18.9 C
Athens
Δευτέρα, 6 Μαΐου, 2024

ΗΠΑ: Ιστορική απεργία των εργαζομένων των GM, Ford και Stellantis

Ειδήσεις Ελλάδα

Το συνδικάτο United Auto Workers (UAW) που εκπροσωπεί τους εργαζόμενους στις τρεις μεγαλύτερες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες ανακοίνωσε πως ξεκίνησε από τα μεσάνυχτα της Πέμπτης 15 Σεπτεμβρίου (7 π.μ. Παρασκευής ώρα Ελλάδας), ταυτόχρονη απεργία σε τρία εργοστάσια στρατηγικής σημασίας των General Motors, της Stellantis και της Ford, στην πιο φιλόδοξη βιομηχανική εργατική δράση στις ΗΠΑ εδώ και δεκαετίες.

Αίτημα των εργαζομένων, που προχωρούν σε ιστορική απεργία είναι η υπογραφή νέων συλλογικών συμβάσεων εργασίας, ζητώντας υψηλότερους μισθούς και καλύτερες συνθήκες εργασίας. Ο Shawn Fain, πρόεδρος του United Auto Workers (UAW) κάλεσε τα μέλη του συνδικάτου να είναι έτοιμα να συμμετάσχουν με τη σειρά τους στις απεργιακές κινητοποιήσεις, ανάλογα με την πορεία των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Οι απεργιακές κινητοποιήσεις στα τρία εργοστάσια σε Μιζούρι (GM), Μίσιγκαν (Ford), Τολέδο (Jeep), θα σταματήσουν την παραγωγή των Ford Bronco, Jeep Wrangler και Chevrolet Colorado, μαζί με άλλα δημοφιλή μοντέλα, αν και η δράση ήταν μικρότερη από ό,τι περίμεναν ορισμένοι, με περίπου 12.700 εργαζόμενους να απεργούν στην αρχή. Πέρυσι, τα τρία αυτά εργοστάσια κατασκεύασαν περισσότερα από 500.000 αυτοκίνητα.
Η διαπραγμάτευση είναι σκληρή και οι δυο πλευρές απέχουν ακόμη πολύ. Το συνδικάτο ζητεί αυξήσεις 40% σε βάθος τετραετίας για τα περίπου 146.000 μέλη του, επισημαίνοντας ότι ανάλογη ήταν η αύξηση των αποδοχών των CEO και των επικεφαλής των εταιρειών.

Ζητά ακόμη εβδομάδα εργασίας τεσσάρων ημερών και την επιστροφή των αυτόματων μισθολογικών αυξήσεων που συνδέονται με τον πληθωρισμό. Αίτημα είναι ακόμη να γίνουν αυστηρότερα τα όρια για το πόσο καιρό οι εργαζόμενοι θα μπορούν να θεωρούνται “προσωρινό προσωπικό” που δεν λαμβάνει συνδικαλιστικές παροχές.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες λένε πως δεν θα δεχθούν να ξεπεράσουν το 20%, ενώ απορρίπτουν άλλα αιτήματα-κλειδιά του UAW, -κλιμακωτά μισθολογικά συστήματα, τις προσλήψεις κοκ- που για τη στήριξη των εργαζομένων απεργών έχει ετοιμάσει ταμείο ενίσχυσης ύψους 825 εκατ. δολαρίων.
Το UAW εκτός από αύξηση μισθών θέλει να τερματιστεί το κλιμακωτό σύστημα μισθών που ισχύει για τις νέες προσλήψεις από το 2007. Για αυτούς τους νεότερους υπαλλήλους, μπορεί να χρειαστούν οκτώ χρόνια για να φτάσουν στην κορυφαία αμοιβή, με το UAW να ζητά η διαδρομή προς τις ανώτερες αποδοχές, γνωστή ως “πρόοδος”, να μειωθεί σε μόλις 90 ημέρες.

Το συνδικάτο απαιτεί επίσης προσαρμογές στο κόστος ζωής για να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του πληθωρισμού, μέτρα ασφάλειας εργασίας, όπως το δικαίωμα στην απεργία, καλύτερα αμειβόμενο ρεπό και ενισχυμένα επιδόματα συνταξιούχων.
Το τρέχον εργατικό κόστος, συμπεριλαμβανομένων των παροχών, κυμαίνεται κατά μέσο όρο περίπου 65 δολάρια την ώρα στους Big Three (Ford, GM, Stellantis) σε σύγκριση με 45 δολάρια στην Tesla και 55 δολάρια στις ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Η Ford σημειώνει πως τα αιτήματα του UAW θα υπερδιπλασίαζαν το εργατικό κόστος για την ίδια και θα την καταστήσουν μη ανταγωνιστική έναντι της Tesla, με τον Jim Farley, CEO της Μπλε Οβάλ εταιρίας να δηλώνει πως η πρόταση του UAW θα μπορούσε “να χρεοκοπήσει” την Ford. Όπως είπε, εάν η πρόταση του UAW είχε τεθεί σε ισχύ από το 2019, η Ford αντί να έχει κέρδη περίπου 30 δισεκατομμυρίων δολαρίων αυτά τα τέσσερα χρόνια έως σήμερα, θα είχε χάσει περίπου 15 δισεκατομμύρια δολάρια και θα είχε χρεοκοπήσει μέχρι σήμερα.
Κορυφαίο στέλεχος της GM υποστήριξε ότι οι προτάσεις του συνδικάτου για μισθούς και παροχές, θα κοστίσουν στην αυτοκινητοβιομηχανία 100 δισεκατομμύρια δολάρια, δηλαδή “πάνω από το διπλάσιο της αξίας όλης της General Motors“.

Τις τοποθετήσεις αυτές απέρριψε κατηγορηματικά ο Fain, υποστηρίζοντας πως οι απαιτήσεις του συνδικάτου θα κοστίσουν πάρα πολύ λίγο και ότι οι εταιρείες έχουν δαπανήσει δισεκατομμύρια για εξαγορές μετοχών και μισθούς στελεχών.
Αναλυτές πιστεύουν πως εάν οι διαπραγματεύσεις δεν πάνε προς μια θετική κατεύθυνση, κατά την εκτίμηση του Fain, τότε κανείς δεν θα μπορούσε να αποκλείσει μια απεργιακή κινητοποίηση διάρκειας ακόμα και δύο εβδομάδων.
Στην προσπάθεια να βρεθεί λύση παρενέβη και ο ίδιος ο πρόεδρος Μπάιντεν που δήλωσε πως είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον πρόεδρο του UAW, Shawn Fain.

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν δήλωσε σήμερα ότι κανείς δεν ήθελε την απεργία του συνδικάτου United Auto Workers, στη διαμάχη του με τις τρεις μεγάλες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ωστόσο οι εργαζόμενοι θα έπρεπε να έχουν ένα μερίδιο από τα κέρδη που βγάζουν οι εταιρείες αυτές.
Κανείς δεν θέλει μια απεργία, αλλά σέβομαι το δικαίωμα των εργαζομένων να χρησιμοποιούν τις επιλογές που έχουν,
είπε ο Μπάιντεν μιλώντας σε δημοσιογράφους στον Λευκό Οίκο.
Κατανοώ την απογοήτευση των εργαζομένων,
συνέχισε, προτρέποντας τις δύο πλευρές να υπογράψουν μια συμφωνία που θα είναι επωφελής για όλους, τόσο για τα συνδικάτα όσο και τις για επιχειρήσεις.
Τα κέρδη-ρεκόρ (των αυτοκινητοβιομηχανιών) δεν μοιράστηκαν με δίκαιο τρόπο με τους εργαζομένους,
υπογράμμισε ο Αμερικανός πρόεδρος και κάλεσε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ανταμείψουν τους εργαζόμενους, όπως ακριβώς αυξήθηκαν οι μισθοί των στελεχών.

Η δράση επισφραγίζει εβδομάδες συγκρούσεων μεταξύ του συνδικάτου και των στελεχών των τριών αυτοκινητοβιομηχανιών, με αφορμή τα αιτήματα του συνδικάτου για μεγαλύτερο μερίδιο στα κέρδη που παράγονται από τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και ισχυρότερη διασφάλιση των θέσεων εργασίας, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφονται προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η προηγούμενη σύμβαση των αυτοκινητοβιομηχανιών έληξε το βράδυ της Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου. Ο πρόεδρος του UAW, Shawn Fain δήλωσε ότι το συνδικάτο θα αναστείλει προς το παρόν πιο δαπανηρές απεργίες σε επίπεδο εταιρείας, αλλά όλες οι επιλογές είναι ανοιχτές εάν δεν συμφωνηθούν νέες συμβάσεις.

Στη περίπτωση που η απεργιακή κινητοποίηση διαρκέσει, η αμερικανική οικονομία θα υποστεί πλήγμα αφού πολλές εταιρίες εξαρτώνται από την αυτοκινητοβιομηχανία και τους εργαζόμενους σε αυτή. Μια ενδεχόμενη απεργία και των 146.000 εργαζομένων των τριών εταιρειών για 10 ημέρες θα μπορούσε να κοστίσει σχεδόν 1 δισ. δολάρια και στους εργαζόμενους σχεδόν 900 εκατ. δολάρια σε χαμένους μισθούς. Το συνολικό πλήγμα στην οικονομία θα μπορούσε να ανέλθει σε περισσότερα από 5 δισ. δολάρια. Εάν κλείσει για μια εβδομάδα το εργοστάσιο της Jeep στο Τολέδο, τότε η εταιρεία υπολογίζεται ότι θα χάσει περισσότερα από 380 εκατομμύρια δολάρια.
Η Ford, η GM και η Stellantis αντιπροσωπεύουν από κοινού περίπου το 40% των πωλήσεων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ. Η τελευταία φορά που έγινε απεργία στην αυτοκινητοβιομηχανία ήταν το 2019, όταν οι εργαζόμενοι στην GM απείχαν από την εργασία τους για έξι εβδομάδες.

Ειδήσεις

ΠΗΓΗ

Σχετικά άρθρα

Θέσεις εργασίας - Βρείτε δουλειά & προσωπικό