21.2 C
Athens
Σάββατο, 21 Σεπτεμβρίου, 2024

Νέα ελαστικά – Πού μπαίνουν αν είναι μόνο δύο;

Ειδήσεις Ελλάδα

Έχουμε πει εκατοντάδες φορές και θα το επαναλάβουμε: τα ελαστικά είναι ένα από τα πιο σημαντικά μέρη του αυτοκινήτου μας. Είναι το μοναδικό σημείο του που έρχεται σε άμεση επαφή με τον δρόμο και ως εκ τούτου, πρέπει να είναι σε άριστη κατάσταση ώστε να προσφέρουν την μέγιστη δυνατή πρόσφυση. Δεν έχει σημασία αν έχεις τα καλύτερα φρένα στον κόσμο, την καλύτερη ανάρτηση στον κόσμο ή έναν κινητήρα που να παράγει όλη την ιπποδύναμη στον κόσμο. Αν τα ελαστικά είναι χαμηλής ποιότητας ή φθαρμένα, το αυτοκίνητο δεν θα συμπεριφέρεται όπως πρέπει, δεν θα επιταχύνει όπως μπορεί και δεν θα φρενάρει όπως πρέπει. Επομένως, φροντίζουμε ώστε τα ελαστικά μας να είναι επώνυμα, αξιόπιστα, κατάλληλα σε διάσταση και χαρακτηριστικά για το αυτοκίνητο μας και φροντίζουμε να τα αντικαθιστούμε είτε στο χρονικό διάστημα που προτείνει ο κατασκευαστής, είτε όταν η φθορά τους υπερβεί τα επιτρεπτά όρια. Υπάρχουν όμως φορές που ενδεχομένως να χρειαστεί να αντικαταστήσουμε μόνο δύο από τα τέσσερα ελαστικά του αυτοκινήτου μας. Ποια θα πρέπει να είναι αυτά;
Η κοινή λογική λέει ότι εφόσον οι τροχοί του εμπρός άξονα έχουν την ευθύνη για την κατεύθυνση του αυτοκινήτου, το μεγαλύτερο ποσοστό της πέδησης (λόγω μεταφοράς βάρους) και για την επιτάχυνση στην πλειοψηφία των περιπτώσεων όπου η ισχύς μεταδίδεται μπροστά, τα “φρέσκα” ελαστικά πρέπει να τοποθετούνται στον εμπρός άξονα. Αυτό πιστεύουν οι μισοί, τουλάχιστον, οδηγοί και ένα διόλου αμελητέο ποσοστό τεχνικών και ανθρώπων που σχετίζονται, έστω και έμμεσα, με την συντήρηση και είναι λογικό. Είναι λογικό γιατί η λύση της αντικατάστασης των εμπρός ελαστικών (όταν πρόκειται να αντικατασταθούν μόνο τα δύο από τα τέσσερα) είναι λογικοφανής και έως έναν βαθμό… σωστή. Υπάρχει όμως ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που παραβλέπει. Αυτός της ευστάθειας του οχήματος.

Στην περίπτωση βρεγμένου οδοστρώματος ή σε συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης, ο πίσω άξονας είναι αυτός που εξασφαλίζει την ευστάθεια του οχήματος. Η πρόσφυση των τροχών του πίσω άξονα αποτρέπει την εμφάνιση του φαινομένου της υπερστροφής και κάνει το όχημα πιο προβλέψιμο ενώ σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ο πίσω άξονας κατά κανόνα είναι ελαφρύτερος από τον μπροστά και άρα πιο επιρρεπής σε… απρόβλεπτη συμπεριφορά. Και όταν ο πίσω άξονας επιδεικνύει απρόβλεπτη συμπεριφορά, πιθανώς σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, η οδήγηση με ασφάλεια γίνεται εξαιρετικά δύσκολη χωρίς προηγούμενη εμπειρία ή εκπαίδευση. Είναι πολύ πιο εύκολο για τον μέσο οδηγό να ελέγξει ένα όχημα στο οποίο ο εμπρός άξονας έχει χάσει την πρόσφυση του απ’ ότι ένα όχημα που ο πίσω άξονας έχει δική του βούληση και την εφαρμόζει κατά το δοκούν. Η ευστάθεια του αυτοκινήτου είναι βασικό προαπαιτούμενο για οποιονδήποτε ασφαλή χειρισμό. Δεν έχει νόημα να σκεφτόμαστε το στρίψιμο, την πέδηση ή την επιτάχυνση αν το αυτοκίνητο έχει χάσει την ευστάθεια του και γι’ αυτό αν πρέπει να αλλάξουμε μόνο δύο ελαστικά, τοποθετούμε αυτά που είναι πιο νέα ή έχουν την υψηλότερη πρόσφυση στον πίσω άξονα!
Γι’ αυτό όλοι οι κατασκευαστές ελαστικών, ανεξαιρέτως, συστήνουν καταρχάς να αλλάζουμε και τα τέσσερα ελαστικά ταυτόχρονα ή αν αυτό δεν είναι εφικτό για οποιονδήποτε λόγο, να τοποθετούνται τα “καλύτερα” λάστιχα στους τροχούς του πίσω άξονα. Εξαιρέσεις υπάρχουν και οφείλουμε να τις σεβόμαστε σε ειδικές περιπτώσεις: όταν για παράδειγμα τα εμπρός και τα πίσω ελαστικά δεν έχουν τις ίδιες διαστάσεις ή αν το αυτοκίνητο είναι τετρακίνητο και ο κατασκευαστής του προτείνει κάτι διαφορετικό για να προστατεύσει, τις περισσότερες φορές, τα διαφορικά. Συμπέρασμα; Διαβάζουμε το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου, ακολουθούμε τις συμβουλές του κατασκευαστή του οχήματος και των ελαστικών και δεν κάνουμε του κεφαλιού μας για οποιονδήποτε λόγο. Μπορεί να ακούγεται υπερβολικό αλλά η ζωή μας εξαρτάται από αυτό. 

Ειδήσεις

ΠΗΓΗ

Σχετικά άρθρα

Θέσεις εργασίας - Βρείτε δουλειά & προσωπικό