20.9 C
Athens
Τετάρτη, 1 Μαΐου, 2024

Τα πιο σημαντικά σημεία της κριτικής μας για το νέο ΚΦΔ

Ειδήσεις Ελλάδα

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΝΕΟ ΚΩΔΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝΤο ονοματεπώνυμο του Κωστή Χατζηδάκη έχει συνδεθεί, μεταξύ άλλων δεινών, με την ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ, την περιστολή εργασιακών δικαιωμάτων και τη ραγδαία αύξηση της τιμής του ρεύματος στο χρηματιστήριο ενέργειας. Η ανάληψη, επομένως, των καθηκόντων του στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας ένα χρόνο πριν, προμήνυε την κατάργηση της έννοιας της αναλογικής φορολογικής πολιτικής με στόχο την εξαφάνιση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και αυτοαπασχολουμένων. Έκτοτε κάθε φορολογικό νομοσχέδιο έρχεται για να συμβάλλει στον τελικό στόχο της κυβέρνησης της ΝΔ.

Το νέο νομοσχέδιο που φέρνει στη Βουλή προς ψήφιση, έρχεται σε ενάμιση χρόνο από την τελευταία κωδικοποίηση του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών, με τις τελευταίες τροποποιήσεις να έχουν γίνει μόλις πριν από ένα μήνα.

Αναρωτιόμαστε πως μία επιχείρηση θα στήσει τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό της, πως ένας νέος επενδυτής θα εμπιστευτεί το ελληνικό κράτος, όταν η ίδια κυβέρνηση μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα ξαναγράφει και ξανασβήνει τους ίδιους νόμους και άρθρα. Πόση γραφειοκρατία και πόσο κόστος συμμόρφωσης με τις νέες διατάξεις μπορεί να αντέξει η ελληνική αγορά;

Πιο συγκεκριμένα τα πιο σημαντικά σημεία της κριτικής μας είναι:

1) Το νέο νομοσχέδιο διακατέχεται από το πνεύμα του «ενός ανδρός αρχή». Όλη η εφαρμογή του Κώδικα, όλη η πολιτική της στοχοθεσίας των δημοσίων εσόδων επαφίεται σε έναν άνθρωπο, στον διοικητή της ΑΑΔΕ. Ο κ. Πιτσιλής από υπάλληλος του ελληνικού κράτους, διορισμένος να ακολουθεί τους νόμους που ψηφίζει η Ελληνική κυβέρνηση, γίνεται ρυθμιστής της, κατά βούληση, εφαρμογής τους. Και αυτό γιατί δυστυχώς οι εντολές ελέγχου θα γίνονται «κατά παραγγελία» και σε όποιον θέλει ο διοικητής, μετατρέποντας τη διαδικασία σε ένα μαύρο κουτί για όλους μας. Η άποψή μας είναι πως η επιλογή των, προς έλεγχο, υποθέσεων αποτελεί μια κρίσιμη παράμετρο της αξιοπιστίας της φορολογικής διοίκησης, γι’ αυτό οφείλει να γίνεται με αντικειμενικές/επιστημονικές μεθόδους και με αξιόπιστα δεδομένα ώστε να προκύπτει ένα άρτιο δείγμα φυσικών και νομικών προσώπων προς έλεγχο. Με αυτόν τον τρόπο εμβαθύνεται το αίσθημα δικαίου του φορολογούμενου και η εμπιστοσύνη του προς τη φορολογική διοίκηση;

2) Ενδεικτικό της παντελούς έλλειψης αναλογικότητας της προοδευτικότητας των προστίμων που μας επαναπαρουσιάζει η κυβέρνηση είναι οι διατάξεις του νομοσχεδίου για τις διοικητικές ποινές. Σε ποιο κράτος δικαίου το διοικητικό πρόστιμο για μη υποβολή δήλωσης 100 ευρώ, είναι το ίδιο με μη υποβολή δήλωσης 100 χιλιάδων ευρώ;

3) Όπως σε κάθε νομοσχέδιο της κυβέρνησης Μητσοτάκη, έτσι και σ’ αυτό δεν λείπουν τα «δώρα» προς τους «φίλους». Χωρίς καμία αιτιολόγηση, με το άρθρο 25 καταργείται η υποχρέωση σύνταξης φακέλου ενδοομιλικών συναλλαγών για εταιρείες που είναι μόνιμες εγκαταστάσεις αλλοδαπών επιχειρήσεων στην Ελλάδα.

4) Το νομοσχέδιο δέχεται a priori πως υπάρχει ψηφιακός μετασχηματισμός. Όμως, από την ύπαρξή του στα λόγια, μέχρι την εφαρμογή του στην πράξη υπάρχει σημαντική απόσταση.  

Καλούμε λοιπόν την κυβέρνηση να μας απαντήσει:

1. Πόσοι έλεγχοι φακέλων τεκμηρίωσης έχουν πραγματοποιηθεί από την ΑΑΔΕ την τελευταία 10ετία για αυτές τις επιχειρήσεις και ποια είναι τα αποτελέσματά τους;

2. Έχει καταπολεμηθεί το φαινόμενο της μεταφοράς της φορολογικής βάσης αυτών των επιχειρήσεων σε χώρες με ελκυστικό φορολογικό συντελεστή;

3. Η φοροελάφρυνση που γενναιόδωρα προσφέρετε πόσο την κοστολογείτε; Πόσο κοστίζει στα κρατικά ταμεία;

Δυστυχώς στον κλάδο μας, το έργο παίζεται κατ’ επανάληψη. Νέες πλατφόρμες νομοθετούνται και μπαίνουν σε εφαρμογή πριν δούμε αν μπορούν ή όχι να «τρέξουν», πριν εκπαιδευτούν οι υπάλληλοι της ΑΑΔΕ, πριν αξιολογήσουμε την ψηφιακή γραφειοκρατία που μπορεί να γίνουν. Όλα τελικά στο πόδι και όλα στο όνομα της υπηρέτησης συμφερόντων των λίγων και εκλεκτών.  

Από τη Γραμματεία των Προοδευτικών Οικονομολόγων

Ειδήσεις

ΠΗΓΗ

Σχετικά άρθρα

Θέσεις εργασίας - Βρείτε δουλειά & προσωπικό