22.6 C
Athens
Δευτέρα, 6 Μαΐου, 2024

Σύγχρονα ναυαγοσωστικά στις ελληνικές θάλασσες

Ειδήσεις Ελλάδα

Νέα δεδομένα στον τομέα έρευνας και διάσωσης στην ελληνική επικράτεια δημιουργεί για τη χώρα μας το νέο σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο για τις προδιαγραφές των ναυαγοσωστικών σκαφών.

Πρόκειται για το προεδρικό διάταγμα 65/2023 το οποίο έγινε τον Μάιο και στο οποίο καθορίζονται μια σειρά από κριτήρια που θα πρέπει να έχουν αυτά τα πλοία, όπως οι απαιτήσεις ασφαλείας, οι ελκτικές δυνάμεις, οι προδιαγραφές σχεδίασης και κατασκευής.

Σημειώνεται ότι τα σύγχρονα ναυαγοσωστικά πλοία μπορούν να επιχειρούν με ασφάλεια κάτω από τις πιο αντίξοες καιρικές συνθήκες, σε εκείνα τα περιστατικά όπου τα άλλου τύπου πλοία δεν έχουν τη δυνατότητα, ενώ διαθέτουν κατάλληλα μέσα και χώρους φιλοξενίας και περίθαλψης (καμπίνες-ιατρείο), προκειμένου να διασώζουν ναυαγούς και να τους μεταφέρουν με ασφαλή τρόπο στην ξηρά.

Ήδη με αφορμή το ΠΔ 65/2023 έχουν ενταχθεί στο ελληνικό νηολόγιο τρία σύγχρονα ναυαγοσωστικά πλοία, ελληνικών συμφερόντων, και αναμένονται να προστεθούν ακόμη άλλα δύο στο κοντινό μέλλον. Ένα από τα πιο πρόσφατα τέτοια ναυαγοσωστικά πλοία που ήταν στο λιμάνι του Πειραιά και κατέπλευσε πρόσφατα και στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης για τη Διεθνή Έκθεση ήταν το «Αιγαίον Πέλαγος».

Το συγκεκριμένο ναυαγοσωστικό μπορεί να φιλοξενήσει 40 άτομα, έχει δυνατότητα παραλαβής 1.046 κυβικών μέτρων πετρελαιοειδών αποβλήτων και ελκτική δύναμη 130 τόνων. Διαθέτει πλήρωμα 14 ατόμων.

Μιλώντας στη «Ν» ο Παύλος Ξηραδάκης, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών Αντιρρυπαντικών Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, ανέφερε ότι πλέον τα συγκεκριμένα ναυαγοσωστικά πλοία έχουν φοβερές δυνατότητες στην πρόληψη και διαχείριση συμβάντων, επισημαίνοντας ότι μέσα από έναν στρατηγικό σχεδιασμό θα πρέπει να ενταχθούν σε κάθε επιχειρησιακό σχεδιασμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ).

Προσθέτει εξάλλου ότι τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας οι ναυαγοσωστικές υπηρεσίες παρέχονταν ευκαιριακά ή εκτάκτως, σύμφωνα με τον Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου, από παντός τύπου άλλα πλοία, με αποτέλεσμα το προσφερόμενο επίπεδο να είναι σαφώς υποδεέστερο από άλλες ευρωπαϊκές χώρες οι οποίες διαθέτουν σύγχρονα ναυαγοσωστικά πλοία υψηλών τεχνικών προδιαγραφών.

«Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι όλες οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν εντάξει στα μέτρα πρόληψής τους τα ναυαγοσωστικά πλοία με σκοπό την προστασία της ανθρώπινης ζωής και του θαλάσσιου περιβάλλοντος» τονίζει ο ίδιος. Επισημαίνει εξάλλου ότι η γειτονική Τουρκία έχει εντάξει ήδη έναν σημαντικό αριθμό ναυαγοσωστικώνπλοίων στο δυναμικό της, προσδοκώντας μεταξύ άλλων τη συμμετοχή τους στην έρευνα και διάσωση σε όλο το Αιγαίο, ακόμη και σε ελληνικές περιοχές ευθύνης.

Σημειώνεται ότι πρόσφατη μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου προτείνει τη δημιουργία ναυαγοσωστικών σταθμών στη χώρα μας, αλλά και το εύρος ανταπόκρισης στην περίπτωση ενός ναυτικού συμβάντος.

Ο κ. Ξηραδάκης υπογραμμίζει ότι αυτοί οι ναυαγοσωστικοί σταθμοί θα πρέπει να δημιουργηθούν κοντά σε κομβικά σημεία που έχουν τη μεγαλύτερη θαλάσσια κυκλοφορία πλοίων και σε συγκεκριμένες «επικίνδυνες» ζώνες. Μία από αυτές τις ζώνες, αναφέρει ως παράδειγμα, είναι το στενό του Καφηρέα, που το χαρακτηρίζει ως «επικίνδυνο πέρασμα».

Δηλώνει ότι οι ακτές στο συγκεκριμένο σημείο βρίσκονται σε πολύ κοντινή απόσταση απ’ όπου περνάνε τα περισσότερα πλοία, ενώ οι κακές καιρικές συνθήκες, ιδιαίτερα τη χειμερινή περίοδο, στη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή εγκυμονούν κινδύνους.

Υπογραμμίζει εξάλλου και ένα ακόμα σημείο, αυτό που αφορά τα διεθνή ύδατα ανοιχτά του Γυθείου, όπου κάθε μήνα πραγματοποιούνται περίπου 70 μεταγγίσεις πετρελαίου από τάνκερ σε τάνκερ (ship to ship transfer).

Ειδήσεις

ΠΗΓΗ

Σχετικά άρθρα

Θέσεις εργασίας - Βρείτε δουλειά & προσωπικό