ÏοÏÏηγÏν (5-10 λεÏÏά). Îεν ÏÏειάζεÏαι δηλαδή να ÏεÏιμÎνοÏ
ν μία ή ÏεÏιÏÏÏÏεÏÎµÏ ÏÏÎµÏ Î³Î¹Î± Ïην εÏαναÏÏÏÏιÏη ÏÏν μÏαÏαÏιÏν, ÏÏÏÏ ÏÏ
μβαίνει με Ïα ÏλήÏÏÏ Î·Î»ÎµÎºÏÏικά οÏήμαÏα μÏαÏαÏÎ¯Î±Ï (Battery Electric Vehicles â BEV). Îδη η Hyundai ÎÏει ήδη διαθÎÏει Ïα ÏÏÏÏα ηλεκÏÏο-Ï
δÏογονοκίνηÏα ÏοÏÏηγά ÏÎ·Ï ÏÏην ÎλβεÏία και Ïην ÎÏ
ÏÏÏία, ÎµÎ½Ï Î±Î¾Î¯Î¶ÎµÎ¹ να ÏημειÏÏοÏ
με ÏÏι η λÏÏη ÏÏν FCEV εξεÏάζεÏαι και ÏÏα εÏιβαÏικά αÏ
ÏοκίνηÏα αÏÏ Î¼ÎµÎ³Î¬Î»ÎµÏ Î±Ï
ÏοκινηÏοβιομηÏÎ±Î½Î¯ÎµÏ ÏÏÏÏ Î· Toyota, η Hyundai και η BMW.
Το Î´Î¹ÎºÏ ÏοÏ
Ï ÏÏλο ÏÏην δημιοÏ
Ïγία ÏÏν Ï
ÏοδομÏν ÏοÏ
Ï
δÏογÏνοÏ
â η οÏοία αÏοÏελεί εÏ
ÏÏÏαÏκή εÏιÏαγή – καλοÏνÏαι να ÏαίξοÏ
ν μια ÏειÏά ελληνικÎÏ ÎµÏαιÏÎ¯ÎµÏ ÏοÏ
ÎÏοÏ
ν αναÏÏÏξει δική ÏοÏ
Ï ÏεÏνογνÏÏία Ïε μια ÏειÏά ÏομείÏ. Σε αÏ
ÏÎÏ ÏεÏιλαμβάνεÏαι και η CYRUS η οÏοία ιδÏÏθηκε Ïο 2019 ÏÏ ÏεÏνοβλαÏÏÏÏ ÏοÏ
ÎÎÎΦΠÎημÏκÏιÏÎ¿Ï ÎÏονÏÎ±Ï Î´Î·Î¼Î¹Î¿Ï
ÏγήÏει μια καινοÏÏμο λÏÏη θεÏÎ¼Î¹ÎºÎ®Ï ÏÏ
μÏίεÏÎ·Ï ÏοÏ
Ï
δÏογÏνοÏ
, η οÏοία μÏοÏεί να ÏÏ
μβάλλει αÏοÏαÏιÏÏικά ÏÏην ανάÏÏÏ
ξη ÏÎ·Ï Ï
ÏÎ¿Î´Î¿Î¼Î®Ï ÏοÏ
αÏαιÏείÏαι για Ïη διάδοÏη ÏÎ·Ï ÏÏήÏÎ·Ï ÏοÏ
καθαÏÎ¿Ï Î±Ï
ÏÎ¿Ï ÎºÎ±Ï
ÏίμοÏ
. Î ÏÏÏÏοÏοÏιακÏÏ ÏÏ
μÏιεÏÏÎ®Ï Ï
δÏογÏνοÏ
ÏÎ·Ï CYRUS αξιοÏοιεί ÏÎ¹Ï Î´Ï
ναÏÏÏηÏÎµÏ ÏοÏ
ÏÏοÏÏÎÏοÏ
ν Ïα μεÏαλλικά Ï
δÏίδια εÏιÏÏ
γÏάνονÏÎ±Ï ÏÎ¹Ï Ï
ÏηλÎÏ ÏιÎÏÎµÎ¹Ï (Î¬Î½Ï ÏÏν 200 bar) ÏοÏ
αÏαιÏοÏνÏαι για Ïη ÏÏ
μÏίεÏη ÏοÏ
Ï
δÏογÏνοÏ
, με Ïαμηλή καÏανάλÏÏη ενÎÏÎ³ÎµÎ¹Î±Ï ÏÏη μοÏÏή εÏκολα διαθÎÏÎ¹Î¼Î·Ï / ÏÏοÏβάÏÎ¹Î¼Î·Ï Î¸ÎµÏμÏÏηÏÎ±Ï (low grade heat) και Î¼Î·Î´ÎµÎ½Î¹ÎºÏ Î¸ÏÏÏ
βο.
ΧειÏοÏιαÏÏÏ Î´ÎµÎ¯Î³Î¼Î± ÏÏν δÏ
ναÏοÏήÏÏν ÏÎ·Ï ÏεÏÎ½Î¿Î»Î¿Î³Î¯Î±Ï Î±Ï
ÏÎ®Ï Î±ÏοÏελεί ο ÏÏÏÏÎ¿Ï ÏÏην Îλλάδα, ÏÏÏÏÏ
ÏÎ¿Ï ÏÏαθμÏÏ Î±Î½ÎµÏοδιαÏÎ¼Î¿Ï ÎµÎ»Î±ÏÏÏν οÏημάÏÏν με Ï
δÏογÏνο ÏοÏ
λειÏοÏ
Ïγεί ÏÏο ÏÏÏο ÏÏν εγκαÏαÏÏάÏεÏν ÏοÏ
ÎÎÎΦΠÎημÏκÏιÏοÏ. Îξίζει να ÏημειÏθεί ÏÏι η CYRUS βαÏίζεÏαι ÏÏα ÏεÏιÏÏÏÏεÏα αÏÏ 52 ανθÏÏÏο-ÎÏη ÏεÏνογνÏÏÎ¯Î±Ï ÏοÏ
ÏÏ
γκενÏÏÏνοÏ
ν οι ιδÏÏ
ÏÎÏ ÎºÎ±Î¹ οι ÏÏ
νεÏγάÏÎµÏ ÏÎ·Ï â Ïλοι ÏοÏ
Ï Î´Î¹Î±ÎºÎµÎºÏιμÎνοι εÏιÏÏÎ®Î¼Î¿Î½ÎµÏ ÎºÎ±Î¹ μηÏανικοί, ÎµÎ½Ï Î®Î´Î· η εÏαιÏία ÎÏει ÏÏοÏελκÏÏει Ïο ενδιαÏÎÏον ξÎνÏν εÏενδÏ
ÏÏν.