18.1 C
Athens
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Ο σπουδαίος ζωγράφος Αλέκος Φασιανός και η Πάτρα

Ειδήσεις Ελλάδα

Πολύ μεγάλη καλλιτεχνική απώλεια είναι αυτή του ζωγράφου Αλέκου Φασιανού, ενός εικαστικού από τους πράγματι κορυφαίους και πλέον δημοφιλείς ακόμη και σε ανθρώπους που δεν πολυγνώριζαν τα εικαστικά πράγματα. Η εφημερίδα «Τα Νέα» στο δισέλιδο αφιέρωμα της έκανε λόγο για έναν μυθοποιό της νεότητας και των χρωμάτων που εξέφρασε στους πίνακες του με τα ολοζώντανα χρώματα τους, την ελληνικότητα. Μετά τις σπουδές του στην Ανωτάτη  Σχολή Καλών Τεχνών όπου είχε καθηγητή τον σπουδαίο Γιάννη Μόραλη, κύριο εκφραστή της γενιάς του ’30, ο γεννημένος το 1935 Αλέκος Φασιανός έφυγε για το Παρίσι και σπούδασε στην Ecole des Beaux Arts, ζωγραφική και λιθογραφία με υποτροφία μάλιστα του Γαλλικού κράτους.

Στη Γαλλία όπως ανέφερε στο thebest.gr ο μουσειολόγος Ξενοφώντας Παπαευθυμίου που μάλιστα το 2016 είχε επιμεληθεί την έκθεση στην Δημοτική Πινακοθήκη της Πάτρας, «Τρεις γενιές Ελληνικής Ζωγραφικής» από τις Συλλογές της Πινακοθήκης Σύγχρονης Τέχνης Αιτωλοακαρνανίας όπου υπήρχαν και έργα του Αλέκου Φασιανού, ο εκλιπών δημιουργός είχε σπουδαία φήμη. Έμεινε και δούλεψε ως ζωγράφος για κοντά τρεις δεκαετίες στο Παρίσι, είχε το ατελιέ του, έργα του υπάρχουν σε Γαλλικά Μουσεία και συλλογές ενώ μέχρι και ο τέως Γάλλος Πρόεδρος, ο αξέχαστος Φρανσουά Μιτεράν είχε πίνακα του Φασιανού στο γραφείο του.

Αναμφίβολα ο Αλέκος Φασιανός υπήρξε από τους «Διεθνείς» μας Έλληνες καλλιτέχνες.

Χαρακτηριστικά μοτίβα στα υπέροχα έργα του ήταν οι πληθωρικές ανθρώπινες φιγούρες που ζωγράφιζε αλλά και τα ποδήλατα που αγαπούσε ιδιαίτερα.

«Είναι φανταστικό και σημειολογικό που ο μεγαλύτερος ζωγράφος της εποχής μας (ο Αλέκος Φασιανός) γεννήθηκε στην Ελλάδα…», είχε ειπωθεί το 1970 και ενόσω ο εκλιπών δραστηριοποιόταν στη Γαλλία.

Όπως διαβάσαμε στην εφημερίδα Τα Νέα, ο Φασιανός αντιστάθηκε στην αφηρημένη ζωγραφική όταν βρέθηκε στο Παρίσι και επέμενε να μεταφέρει στα έργα του την Ελλάδα που κουβαλούσε μέσα του, γεγονός που τον έκανε εν τέλει να ξεχωρίσει. Υπηρέτησε αυτό το όραμα του με περισσή συνέπεια σε ολόκληρη τη διαδρομή του, γεγονός για το οποίο δέχθηκε ουκ ολίγες φορές δριμεία κριτική. Ωστόσο ο ίδιος απαντούσε «ας λένε, αυτό είναι η τέχνη, η επανάληψη του ιδίου πράγματος, αυτό είμαι εγώ και με ευχαριστεί. Τους φαίνονται ίδια επειδή βασίζομαι στον ίδιο μύθο, ο οποίος προέρχεται από τις παιδικές και νεανικές μου αναμνήσεις».

Ένα πολύ ωραίο έργο του κοσμεί τον σταθμό του Μετρό, Μεταξουργείο στην Αθήνα.

Στην Πάτρα και την Αχαΐα συνδεόταν φιλικά με τον Αιγιώτη εικαστικό Παναγιώτη Φειδάκη (έργο του Φειδάκη διακοσμεί τον σταθμό του Μετρό, Μέγαρο Μουσικής) αλλά και με τον εικαστικό με καταγωγή από τα Βραχνέικα που δραστηριοποιείται εικαστικά στην Αθήνα, τον Κώστα Παπατριανταφυλλόπουλο. Αυτό μας είπε η εικαστικός και συνιδιοκτήτρια του Πολύεδρου, στην Πάτρα, Όλγα Νικολοπούλου, η οποία μαζί με τον σύζυγο της Κωστή Καπέλα είχαν γνωρίσει τον Αλέκο Φασιανό, εκτιμούσαν το έργο του και εξέφρασαν την λύπη τους για την απώλεια του.

Ο εκλιπών  είχε συνδεθεί φιλικά και καλλιτεχνικά με δύο ακόμα σημαντικούς εικαστικούς, τους Βασίλη Σπεράντζα και Νίκο Στεφάνου που μάλιστα είχαν το «ατελιέ της Καλλιθέας». Η Όλγα Νικολοπούλου μάλιστα θυμήθηκε πως όταν είχαν κάνει στο Πολύεδρο έκθεση του Βασίλη Σπεράντζα, φιλότεχνοι εξέφραζαν τον θαυμασμό τους για τα έργα αλλά και για το πόσο κοντά ήταν από πλευράς τεχνοτροπίας και χρωμάτων με αυτά του Αλέκου Φασιανού.

Να θυμηθούμε τέλος πως τα εγκαίνια της ομαδικής έκθεσης στη Δημοτική Πινακοθήκη Πατρών, «Τρεις γενιές Ελληνικής Ζωγραφικής» από τις Συλλογές της Πινακοθήκης Σύγχρονης Τέχνης Αιτωλοακαρνανίας που είχε διοργανώσει ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Πατρέων σε συνεργασία με την Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης Αιτωλοακαρνανίας Χρήστου και Σοφίας Μοσχανδρέου Ι .Π. Μεσολογγίου, είχαν γίνει το καλοκαίρι του 2016 παρουσία του Δημάρχου Πατρέων Κώστα Πελετίδη, του τότε Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδος Απ. Κατσιφάρα, του τότε Περιφερειάρχη Πελοποννήσου Πέτρου Τατούλη, ενώ εκ μέρους της Πινακοθήκης Σύγχρονης Τέχνης Αιτωλοακαρνανίας, παρόντες ήσαν ο Χ. Μοσχανδρέου και η κόρη του Ζωή Μοσχανδρέου.

Η έκθεση είχε διαρκέσει έως τις 24 Σεπτεμβρίου, στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας 2016. Στην ενότητα των έργων της συλλογής που παρουσιάστηκαν στην συγκεκριμένη έκθεση, συνυπήρχαν τρεις γενιές καταξιωμένων ελλήνων καλλιτεχνών.

Η ιστορικός τέχνης Λουΐζα Καραπιδάκη αναφερόμενη στη συλλογή μεταξύ άλλων είχε αναφέρει:

«Τα έργα παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και στο επίπεδο της θεματολογίας τους, εξ αιτίας της οποίας ενσωματώνονται δυναμικά μέσα στη μουσειακή συλλογή παρέχοντας πολλαπλές δυνατότητες αξιοποίησης. Οι περισσότεροι καλλιτέχνες διαπραγματεύονται αισθητικά τοπιογραφίες με ρεαλιστικές τάσεις ή με έντονη αφαιρετικότητα, άλλοτε με ονειρική διάθεση και ενίοτε μεταφυσική. Μεγάλος είναι και ο αριθμός καλλιτεχνών που επικεντρώνονται σε θέματα της αστικής ζωής, από τις σκηνές της καθημερινότητας μέχρι τις οικιστικές αποτυπώσεις. Μία άλλη αρκετά μεγάλη ενότητα αφορά τα ανθρωποκεντρικά έργα, που πέρα από την πρώτη ανάγνωση της εικονιζόμενης ανθρώπινης φιγούρας διαπραγματεύονται και άλλες σημαίνουσες έννοιες, από τον έρωτα μέχρι τη μοναξιά, από την ομορφιά μέχρι την επιθυμία, από την απώλεια μέχρι την απόρριψη. Φυσικά δεν απουσιάζουν και τα έργα που απεικονίζουν αφηγηματικές εικόνες γεμάτες συμβολισμούς ή που κινούνται στη σφαίρα του μύθου, ενώ ακολουθούν τα εντελώς μινιμαλιστικά έργα γεωμετρικής κυρίως αισθητικής, που προδίδουν τη σχέση της σημερινής τέχνης με το design, τις διαφορετικές αισθητικές προσεγγίσεις και τους ποικίλους τρόπους επικοινωνίας με τον θεατή».

Την έκθεση είχε επιμεληθεί ο μουσειολόγος –συντηρητής έργων τέχνης Ξενοφών Παπαευθυμίου.

Όπως είχε γραφτεί με αφορμή τα εγκαίνια, η Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης Χ. & Σ. Μοσχανδρέου Ι.Π. Μεσολογγίου την τελευταία εικοσαετία, συνεχίζει σταθερά την ουσιαστική παρουσία της στα πολιτιστικά πράγματα της χώρας μας, με εκθέσεις των συλλογών της σε όλη την επικράτεια, με εκδόσεις Τέχνης, με αυθεντικά χαρακτικά, με μεγάλους εικαστικούς Φασιανό, Βαρλάμο, Καγκλή, Χάρο, Γ. Γουρζή,Γ. Κυριακίδη, κ.ά. και με εκπαιδευτικά προγράμματα στους χώρους.

Στην έκθεση αυτή συμμετείχαν οι καλλιτέχνες:

Ζωγράφοι: Αβραμίδης Δημοσθένης, Αδαμάκης Γιάννης, Αθηναίος Στρατής, Αμάραντος Δ. Μιχαήλ, Αδριανός Σωτήρης, Ανδρουτσάκης Στάθης, Αποστολάτου Εύα, Αρφαράς Μιχάλης, Βαμβατήρα Μάγδα, Βασιλάκη Μαρία, Βασιλειάδης Παύλος, Βατανίδης Στάθης, Γεωργιοπούλου Βίκυ, Γιαγιάννος Απόστολος, Γκολέμας Μίλτος, Δαββέτας Δημοσθένης, Δεβετζής Ανδρέας, Δέδος Ζήκος, Δελή Ελένη, Δήμος Τάσος, Δουκάκης Φραγκίσκος, Ευθυμίου Ιωάννα, Θεοφίλης Χρήστος, Καγκλής Τζουλιάνο, Καμπάνης Μάρκος, Κανά Ειρήνη, Καρακατσάνης Βασίλης, Κατημερτζόγλου Γεώργιος, Κατσουλίδη Μαριάννα, Κεχαγιόγλου Χρήστος, Κληρονόμος Νικόλας, Κόκκαλης Πάνος, Κόκορης Μιχάλης, Κοντέλλης Ανδρέας, Κοντογιαννοπούλου Λήδα, Κοντοσφύρης Χάρης, Κουρσάρης Σπύρος, Κουτσούρης Γιάννης, Κροντηρά Μαρίνα, Κτιστοπούλου Μαρία, Λασηθιωτάκης Γιάννης, Λατινοπούλου Αθηνά, Λιβάνης Στάθης, Μακρής Θανάσης, Μαρτίνου Ελεάννα, Μποβιάτσου Λαμπρινή, Νικολάου Ανδρέας, Παπαδημητρίου Ελενα, Παπανικολάου Ηλίας, Παπούλα Μαυρίδη Λίλα, Παρχαρίδης Ηρακλής, Πάτσιος Κων/νος, Πατσόγλου Αριστείδης, Ραζής Αχιλλέας, Ρόκος Κυριάκος, Ρόκος Στέφανος, Σάλλα Τιτίκα, Σαπέρας Νίκος, Σαρελάκου Ρουμπίνα, Σεβαστάκης Δημήτρης, Σιάμκουρη Μάγδα, Σκληβανιώτης Δημήτρης, Σολιδάκης Βασίλης, Σόρογκας Σωτήρης, Σταθόπουλος Γιώργος, Στεφανάκις Γιάννης, Τάγκαλος Βασίλης, Τζερμιάς Βαγγέλης, Τσακίρης Γιώργος, Φασιανός Αλέκος, Χαδούλης Γιώργος, Χαμπίδης Πάβλος, Χάρος Μανώλης.

Γλύπτες & Φωτογράφος: Βαλαής Κωνσταντίνος, Χριστογιάννης Δημήτριος, Βίττης Κώστας.

Στο σάιτ του εκλιπόντος ζωγράφου υπάρχει και ένα βιογραφικό συνταγμένο από τον ίδιο.

Επιμέλεια κειμένου: ΤΑΚΗΣ Γ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ

 

Ειδήσεις

ΠΗΓΗ

Σχετικά άρθρα

Θέσεις εργασίας - Βρείτε δουλειά & προσωπικό