23.8 C
Athens
Παρασκευή, 3 Μαΐου, 2024

Τ. Ζαλαχώρης (Status Maritime Corp): Ποιοτική εκπαίδευση στους ναυτικούς

Ειδήσεις Ελλάδα

Σε μια περίοδο που η έλλειψη αξιωματικών για το 2023 εκτιμάται στο 9% σε σχέση με το 5% για το 2022 (80% μεγαλύτερη έλλειψη), ναυτιλιακές εταιρείες αντιλαμβάνονται, τώρα περισσότερο από ποτέ, την ανάγκη να επανδρώσουν τα πλοία τους με ικανό και ποιοτικό πλήρωμα.Όπως επισημαίνει ο Τάσος Ζαλαχώρης, Superintendent Engineer της Status Maritime Corp., έχει γίνει σαφές πως ο ανθρώπινος παράγοντας θα εξακολουθεί να διαδραματίζει τον σημαντικότερο ρόλο στο παρόν και στο μέλλον της ναυτιλίας. Προκειμένου να είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις υψηλές διεθνείς απαιτήσεις μέσω υπηρεσιών υψηλής ποιότητας, οι ναυτιλιακές εταιρείες αναζητούν ναυτικούς υψηλής κατάρτισης, με εμπειρία, με ουσιαστική γνώση της λειτουργίας του πλοίου, με κατανόηση των αυξανόμενων ναυτιλιακών απαιτήσεων, αλλά και ικανούς για την πρακτική εφαρμογή αυτών στην καθημερινότητα του πλοίου , υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ο κ. Τάσος Ζαλαχώρης.

Με ποιες χώρες συνεργάζεστε για την παροχή πληρωμάτων σε ναυτιλιακές εταιρείες;

«Η Status έχει 2 γραφεία στις Φιλιππίνες (Μανίλα και Ίλο Ίλο, ενώ ετοιμαζόμαστε να ανοίξουμε και 3ο γραφείο στο Σεμπού), στην Ελλάδα (Αθήνα), στην Ουκρανία (Οδησσό), στη Ρουμανία (Κωστάντζα), στην Κροατία (Σπλιτ) και στην Τουρκία (Κωνσταντινούπολη). Αυτή τη στιγμή διαθέτουμε πάνω από 7.000 ναυτικούς (αξιωματικούς και κατώτερα πληρώματα) στη στεριά, ενώ περίπου 5.000 ναυτικοί μας επανδρώνουν τα 250 πλοία των ναυτιλιακών εταιρειών που μας εμπιστεύονται. Η πλειονότητα των ναυτικών μας είναι από τις Φιλιππίνες, ενώ συνεργαζόμαστε με περισσότερους από 1.000 Ευρωπαίους αξιωματικούς πληρώματος και μηχανής μέσω των υπόλοιπων γραφείων μας».

Ποιες είναι οι απαιτήσεις των ναυτιλιακών εταιρειών για τα πληρώματα; Τι ζητούν περισσότερο;

«Παρατηρείται ότι τα διεθνή ναυτιλιακά standards ολοένα και αυξάνονται, από τους διεθνείς κανονισμούς, οι οποίοι επαναπροσδιορίζουν τον τρόπο λειτουργίας και διαχείρισης των πλοίων, μέχρι τις υψηλές απαιτήσεις των ναυλωτών, μέσω των οποίων ευδοκιμεί ένα ναυτιλιακό περιβάλλον έντονου ανταγωνισμού και, συνεπαγόμενα, αυξανόμενης ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών. Σε αυτό το κλίμα, λοιπόν, οι ναυτιλιακές εταιρείες αντιλαμβάνονται, τώρα περισσότερο από ποτέ, την ανάγκη να επανδρώσουν τα πλοία τους με ικανό και ποιοτικό πλήρωμα, αφού έχει γίνει σαφές πως ο ανθρώπινος παράγοντας θα εξακολουθεί να διαδραματίζει τον σημαντικότερο ρόλο στο παρόν και στο μέλλον της ναυτιλίας. Προκειμένου να είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις υψηλές διεθνείς απαιτήσεις μέσω υπηρεσιών υψηλής ποιότητας, οι ναυτιλιακές εταιρείες αναζητούν ναυτικούς υψηλής κατάρτισης, με εμπειρία, με ουσιαστική γνώση της λειτουργίας του πλοίου, με κατανόηση των αυξανόμενων ναυτιλιακών απαιτήσεων, αλλά και ικανούς για την πρακτική εφαρμογή αυτών στην καθημερινότητα του πλοίου».

Τελευταία, ειδικά με την πανδημία, ακούμε για αύξηση της έλλειψης πληρωμάτων. Αληθεύει; Μήπως είναι παροδικό; Ποια είναι η αλήθεια;

«Είναι κοινή παραδοχή πως η πανδημία προκάλεσε σωρεία προβλημάτων στην παγκόσμια ναυτιλία, με επίκεντρο τους ναυτικούς, αφού υπήρξαν πάρα πολλά εμπόδια στις αλλαγές πληρωμάτων ενώ αρκετοί άνθρωποι αντιμετώπισαν θέματα υγείας είτε σε προσωπικό είτε σε οικογενειακό επίπεδο. Είναι αλήθεια πως παρατηρήθηκε μια μείωση των διαθέσιμων πληρωμάτων μετά την πανδημία. Χαρακτηριστικά, η έλλειψη αξιωματικών για το 2023 εκτιμάται στο 9% σε σχέση με το 5% για το 2022 (80% μεγαλύτερη έλλειψη). Οι υπάρχουσες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για μια επερχόμενη αύξηση της έλλειψης ναυτικών, και ιδιαιτέρως αξιωματικών, τα ερχόμενα χρόνια. Λαμβάνοντας υπόψη την προσδοκώμενη αύξηση της ζήτησης για υψηλής ποιότητας πληρώματα, τη μείωση της προσφοράς ευρωπαϊκών πληρωμάτων, η οποία ενισχύεται από την απροθυμία πολλών Ευρωπαίων νέων να ασχοληθούν με το ναυτικό επάγγελμα, καθίσταται αδήριτη η ανάγκη αναζήτησης καταρτισμένου πληρώματος σε νέες χώρες, εκτός Ευρώπης. Ο δικός μας στόχος είναι να φανούμε αντάξιοι της επερχόμενης πρόκλησης, παρακολουθώντας διαρκώς τις εξελίξεις και προσαρμόζοντας τις αποφάσεις μας ανάλογα, ώστε να συνεχίσουμε να προσφέρουμε στις εταιρείες που μας εμπιστεύονται, εδώ και 25 χρόνια, αξιωματικούς και κατώτερα πληρώματα υψηλού επιπέδου και γνωστικής κατάρτισης».

Το άλλο μεγάλο ζήτημα , πέραν της έλλειψης, είναι η εκπαίδευση των πληρωμάτων μέχρι το 2030 σε θέματα που έχουν να κάνουν με το περιβάλλον, τις νέες πράσινες μηχανές, αλλά και την ψηφιοποίηση! Πώς αντιδρά η ναυτιλιακή βιομηχανία, τι προσφέρετε εσείς;

«Η ναυτιλία βρίσκεται σε ένα μεταίχμιο και όλοι οι συμμετέχοντες, με πρώτες τις ναυτιλιακές εταιρείες, έχουν κληθεί να προετοιμαστούν για τη μετάβαση στην πράσινη εποχή, όπως θα διαμορφωθεί μέσα από το θεσμικό πλαίσιο του ΙΜΟ και τις τεχνολογικές καινοτομίες. Οι ναυτικοί διαχρονικά έχουν δείξει τόσο τη θέληση όσο και την ικανότητα να εξελιχθούν στο επάγγελμά τους και να προσαρμόζονται διαρκώς στις νέες εποχές της ναυτιλίας. Η ναυτιλιακή βιομηχανία οφείλει να αποτελέσει αρωγό στην προσπάθεια των ναυτικών να συμμορφωθούν με τις νέες “πράσινες” απαιτήσεις, προσφέροντάς τους εκπαίδευση ώστε να εξοικειωθούν με τη χρήση των σύγχρονων προωστήριων εγκαταστάσεων (π.χ.: Ηλεκτρονικές μηχανές, μηχανές Dual-Fuel κ.λπ.), των “πράσινων” τεχνολογιών (scrubbers, BWTS κ.λπ.) και, γενικότερα, των περιβαλλοντολογικο-κεντρικών κανονισμών. Από μεριάς τους, οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να δώσουν ευκαιρίες επαγγελματικής εξέλιξης στους ναυτικούς, προσφέροντάς τους επαρκή και υψηλού επιπέδου εκπαίδευση για να αναπτύξουν νέες δεξιότητες, αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης στο πλοίο, ώστε να μπορούν να εργαστούν αποδοτικότερα στο όλο και πιο απαιτητικό έργο τους, αλλά και ανταγωνιστικούς μισθούς που ανταποκρίνονται στις υψηλές απαιτήσεις που τίθενται στους ναυτικούς και στην υψηλή τους τεχνική κατάρτιση. Από μεριάς μας, έχουμε επενδύσει σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις εκπαίδευσης (σωστικά και πυροσβεστικά μέσα κ.ά.) και σε υλικοτεχνικό εξοπλισμό ώστε να προσφέρουμε υψηλού επιπέδου STCW (2010 Manila amendments), SOLAS, MARPOL και in-house εκπαίδευση στους ναυτικούς, με έμπειρους και καταρτισμένους καθηγητές (αξιωματικούς γέφυρας και μηχανής).

Επιπροσθέτως, έχουμε εφαρμόσει μεθόδους εξοικείωσης των ναυτικών με τις τρέχουσες και επερχόμενες “πράσινες” εξελίξεις και κανονισμούς, προετοιμάζουμε ένα σχετικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το οποίο θα βοηθήσει τους ναυτικούς μας να κατανοήσουν τον αναβαθμισμένο τους ρόλο στη νέα ναυτιλιακή εποχή και να είναι σε θέση να εφαρμόσουν τις νέες πρακτικές στην καθημερινότητα του πλοίου και σχεδιάζουμε τη δημιουργία μιας ναυτικής ακαδημίας, η οποία θα προσφέρει συνεχή εκπαίδευση στους ναυτικούς, σύμφωνα με τα σύγχρονα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα. Διαχρονικά, στόχος μας είναι να παρέχουμε στους ναυτικούς ποιοτική εκπαίδευση ώστε να είναι έτοιμοι να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουν στο πλοίο, αλλά και να καταφέρουν να ενστερνιστούν και να αφομοιώσουν αποτελεσματικά τη φιλοσοφία λειτουργίας της κάθε εταιρείας».

Ειδήσεις

ΠΗΓΗ

Σχετικά άρθρα

Θέσεις εργασίας - Βρείτε δουλειά & προσωπικό