24 C
Athens
Παρασκευή, 3 Μαΐου, 2024

Εκπρόθεσμες δηλώσεις ΦΜΥ με μικρά ποσά προς καταβολή

Ειδήσεις Ελλάδα

Η Δ.Ε.Δ. με την απόφαση ΔΕΔ Α 1322/2023 δικαίωσε μερικώς τον Λογιστή με τα παρακάτω σκεπτικά: 

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 και 2 του άρθρου 59 του ν. 4172/2013, ορίζεται ότι: «…»
 
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 και 5 του άρθρου 60 του ν. 4172/2013, ορίζεται ότι: «…»
 
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 64 – Συντελεστής παρακράτησης φόρου του Ν. 4172/2013, ορίζεται ότι:  «…».
 
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρο 67 – Υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και καταβολή του φόρου του ν. 4172/2013, ορίζεται ότι:  «…»
 
Επειδή, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. ΠΟΛ.1072/2015 εγκύκλιο της Γενικής Γραμματέως του Υπουργείου Οικονομικών με θέμα: «…»
 
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του αρθ. 54 του ΚΦΔ, ορίζεται ότι:«…»
 
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 38 παρ. 6 του ν. 2859/2000, ορίζεται ότι: «6. Η διαφορά φόρου που προκύπτει στη δήλωση ΦΠΑ, αν είναι θετική και άνω των τριάντα (30) ευρώ καταβάλλεται στο Δημόσιο, αν είναι θετική μέχρι τριάντα (30) ευρώ μεταφέρεται για καταβολή στην επόμενη φορολογική περίοδο, και αν είναι αρνητική μεταφέρεται για έκπτωση ή επιστρέφεται, κατά περίπτωση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 34. Η υποχρέωση καταβολής του οφειλόμενου ποσού λήγει την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα κατά τον οποίο λήγει η προθεσμία υποβολής της δήλωσης. Ειδικά για εμπρόθεσμη δήλωση και με την προϋπόθεση ότι το οφειλόμενο ποσό υπερβαίνει το ποσό των εκατό (100) ευρώ, ο υποκείμενος στο φόρο μπορεί να επιλέξει την καταβολή του οφειλόμενου ποσού σε δύο (2) άτοκες ισόποσες δόσεις. Στην περίπτωση αυτή, το ποσό της δεύτερης δόσης καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα, από την υποβολή της εμπρόθεσμης δήλωσης.».
 
Επειδή, από τις ανωτέρω διατάξεις προκύπτει ότι ο νομοθέτης, προβλέποντας την παρακράτηση φόρου, επιδίωξε να εισάγει έναν τρόπο επίσπευσης και ταυτόχρονα εξασφάλισης καταβολής του φόρου εισοδήματος, αναθέτοντας στο φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που καταβάλλει εισόδημα από μισθωτή εργασία ή επιχειρηματική δραστηριότητα την ευθύνη παρακράτησης και απόδοσης του προβλεπόμενου ποσού στο Δημόσιο, μέσω της υποβολής σχετικής δήλωσης. Περαιτέρω, στις ανωτέρω διατάξεις προβλέπεται ότι δεν υφίσταται υποχρέωση παρακράτησης για εισοδήματα απαλλασσόμενα ή εξαιρούμενα (άρθρο 59 παρ. 3 του ν. 4172/2013), ενώ σε άλλες περιπτώσεις έθεσε ως όρο για τη διενέργεια παρακράτησης η συναλλαγή να υπερβαίνει ένα ορισμένο ύψος (άρθρο 64 παρ. 8 του ν. 4172/2013 όπου ως όρος τίθεται η αξία της συναλλαγής να υπερβαίνει τα τριακόσια ευρώ). Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με την ενότητα VII, παρ. 6, εδάφιο 2ο της ΠΟΛ.1072/2015, στην περίπτωση που υποβάλλονται εκπρόθεσμες μηδενικές δηλώσεις ΦΜΥ, δεν επιβάλλονται τα πρόστιμα του ΚΦΔ. Τούτων λεχθέντων, γίνεται σαφές ότι σκοπός του νομοθέτη με την εισαγωγή της υποχρέωσης παρακράτησης φόρου είναι η εξασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου με την καταβολή του φόρου εισοδήματος από τον φορολογούμενο και όχι η τιμωρία του υπόχρεου σε δήλωση παρακράτησης Φ.Μ.Υ., σε περίπτωση καθυστερημένης υποβολής της.
 
Επειδή, άλλωστε στο ίδιο πνεύμα και συναφής είναι επίσης η διάταξη του άρθρου 38 παρ. 6 του ν. 2859/2000, με την οποία ορίζεται ότι η διαφορά φόρου που προκύπτει στη δήλωση Φ.Π.Α., αν είναι θετική και άνω των τριάντα ευρώ καταβάλλεται στο Δημόσιο, αν είναι θετική μέχρι τριάντα (30) ευρώ, μεταφέρεται για καταβολή στην επόμενη φορολογική περίοδο και αν είναι αρνητική, μεταφέρεται για έκπτωση ή επιστρέφεται κατά περίπτωση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου.
 
Επειδή στις φορολογικές διατάξεις (άρθρο 66 ΚΦΔ) και ειδικότερα ως προς τις συνέπειες μη καταβολής των φόρων, οι παρακρατούμενοι φόροι (Φόρος Μισθωτών Υπηρεσιών (ΦΜΥ), Εισφορά Αλληλεγγύης, Φόρος Ελευθέρων Επαγγελματιών), όπως και οι επιρριπτόμενοι φόροι /έμμεσοι φόροι (ΦΠΑ, ειδικός φόρος κατανάλωσης πετρελαιοειδών, οινοπνεύματος, αλκοολούχων ποτών) αντιμετωπίζονται με ενιαίο τρόπο.
 
Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, ο προσφεύγων υπέβαλε τις:
 – με αριθμό ..  ./03-08-2020 με ποσό φόρου 17,24 €
 – με αριθμό….  ./02-11-2020 με ποσό φόρου 13,41 € 
 – με αριθμό…./09-05-2022 με ποσό φόρου 5,99 €
 – με αριθμό…/09-05-2022 με ποσό φόρου 5,99 € και
 – με αριθμό…../15-07-2022 με ποσό φόρου 10,27 €.
 
Επειδή, στην υπό κρίση περίπτωση διαπιστώνεται με την υποβολή των δηλώσεων πολύ μικρή υποχρέωση καταβολής φόρου. Κατά ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων του επιρριπτόμενου φόρου ΦΠΑ, με την παρούσα Απόφαση κρίνεται ότι οι προσβαλλόμενες πράξεις του παρακρατούμενου ΦΜΥ μέχρι του ποσού των 30 ευρώ δεν δημιουργούν υποχρέωση υποβολής δήλωσης στην υπό κρίση περίοδο καθώς δύναται να αποδοθεί με την δήλωση της επόμενης φορολογικής περιόδου.
 
 Βάσει των προαναφερθέντων, μόνο με την με αριθμό    ./02-11-2020 εκπρόθεσμη δήλωση Φ.Μ.Υ. περιόδου Ιουλίου 2020 δημιουργήθηκε οφειλή μεγαλύτερη των τριάντα (30) ευρώ (30,65 €) και συνεπώς υποχρέωση υποβολής δήλωσης στην εν λόγω περίοδο. Κρίνοντας επί της ουσίας, με βάση τα πραγματικά περιστατικά και στα πλαίσια της χρηστής διοίκησης, γίνεται μερικός δεκτός ο ισχυρισμός του προσφεύγοντος.
 
 Α π ο φ α σ ί ζ ο υ μ ε
 
 Την μερική αποδοχή της…
 Οριστική φορολογική υποχρέωση του υπόχρεου – καταλογιζόμενο ποσό με βάση την παρούσα απόφαση:
 Με αριθμό    ./23-11-2022 Πρόστιμο του άρθρου 54 του Κ.Φ.Δ. :    0,00 €
 Με αριθμό    ./23-11-2022 Πρόστιμο του άρθρου 54 του Κ.Φ.Δ. :    250,00 €
 Με αριθμό    ./23-11-2022 Πρόστιμο του άρθρου 54 του Κ.Φ.Δ. :    0,00 €
 Με αριθμό    ./23-11-2022 Πρόστιμο του άρθρου 54 του Κ.Φ.Δ. :    0,00 €
 Με αριθμό    ./23-11-2022 Πρόστιμο του άρθρου 54 του Κ.Φ.Δ. :    0,00 €

Ειδήσεις

ΠΗΓΗ

Σχετικά άρθρα

Θέσεις εργασίας - Βρείτε δουλειά & προσωπικό