Στα αναλυτικά κείμενα των μεταρρυθμίσεων που περιελήφθησαν στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» περιλαμβάνεται και η μεταρρύθμιση που αφορά την υιοθέτηση κινήτρων για την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Αναλυτικά το έγγραφο αναφέρει :
Τίτλος μεταρρύθμισης: Υιοθέτηση μέτρων και κινήτρων για την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών
Αντιμετώπιση προκλήσεων:
Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας για το 2019, πραγματοποιήθηκαν 1,4 δισεκατομμύρια ηλεκτρονικές πληρωμές στην Ελλάδα, σε σύγκριση με 1,2 δισεκατομμύρια το 2018, 1 δισεκατομμύριο το 2017 και 795 εκατομμύρια το 2016, μια εξέλιξη που δείχνει μια γεωμετρική αύξηση των ηλεκτρονικών πληρωμών.
Κατά συνέπεια, ο αριθμός των συναλλαγών ανά κάτοικο αυξήθηκε σε 127 από 112 το 2018, 99 το 2017 και 74 το 2016.
Σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο, δεν υπάρχει έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα των ατόμων ορισμένων κατηγοριών δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, τα οποία μπορεί να σχετίζονται με τομείς της οικονομίας στους οποίους υπάρχει μεγαλύτερη φοροδιαφυγή, με αποτέλεσμα τα άτομα να μην είναι τόσο ισχυρά κίνητρα για την πραγματοποίηση αυτών των δαπανών (εξόδων) με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.
Ωστόσο, υπάρχει ακόμη περιθώριο βελτίωσης στις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Η μεταρρύθμιση αναμένεται να έχει (περίπου) φορολογικά ουδέτερα αποτελέσματα, καθώς οποιαδήποτε απώλεια εσόδων από φόρους εισοδήματος προσωπικού από τα κίνητρα θα αντισταθμιστεί από τον αυξημένο φόρο εισοδήματος ΦΠΑ και εταιρειών λόγω της μείωσης της φοροδιαφυγής.
Η πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπιστεί μέσω αυτής της μεταρρύθμισης είναι το κίνητρο των καταναλωτών να εκτελούν περισσότερες ηλεκτρονικές συναλλαγές παρά συμβατικές συναλλαγές σε επιλεγμένες κατηγορίες δαπανών, φτάνοντας τους μέσους όρους της ΕΕ, ενώ ταυτόχρονα αναβαθμίζει το οικοσύστημα ηλεκτρονικών συναλλαγών προκειμένου να απλοποιηθεί το επιχειρηματικό περιβάλλον τις διοικητικές διαδικασίες μεταξύ επιχειρήσεων και Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Ο κύριος στόχος της Μεταρρύθμισης 1 είναι να διατηρήσει τις συνήθειες πληρωμής των Ελλήνων ατόμων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, που σχετίζονται με τη χρήση του «πλαστικού χρήματος» για συναλλαγές.
Από την 1η Ιανουαρίου 2020 όλοι οι φορολογούμενοι (με μερικές εξαιρέσεις για άτομα άνω των 70 ετών, άτομα με ειδικές ανάγκες κ.λπ.) υποχρεούνται να εκτελούν πληρωμές για έξοδα που σχετίζονται με την απόκτηση αγαθών ή υπηρεσιών στην Ελλάδα ή σε κράτη μέλη της ΕΕ ή στην Ευρωπαϊκή Οικονομική Ζώνη, έως χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, όπως κάρτες, λογαριασμούς παρόχων υπηρεσιών πληρωμών, ηλεκτρονικό πορτοφόλι κ.λπ., με ελάχιστο ποσό 30% του πραγματικού φορολογητέου ετήσιου εισοδήματός τους.
Εάν το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό όπως ορίζεται παραπάνω δεν επιτευχθεί, τότε ο ετήσιος φόρος αυξάνεται κατά ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του επιτευχθέντος ποσού, πολλαπλασιαζόμενο επί το φορολογικό συντελεστή είκοσι δύο τοις εκατό (22%).
Λάβετε υπόψη ότι αυτό το ποσό χρεώνεται ανεξάρτητα από το εάν ο φορολογούμενος είναι κάτω ή πάνω από το όριο αφορολόγητου, διευρύνοντας έτσι τη φορολογική βάση.
Εν μέσω της πανδημίας, τα αρχικά στοιχεία που υποβλήθηκαν στην ΑΑΔΕ από τις τράπεζες, δείχνουν ότι οι αγορές αγαθών και υπηρεσιών από νοικοκυριά μέσω ηλεκτρονικών μέσων (δηλ. POS και e-banking) αυξήθηκαν το 2020 σε σύγκριση με το 2019 κατά περίπου 10%.
Οι ηλεκτρονικές πληρωμές των νοικοκυριών αυξήθηκαν από 40,6 δισεκατομμύρια ευρώ σε 44,8 δισεκατομμύρια ευρώ, αν και η σοβαρή μείωση της κατανάλωσης, δεδομένου ότι επιβλήθηκε πλήρες κλείδωμα για περίπου 4 μήνες εντός του 2020, με αποτέλεσμα την πτώση του ΑΕΠ κατά 8,2%.
Αυτό δείχνει την εξαιρετικά αποτελεσματική φύση του παραπάνω μέτρου. Εκτιμάται ότι στο γενικό πληθυσμό περίπου το 80% έφτασε το απαιτούμενο όριο, ωστόσο παρατηρούνται χαμηλότερα ποσοστά για άτομα με υψηλό εισόδημα (περίπου 65% για ετήσια εισοδήματα άνω των 40.000 ευρώ) και ηλικιωμένα άτομα (περίπου 69% για συνταξιούχους).
Επιπλέον, με βάση τα καθημερινά δεδομένα που λαμβάνονται από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, που κωδικοποιούνται από Merchant Category Code (MCC), παρατηρούνται σχετικά χαμηλά επίπεδα συναλλαγών για αγορές υπηρεσιών από διάφορες κατηγορίες ελεύθερων επαγγελματιών.
Σημειώστε ότι το μέσο δηλωθέν εισόδημα των ελεύθερων επαγγελματιών στην Ελλάδα είναι το χαμηλότερο μεταξύ όλων των επαγγελματικών κατηγοριών και συνεπώς αναμένεται υψηλή φοροδιαφυγή.
Ο πλήρης κατάλογος των συναλλαγών κατηγοριών MCC για το 2019 και το 2020 παρουσιάζεται παρακάτω.
Πίνακας 1: Αγορές αγαθών και υπηρεσιών με ηλεκτρονικά μέσα (κάρτες, ηλεκτρονική τραπεζική) από εγχώριους λογαριασμούς στις τέσσερις συστημικές τράπεζες (2019-2020)
MCC code
Year 2020
Year 2019
change
Grocery Stores, Supermarkets
7.778.218.459
5.955.644.692
30,6%
Service Stations (with or without Ancillary Services)
2.683.334.575
2.895.329.284
-7,3%
Eating Places, Restaurants
1.100.241.366
1.566.936.753
-29,8%
Drug Stores and Pharmacies
927.005.888
672.001.254
37,9%
Hotels/Motels/Inns/Resorts
913.403.397
2.672.393.144
-65,8%
Telecommunication Services including but not limited to prepaid phone
896.017.072
555.174.105
61,4%
Utilities-Electric, Gas, Heating Oil, Sanitary, Water
677.650.244
506.971.665
33,7%
Household Appliance Stores
673.453.665
623.990.234
7,9%
Telecommunication Equipment Including Telephone Sales
641.062.720
662.701.808
-3,3%
Freezer, Locker Meat Provisioners
638.412.927
356.194.563
79,2%
Men’s and Women’s Clothing Stores
637.221.026
1.039.240.392
-38,7%
Miscellaneous Food Stores-Convenience Stores, Markets, Specialty Store
555.716.911
425.080.856
30,7%
Insurance Underwriting, Premiums
475.488.422
428.606.633
10,9%
Electrical Parts and Equipment
450.554.962
504.097.414
-10,6%
Agricultural Cooperatives
421.607.407
329.399.349
28,0%
Cosmetic Stores
382.171.587
420.681.996
-9,2%
Air Carriers, Airlines-not elsewhere classified
360.283.736
781.680.922
-53,9%
Clothing Stores
333.947.046
442.685.701
-24,6%
Fast Food Restaurants
329.931.067
193.833.491
70,2%
Hobby, Toy, and Game Shops
325.720.723
386.533.755
-15,7%
Courier Services-Air and Ground, Freight Forwarders
325.082.731
201.869.620
61,0%
Postal Services – Government Only (αφορά τις πληρωμές στα ΕΛΤΑ, οι οποίες εξυπηρετούνται μέσω Eurobank)
310.037.462
238.911.106
29,8%
Miscellaneous General Merchandise Stores
308.076.792
193.094.397
59,5%
Drinking Places
291.563.104
368.310.076
-20,8%
Bakeries
277.597.531
176.231.667
57,5%
Home Supply Warehouse Stores
253.366.323
251.134.892
0,9%
Travel Agencies and Tour Operators
243.615.816
812.480.485
-70,0%
Candy, Nut, Confectionery Stores Stores
228.670.209
176.054.156
29,9%
Hospitals
223.793.395
214.786.953
4,2%
Betting/Casino Gambling
215.271.314
252.570.449
-14,8%
Sporting Goods Stores
213.287.461
228.583.260
-6,7%
Computers, Computer Peripheral Equipment, Software
210.420.021
164.714.155
27,7%
Equipment Furniture, and Home Furnishings Stores (except Appliances)
204.604.483
214.050.981
-4,4%
Tax Payments – Government Agencies
203.815.118
233.138.710
-12,6%
Bridge and Road Fees, Tolls
200.871.288
116.629.614
72,2%
Doctors (Component 2)
181.528.770
134.153.244
35,3%
Electronics Stores
169.888.868
203.407.139
-16,5%
Shoe Stores
163.201.903
238.186.911
-31,5%
Educational Services
157.316.853
167.163.267
-5,9%
Barber and Beauty Shops
148.766.100
149.223.874
-0,3%
Auto Service Shops
147.623.891
131.277.890
12,5%
Jewelry Stores, Watches, Clocks, and Silverware Stores
142.514.644
313.763.637
-54,6%
Women’s Ready to Wear Stores
136.159.568
208.094.996
-34,6%
Variety Stores
135.704.490
102.986.721
31,8%
Department Stores
132.954.919
245.496.704
-45,8%
Dentists, Orthodontists (Component 2)
118.615.769
95.026.885
24,8%
Opticians, Eyeglasses
116.267.942
123.884.145
-6,1%
News Dealers and Newsstands
108.635.984
54.367.789
99,8%
Computer Programming
104.401.070
53.893.845
93,7%
Automobile and Truck Dealers-Sales, Service, Repairs, Parts, and Leasi
104.139.388
108.079.784
-3,6%
Package Stores—Beer, Wine, and Liquor
103.641.447
81.327.001
27,4%
Book Stores
100.746.799
89.955.956
12,0%
Children’s and Infants’ Wear Stores
99.618.893
125.199.726
-20,4%
Automotive Parts, Accessories Stores
97.892.755
87.566.337
11,8%
Paints, Varnishes and Supplies
91.211.420
73.565.526
24,0%
Building Materials, Lumber Stores
89.265.592
74.186.375
20,3%
Pet Shops, Pet Food, and Supplies
88.003.064
61.729.950
42,6%
Professional Services
87.755.723
114.083.229
-23,1%
Medical and Dental Labs
86.184.052
76.317.809
12,9%
Transportation-Suburban and Local Commuter Passenger, including Ferries
82.753.407
130.530.392
-36,6%
Car Rental Agencies
81.341.178
197.647.447
-58,8%
Government Services (Not Elsewhere Classified)
81.199.362
70.457.563
15,2%
Computer Software Stores
76.135.393
64.941.733
17,2%
Automotive Tire Stores
74.153.488
74.393.939
-0,3%
Medical Services (Component 2)
71.507.550
61.763.036
15,8%
Cigar Stores and Stands
70.449.431
53.490.267
31,7%
Gift, Card, Novelty, and Souvenir Shops
65.870.794
165.733.560
-60,3%
Duty Free Stores
57.915.176
186.422.134
-68,9%
Chemicals and Allied Products-not elsewhere classified
56.899.258
51.105.835
11,3%
Health and Beauty Spas
56.086.849
88.982.025
-37,0%
Women’s Accessory and Specialty Stores
51.415.850
65.222.472
-21,2%
Civic, Social, Fraternal Associations
48.391.009
76.964.023
-37,1%
Men’s and Boys’ Clothing and Accessories Stores
47.442.423
74.616.233
-36,4%
Veterinary Services (Component 2)
43.872.381
29.999.317
46,2%
Lawn and Garden Supply Stores
43.528.991
33.434.496
30,2%
Fuel Dealers (Non-Automotive)
43.045.753
41.409.813
4,0%
Luggage and Leather Goods Stores
40.657.055
92.507.729
-56,1%
Hardware Stores
40.110.988
33.218.600
20,7%
Hardware Equipment and Supplies
38.415.596
33.207.512
15,7%
Air Conditioning, Heating and Plumbing Contractors (Component 1)
38.267.126
36.765.812
4,1%
Auto Body Repair Shops
37.755.990
35.551.603
6,2%
Construction Materials-not elsewhere classified a
36.755.663
30.309.760
21,3%
Nondurable Goods-not elsewhere classified
35.654.912
22.525.669
58,3%
Miscellaneous House Furnishing Specialty Shops
35.642.674
38.111.961
-6,5%
Motorcycle Shops and Dealers
33.720.499
30.891.450
9,2%
Accounting/Bookkeeping Services
33.656.814
21.530.455
56,3%
Sports Apparel, Riding Apparel Stores
33.459.339
54.165.012
-38,2%
Accessory and Apparel Stores-Miscellaneous
33.208.684
45.268.521
-26,6%
Florists
31.985.402
24.546.104
30,3%
Miscellaneous Automotive, Aircraft, and Farm Equipment Dealers-not else
31.600.712
28.167.360
12,2%
Direct Marketing
30.557.571
17.849.798
71,2%
Plumbing and Heating Equipment
28.845.604
24.408.716
18,2%
Sewing, Needlework, Fabric, and Piece Goods Stores
28.492.190
27.278.803
4,4%
Miscellaneous Business Services
27.992.138
32.636.097
-14,2%
Country Clubs
26.794.324
54.240.439
-50,6%
Cruise Lines
26.695.340
52.121.677
-48,8%
Miscellaneous Recreation Services
25.264.452
61.203.546
-58,7%
Glass, Paint, Wallpaper Stores
25.133.541
21.477.454
17,0%
Bicycle Shops
23.607.431
12.849.813
83,7%
Parking Lots, Garages
23.439.170
28.348.462
-17,3%
Membership Organizations
23.418.353
13.136.632
78,3%
Dairy Products Stores
23.181.518
14.233.454
62,9%
Drapery, Upholstery, and Window Coverings Stores
22.026.287
25.960.331
-15,2%
Electrical Contractors
21.664.168
20.146.997
7,5%
Dental/Laboratory/Medical/Ophthalmic Hospital Equipment and Supplies
20.268.560
15.218.839
33,2%
Motor Freight Carriers, Trucking-Local/Long Distance, Moving and Storage
19.734.423
31.894.505
-38,1%
Books, Periodicals, and Newspapers
18.990.729
11.400.235
66,6%
Metal Service Centers and Offices
18.721.303
15.604.832
20,0%
Miscellaneous Specialty Retail
17.783.333
24.439.446
-27,2%
Bus Lines
17.691.727
30.933.325
-42,8%
Glassware, Crystal Stores
15.977.100
18.336.172
-12,9%
Stationery Stores, Office, and School Supply Stores
15.842.081
10.648.180
48,8%
Marinas, Marine Service/Supplies
15.312.944
21.870.430
-30,0%
Car Rental
15.301.978
32.203.134
-52,5%
Boat Leases and Boat Rentals
15.236.722
38.670.627
-60,6%
Florists Supplies, Nursery Stock, and Flowers
15.110.331
10.856.789
39,2%
Caterers
14.714.223
20.928.226
-29,7%
Automobile and Truck Dealers-(Used Only)-Sales
13.111.715
14.013.700
-6,4%
Elementary, Secondary Schools
12.318.648
16.160.059
-23,8%
Music Stores-Musical Instruments, Pianos, and Sheet Music
11.731.888
13.061.577
-10,2%
Miscellaneous Publishing and Printing
11.234.275
9.858.977
13,9%
Commercial Equipment-not elsewhere classified
11.085.749
9.532.771
16,3%
Colleges, Universities
10.289.119
13.034.424
-21,1%
Financial Institutions
10.289.005
5.893.694
74,6%
Floor Covering Stores
9.862.014
12.660.009
-22,1%
Charitable and Social Service Organizations – Fundraising
9.812.880
10.728.338
-8,5%
Durable Goods-not elsewhere classified
9.691.425
7.633.573
27,0%
Industrial Supplies-not elsewhere classified
9.632.986
8.367.129
15,1%
Sports Clubs/Fields
9.598.738
15.588.929
-38,4%
Funeral Services, Crematories (Component 1)
9.551.022
7.292.719
31,0%
Photographic Studios
9.371.121
10.516.465
-10,9%
Motion Picture Theaters
9.037.984
26.915.149
-66,4%
Consulting, Public Relations
8.890.135
7.747.623
14,7%
Sporting/Recreation Camps
8.680.102
16.525.522
-47,5%
Advertising Services
8.569.334
11.511.064
-25,6%
Orthopedic Goods – Prosthetic Devices
8.432.226
7.448.106
13,2%
Vocational/Trade Schools
8.346.739
10.215.236
-18,3%
Quick Copy, Repro, and Blueprint
7.726.308
6.474.672
19,3%
Cable, Satellite, and Other Pay Television and Radio Services
7.692.301
7.177.993
7,2%
Optometrists, Ophthalmologists
7.548.133
6.293.799
19,9%
Legal Services, Attorneys (Component 1)
7.503.827
7.563.215
-0,8%
Dry Cleaners
7.493.428
6.965.943
7,6%
Motor Vehicle Supplies and New Parts a
7.474.746
7.426.707
0,6%
Architectural/Surveying Services (Component 1)
7.466.985
6.204.966
20,3%
Trailer Parks, Campgrounds
7.439.520
11.493.360
-35,3%
Drugs, Drug Proprietaries, and Druggists Sundries
7.363.551
5.299.915
38,9%
General Contractors-Residential and Commercial
7.248.096
7.210.984
0,5%
Men’s, Women’s, and Children’s Uniforms and Commercial Clothing
7.192.306
10.118.353
-28,9%
Boat Dealers
7.031.174
9.503.180
-26,0%
Nursing/Personal Care (Component 1)
6.718.700
7.814.081
-14,0%
Carpentry Contractors (Component 1)
6.653.930
5.574.229
19,4%
Real Estate Agents and Managers – Rentals
6.380.976
6.063.388
5,2%
Cleaning and Maintenance (Component 1)
6.271.525
5.425.515
15,6%
Contractors, Special Trade-not elsewhere classified
6.229.385
5.021.319
24,1%
Detective Agencies
5.956.453
5.454.382
9,2%
Amusement Parks/Carnivals
5.941.969
9.294.762
-36,1%
Child Care Services (Component 1)
5.735.455
8.938.689
-35,8%
Public Warehousing-Farm Products, Refrigerated Goods, Household Goods
5.430.781
3.723.121
45,9%
Laundry, Cleaning Services
5.005.201
4.537.067
10,3%
Hearing Aids Sales and Supplies
4.842.816
4.649.445
4,2%
Art Dealers and Galleries
4.790.842
11.379.320
-57,9%
Camera and Photographic Supply Stores
4.544.853
6.267.459
-27,5%
Limousines and Taxicabs (Component 1)
4.540.799
8.822.714
-48,5%
Miscellaneous General Services
4.507.829
4.193.696
7,5%
Small Appliance Repair
4.495.539
2.922.591
53,8%
Theatrical Ticket Agencies
4.495.145
18.835.353
-76,1%
Electronics Repair Shops
4.458.900
2.422.629
84,1%
Religious Goods Stores
4.421.315
6.327.495
-30,1%
Piece Goods, Notions, and Other Dry Goods
4.373.558
3.269.017
33,8%
Tent and Awning Shops
4.370.467
3.719.484
17,5%
Stationery, Office Supplies, Printing and Writing Paper
4.290.953
3.093.160
38,7%
Roofing and Siding, Sheet Metal Work Contractors (Component 1)
4.214.644
3.427.267
23,0%
Car Washes
4.038.411
2.958.520
36,5%
Tourist Attractions and Exhibits
3.596.151
14.224.569
-74,7%
Video Tape Rental Stores
3.500.883
4.198.849
-16,6%
Petroleum and Petroleum Products
3.458.067
3.001.243
15,2%
Bands, Orchestras
3.040.473
9.965.304
-69,5%
Sanitation, Polishing, and Specialty Cleaning Preparations
2.814.917
2.073.459
35,8%
Manual Cash Disburse
2.590.575
3.606.821
-28,2%
Insulation, Masonry, Plastering, Stonework, and Tile Setting Contractor
2.574.174
2.134.521
20,6%
Alterations, Mending, Seamstresses, Tailors (Component 1)
2.252.094
1.722.970
30,7%
Transportation Services-not elsewhere classified
2.192.956
3.827.723
-42,7%
Record Stores
2.166.486
2.959.903
-26,8%
Precious Stones and Metals, Watches and Jewelry
2.047.316
2.742.047
-25,3%
Miscellaneous Repair Shops
2.031.995
1.650.387
23,1%
Furriers and Fur Shops
2.010.890
16.949.907
-88,1%
Equipment Rental
2.008.621
2.027.171
-0,9%
Computer Repair
2.001.149
1.760.036
13,7%
Airports, Airport Terminals, Flying Fields
1.999.039
3.091.060
-35,3%
Dance Hall, Studios, Schools
1.971.279
3.478.976
-43,3%
Swimming Pools Sales
1.885.685
1.076.503
75,2%
Horticultural and Landscaping Services
1.734.251
1.235.894
40,3%
Shoe Repair/Hat Cleaning
1.647.757
1.457.854
13,0%
Chiropractors
1.601.798
1.917.515
-16,5%
Carpet/Upholstery Cleaning
1.571.713
914.684
71,8%
Office and Commercial Furniture
1.555.025
1.309.747
18,7%
Typewriter Stores
1.388.008
1.429.222
-2,9%
Auto Paint Shops
1.370.048
1.253.419
9,3%
Fuel Dispenser, Automated
1.367.620
1.385.504
-1,3%
Wig and Toupee Shops
1.185.706
1.339.402
-11,5%
Typesetting, Plate Making, and Related Services
1.157.418
1.256.197
-7,9%
Fireplace, Fireplace Screens and Accessories Stores
1.060.980
999.588
6,1%
Artist’s Supply and Craft Shops
1.013.838
1.406.946
-27,9%
Passenger Railways
985.128
1.678.352
-41,3%
Security Brokers/Dealers
959.162
3.098.054
-69,0%
Computer Network/Information Services
900.563
753.373
19,5%
Office, Photographic, Photocopy, and Microfilm Equipment
887.004
681.476
30,2%
Recreational Vehicle Rentals (Component 1)
799.576
2.272.638
-64,8%
A/C, Refrigeration Repair (Component 1)
731.868
636.302
15,0%
Stamp and Coin Stores
726.919
616.831
17,8%
Electric Razor Stores
568.316
724.342
-21,5%
Commercial Photography, Art and Graphics
560.564
829.700
-32,4%
Counseling Services (Component 1)
550.240
629.378
-12,6%
Billiard/Pool Establishments
532.026
1.040.021
-48,8%
Wholesale Clubs
496.331
504.902
-1,7%
Aquariums
492.516
206.978
138,0%
Antique Shops
483.458
1.017.217
-52,5%
Video Amusement Game Supplies
482.491
522.809
-7,7%
Exterminating Services
473.649
415.025
14,1%
Commercial Footwear
472.506
738.903
-36,1%
Used Merchandise and Secondhand Stores
455.907
398.047
14,5%
Tire Retreading and Repair
451.775
474.432
-4,8%
Towing Services
442.482
424.600
4,2%
Video Game Arcades
432.627
656.004
-34,1%
Bowling Alleys
403.381
838.277
-51,9%
Laundries
401.436
327.763
22,5%
Clothing Rental
312.357
382.688
-18,4%
Furniture Repair, Refinishing
311.867
346.790
-10,1%
Truck/Utility Trailer Rentals
289.033
201.582
43,4%
Picture/Video Production
269.111
439.339
-38,7%
Mobile Home Dealers
266.555
281.446
-5,3%
Photo Developing (Component 1)
258.980
344.090
-24,7%
Watch/Jewelry Repair
204.308
339.368
-39,8%
Organizations, Religious
182.248
358.406
-49,2%
Osteopaths
172.811
126.075
37,1%
Massage Parlors
149.779
303.960
-50,7%
Intra-Company Purchases
133.378
46.962
184,0%
Non-Fl, Money Orders
111.151
174.818
-36,4%
Business/Secretarial Schools
92.586
301.310
-69,3%
Concrete Work Contractors (Component 1)
80.114
251.432
-68,1%
Buying/Shopping Services
78.301
25.845
203,0%
Political Organizations
72.086
229.190
-68,5%
Dating/Escort Services
67.225
84.180
-20,1%
Camper Dealers, Recreational and Utility Trailers
66.399
263.786
-74,8%
Employment/Temp Agencies
60.012
59.199
1,4%
Wrecking and Salvage Yards
55.431
44.529
24,5%
Tax Preparation Services
48.735
29.134
67,3%
Automobile Associations
46.887
55.001
-14,8%
Testing Laboratories
44.154
27.162
62,6%
Digital Goods – Audiovisual Media including Books, Movies and Music
21.885
23.901
-8,4%
Golf Courses – Public
21.503
47.504
-54,7%
Pawn Shops
20.208
17.337
16,6%
Secretarial Support Services
19.574
17.319
13,0%
Digital Goods – Games
19.411
20.239
-4,1%
Correspondence Schools
16.827
25.989
-35,3%
Antique Reproductions
9.014
10.051
-10,3%
Chiropodists, Podiatrists
7.540
5.250
43,6%
Credit Reporting Agencies
5.331
5.704
-6,5%
Blueprint/photocopy Service
2.850
0
0,0%
Ambulance Services
2.720
6.780
-59,9%
Welding Repair
2.470
1.750
41,2%
COMPONENT 1 CATEGORIES (indicated above)
101.596.887
103.686.016
COMPONENT 2 CATEGORIES (indicated above)
415.524.470
320.942.482
Για τις επιχειρήσεις έχει ως στόχο τα οφέλη να προέλθουν από τη μείωση του φόρου, και αναμένεται από σημαντικές εξοικονομήσεις στο κόστος και τα αναλώσιμα λογιστικής διαχείρισης.
Εκτέλεση:
Η μεταρρύθμιση περιλαμβάνει δύο συνιστώσες:
Στοιχείο 1: Για συγκεκριμένες κατηγορίες υπηρεσιών ελεύθερων επαγγελματιών (επισημαίνεται με κόκκινο στον Πίνακα 1) στις οποίες το επίπεδο των ηλεκτρονικών πληρωμών είναι χαμηλό και συνεπώς αναμένεται υψηλή φοροδιαφυγή, θα αφαιρείται το 30% των εξόδων που πραγματοποιούνται μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών για αυτές τις υπηρεσίες και έως 5.000 ευρώ από το φορολογητέο εισόδημα των ατόμων. Αυτό το μέτρο αναμένεται να έχει διάρκεια ισχύος έως και τέσσερα χρόνια.
Στοιχείο 2: Ιατρικά έξοδα (υποδεικνύονται με κίτρινο στον Πίνακα 1) θα μετράνε διπλά στο όριο των 30% των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Αυτό δεν περιλαμβάνει φαρμακευτικά έξοδα ή έξοδα νοσηλείας. Αυτό το κίνητρο αναμένεται να μειώσει τη φοροδιαφυγή μεταξύ των ιατρών που παρέχουν ιατρικές υπηρεσίες πρώτου σταδίου, καθώς και να επιτρέψει στους ηλικιωμένους να φτάσουν το απαιτούμενο όριο 30% μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών.
Δεδομένου ότι τα ιατρικά έξοδα δεν μπορούν να αποφευχθούν, δηλαδή εξαρτώνται από την πραγματική ανάγκη του ασθενούς, είναι σκόπιμο να επιβληθεί η χρήση ηλεκτρονικών πληρωμών σε αυτόν τον τομέα, έτσι ώστε να μειωθεί η φοροδιαφυγή των ιατρών.
Λόγω του υψηλότερου όγκου συναλλαγών σε αυτόν τον τομέα σε σύγκριση με τους τομείς που περιλαμβάνονται στο στοιχείο 1, προτείνεται να συμπεριληφθούν στο μέτρο κατωφλίου 30%, προκειμένου να περιοριστεί το δυνητικό κόστος. Λάβετε υπόψη ότι μόνο το ποσοστό εκείνων που δεν φτάνουν ήδη το όριο (δηλαδή 20%) μπορεί να επωφεληθεί από αυτό το μέτρο.
Στοιχείο 1: Ο συνολικός αριθμός ηλεκτρονικών συναλλαγών στις κατηγορίες που επιλέχθηκαν να συμπεριληφθούν στο μέτρο ανέρχεται σε 103 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση. Ας υποθέσουμε ότι δεν υπάρχει αύξηση των συναλλαγών σε αυτές τις κατηγορίες, το 30% αυτών των συναλλαγών ανέρχεται σε 31 εκατομμύρια ευρώ και υποθέτοντας ένα οριακό ποσοστό φόρου εισοδήματος 22%, το μέγιστο κόστος εκτιμάται σε 7 εκατομμύρια ευρώ.
Από την άλλη πλευρά, μια επικάλυψη επιπλέον 104 εκατομυρίων ευρώ των ηλεκτρονικών συναλλαγών σε αυτούς τους τομείς με αντίστοιχες αποδείξεις, δεδομένου του συντελεστή 24% στο ΦΠΑ, θα σήμαινε επιπλέον έσοδα 25 εκατομμυρίων ευρώ στα επιπλέον 103 εκατομμύρια. Μετά την αφαίρεση του κόστους (14 εκατομμυρια) από τη μείωση του φόρου εισοδήματος το κράτος θα έχει όφελος περίπου 11 εκατομύρια ευρώ.
Στοιχείο 2: Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές στα ιατρικά έξοδα υπολογίζονται έως και 1% των συνολικών συναλλαγών των νοικοκυριών (βλ. Πίνακα 1).
Το αποτέλεσμα του μέτρου κατώτατου ορίου 30% ποσοτικοποιήθηκε στον προϋπολογισμό του 2020 ίσο με 557 εκατομμύρια ευρώ.
Έτσι, το μέγιστο κόστος θα είναι 6 εκατομμύρια ευρώ, σε περίπτωση που οι ηλεκτρονικές συναλλαγές σε ιατρικές υπηρεσίες δεν αυξηθούν.
Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι γιατροί αναμένεται να έχουν υψηλότερη φοροδιαφυγή σε σύγκριση με τον μέσο όρο, το πραγματικό κόστος ή το κέρδος εξαρτάται από την αντικατάσταση των ηλεκτρονικών συναλλαγών για ιατρικές υπηρεσίες έναντι ηλεκτρονικών αγορών αγαθών ή υπηρεσιών σε άλλους τομείς χαμηλότερης φοροδιαφυγής, ή την προσθήκη των ηλεκτρονικών πληρωμών σε αυτές που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί.
Σε περίπτωση που οι ηλεκτρονικές πληρωμές προς τους γιατρούς αυξηθούν κατά περισσότερο από 5% χωρίς υποκατάσταση, το όφελος του κράτους αναμένεται να αντισταθμίσει το κόστος της πρόβλεψης, που απορρέει από τον Φόρο Εισοδήματος που λαμβάνουν οι γιατροί (υπολογίζοντας οριακό ποσοστό φόρου εισοδήματος 22%). Η υψηλότερη αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών στα ιατρικά έξοδα οδηγεί σε υψηλότερα κέρδη για το κράτος.
Εμπόδια:
Πιθανή πρόωρη «αντίσταση» ή «αργή υιοθέτηση» του μέτρου από ορισμένες ομάδες καταναλωτών (κυρίως ηλικιωμένων) που έχουν συνηθίσει να πληρώνουν σε μετρητά ή μέσω τραπεζικών καταστημάτων λιανικής, είτε για συναλλαγές είτε για αγορές.
Ομάδα-στόχος:
Η προβλεπόμενη μεταρρύθμιση αναμένεται να ενθαρρύνει τους καταναλωτές σε ολόκληρο το ελληνικό κράτος να εκτελούν περισσότερες ηλεκτρονικές παρά συμβατικές συναλλαγές, σε επιλεγμένες περιοχές.
Χρονοδιάγραμμα:
Οι παραπάνω διατάξεις θα εφαρμοστούν μέσω της αντίστοιχης τροποποίησης του νομικού πλαισίου (το οποίο βρίσκεται ήδη υπό προετοιμασία) και θα ολοκληρωθούν έως το 2ο τρίμηνο του 2021.