35.2 C
Athens
Τρίτη, 18 Ιουνίου, 2024

Μπορεί η Ευρώπη να τα βάλει με τον κινέζικο δράκο;

Ειδήσεις Ελλάδα

Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων προειδοποιούν την Ευρωπαϊκή Ένωση για τον κίνδυνο επέλασης της Κίνας με απρόβλεπτες επιπτώσεις στην αγορά οχημάτων της ΕΕ , καθώς το Πεκίνο στηρίζει τους δικούς του κατασκευαστές αυτοκινήτων με κάθε τρόπο περιλαμβανομένων και μεγάλων κεφαλαίων.
Η Γενική Διευθύντρια του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), Sigrid de Vries, καλεί σε συνεργασία την ΕΕ και όλες τις χώρες της, προειδοποιώντας ότι σε αντίθεση με τον πανίσχυρο κινεζικό δράκο της οικονομίας, η Ευρώπη δεν έχει ισχυρή και συνεκτική προσέγγιση στον ολοένα και πιο σκληρό ανταγωνισμό από το εξωτερικό. Πρόκειται για ανταγωνισμό κυρίως από την Κίνα αλλά και τις ΗΠΑ. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται επίσης στη σχετική ανακοίνωση ανακοίνωση της ACEA στο πολύ υψηλό πλέον κόστος της ενέργειας στην Ευρώπη και τα προβλήματα ανταγωνιστικότητας που αυτό δημιουργεί.

Ο ανταγωνισμός αυτός, ειδικά στη βιομηχανία και ακόμη πιο συγκεκριμένα στον κλάδο των οχημάτων, μεγαλώνει συνεχώς καθώς η Κίνα έχει για τα καλά στραμμένο το βλέμμα της στην ευρωπαϊκή αγορά «με τη δυνατότητα να αλλάξει ριζικά το πρόσωπο των βιομηχανιών της Ευρώπης όπως τη γνωρίζουμε».
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται από τους ευρωπαίους κατασκευαστές στο αμερικανικό πρόγραμμα κρατικών επιδοτήσεων για κρίσιμες τεχνολογίες, μέσω του αποκαλούμενου ειδικού νόμου για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού – Inflation Reduction Act (IRA).
Σε αντίθεση με τους ομολόγους τους στην Κίνα και τις ΗΠΑ, που παρουσίασαν πρόσφατα τον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού «που αλλάζει το παιχνίδι», οι νομοθέτες της ΕΕ επέλεξαν μια πιο αποσπασματική προσέγγιση, συχνά θέτοντας στόχους πρώτα και αντιμετωπίζοντας αργότερα βασικές προϋποθέσεις χάραξης πλαισίου για εφαρμογή, αναφέρει η de Vries.
Ως παράδειγμα χρησιμοποιείται ο λεγόμενος Κανονισμός για την Υποδομή Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR), ο οποίος σύμφωνα με την ACEA ήρθε καθυστερημένα και υπολείπεται των ελάχιστων αναγκών που υπάρχουν. Επίσης ο πρόσφατα εγκριθείς κανονισμός της ΕΕ για τις μπαταρίες θεωρείται από τους κατασκευαστές οχημάτων της ηπείρου ότι περιέχει πολλές ασάφειες, «προσθέτοντας κόστος και πολυπλοκότητα στην αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών στην Ευρώπη».
Η έλλειψη συγχρονισμού περιορίζει την άνθηση της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων (EV) σε μια κρίσιμη στιγμή για την επίτευξη των εγχώριων στόχων. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει επίσης να διασφαλίζουν ασφαλή πρόσβαση σε οικονομικά προσιτή ενέργεια, σημειώνεται.
Ο κίνδυνος της Κίνας
Υποστηριζόμενη από δημόσιο χρήμα και ισχυρές κυβερνητικές προθέσεις, δεν είναι μυστικό ότι «η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας αποτελεί πλέον πρόκληση για την αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη και πέρα από αυτήν – και φαίνεται ότι η στρατηγική απόφαση της Κίνας να επενδύσει νωρίς και σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας αποδίδει μερίσματα», σύμφωνα με την de Vries.
Όπως σημειώνεται, σε αντίθεση με την Ευρώπη, η Κίνα έχει υιοθετήσει μια ολιστική προσέγγιση στη βιομηχανική πολιτική, συμπεριλαμβάνοντας ολόκληρη την αλυσίδα αξίας για αυτό που το Πεκίνο θεωρεί στρατηγικούς κλάδους. Η συνολική αυτή πολιτική εφαρμόζεται όχι μόνο στην αυτοκινητοβιομηχανία, έναν τομέα με ευρύ εγχώριο οικονομικό αντίκτυπο, αλλά και σε όλη την αλυσίδα τροφοδοσίας από την εξόρυξη, τη διύλιση και την κατασκευή έως τη φόρτιση δικτύων, τη φθηνή ενέργεια, τα κίνητρα αγοράς και την ανακύκλωση σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής των προϊόντων.
Τα στοιχεία της ACEA δείχνουν ότι η Κίνα αντιπροσωπεύει το 75% της παγκόσμιας παραγωγής μπαταριών με βάση τη χωρητικότητα και πως απολαμβάνει μονοπώλιο σχεδόν στις προμήθειες κρίσιμων για τέτοια παραγωγή πρώτων υλών. Επίσης αναφέρεται ότι μόνο μέσα στο 2022, η χώρα εγκατέστησε 800.000 σημεία φόρτισης EV – σχεδόν όσα εγκαταστάθηκαν παγκοσμίως.
Προτάσεις για την Ευρώπη
Λόγω της πίεσης από άλλες χώρες, η ΕΕ αναβαθμίζει τώρα την κινητικότητά της, από τον νόμο περί κρίσιμων πρώτων υλών έως τον νόμο Net-Zero Industry Act.
Ωστόσο, ενώ αυτές οι πρωτοβουλίες έχουν σίγουρα αξία, παραμένουν αποσπασματικές και σε μεγάλο βαθμό εκφράσεις φιλοδοξίας. Μια πραγματικά στρατηγική πολιτική πρέπει να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις με μεγαλύτερη συνοχή, ώστε να ταιριάζει με τις σημαντικές προσπάθειες που καταβάλλονται σε άλλες περιοχές.
H Ευρώπη πρέπει να επιταχύνει τη δημιουργία τοπικών δυνατοτήτων και να εξασφαλίσει τους υφιστάμενους δεσμούς και (να πετύχει) νέες εταιρικές σχέσεις με τρίτες χώρες. Οι πρόσφατοι κινεζικοί περιορισμοί εξαγωγών στο γερμάνιο και το γάλλιο, δύο υλικά ζωτικής σημασίας για τα μικροτσίπ, δίνουν μια γεύση του τι θα μπορούσε να συμβεί εάν η ΕΕ δεν βρει τρόπο να εξαρτάται λιγότερο από άλλους και να διατηρήσει τις εμπορικές σχέσεις όσο το δυνατόν πιο ανοιχτές, δίκαιες και υποστηρικτικές – συμπεριλαμβανομένων εκείνων με την Κίνα,
αναφέρει η de Vries.
Η εύρεση μιας ισορροπημένης προσέγγισης είναι σημαντική καθώς το άνοιγμα της κινεζικής αγοράς – όσο περιοριστικό μπορεί να είναι ακόμα σε μεγάλες πτυχές – έχει αποκομίσει σημαντικά οφέλη για πολλούς ευρωπαίους κατασκευαστές και πρόκειται να συνεχίσει να το κάνει παρά τον έντονο ανταγωνισμό από εγχώριες μάρκες.
Προτεινόμενες λύσεις
Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά οχημάτων στον κόσμο και ένας σοβαρός κόμβος παραγωγής και καινοτομίας για ανταλλακτικά και οχήματα. Η κινεζική κατασκευή οχημάτων έχει φτάσει σε ένα τρομερό επίπεδο ωριμότητας και η τεχνολογία ταξιδεύει πλέον και προς τις δύο κατευθύνσεις, αναφέρει η ACEA. Αυτή η ωριμότητα, σε συνδυασμό με μια προσπάθεια επέκτασης πέρα ​​από μια ολοένα και πιο πολυσύχναστη αγορά στο εσωτερικό και για εξασφάλιση περαιτέρω ανάπτυξης, εξηγεί την κίνηση αναζήτησης μεριδίου αγοράς στην Ευρώπη, με λογικό επόμενο βήμα να εδραιωθεί η μεταποίηση στο εξωτερικό.
Είναι αλήθεια ότι οι εξαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ περιλαμβάνουν επίσης αυτοκίνητα που κατασκευάζονται από ευρωπαϊκές και άλλες διεθνείς μάρκες στην Κίνα. Επιπλέον, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανέρχονται μόνο στο 13% περίπου της αγοράς της ΕΕ, καθώς η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται σε άνθηση, αλλά βρίσκεται ακόμη στις πρώτες μέρες της.
Αυτό που διακυβεύεται είναι η ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης ως φυσικό σπίτι για τις μεταποιητικές βιομηχανίες. Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία απορροφά το μεταβατικό κόστος της σταδιακής κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης, επενδύοντας σημαντικούς πόρους στη δημιουργία λύσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και τεχνολογίας υδρογόνου, ενώ λειτουργεί σε ένα πλαίσιο αυστηρών συνοριακών συνθηκών, υψηλού πληθωρισμού και κορεσμένης αγοράς. Το συγκριτικό πλεονέκτημα της Κίνας και οι εισαγωγές με ανταγωνιστικό κόστος θα μπορούσαν να εξαφανίσουν το μερίδιο της εγχώριας αγοράς των ευρωπαϊκών κατασκευαστών αυτοκινήτων, επηρεάζοντας τελικά την τοπική δραστηριότητα.
Μια στρατηγική βιομηχανία μπορεί να ευδοκιμήσει μόνο σε ανταγωνιστικό πλαίσιο. Η ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης υποφέρει παραδοσιακά από το υψηλότερο ενεργειακό κόστος, το μεγαλύτερο διοικητικό φόρτο και τον κατακερματισμό που είναι εγγενής σε ένα κράτος 27 μελών. Έχει πλέον διαβρωθεί περαιτέρω από τις τεράστιες προσπάθειες άλλων ηπείρων, θέτοντας σε κίνδυνο τη μεταποίηση και την απασχόληση στην Ευρώπη.
Ως εκ τούτου, χαιρετίζουμε το γεγονός ότι οι μουρμούρες στους διαδρόμους των Βρυξελλών γίνονται όλο και πιο δυνατοί: Η ΕΕ χρειάζεται μια ισχυρή βιομηχανική στρατηγική που να αναβαθμίζει τη βάση ως βάση για τις κρίσιμες βιομηχανίες της. Μια στρατηγική που αποφεύγει τον προστατευτισμό και την αφέλεια, διευρύνοντας την προοπτική πέρα ​​από την εσωτερική της ματιά και δημιουργώντας συνθήκες για βιώσιμη οικονομική δραστηριότητα – μια στρατηγική που κάνει την Ευρώπη να ταιριάζει με τους Κινέζους και άλλους δράκους.
καταλήγει η ACEA στην οποία συμμετέχουν οι εταιρείες BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group και Volvo Group. Η Stellantis (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall) αποφάσισε να εγκαταλείψει από φέτος την ACEA.
[Photo credit: depositphotos.com]

Ειδήσεις

ΠΗΓΗ

Σχετικά άρθρα

Θέσεις εργασίας - Βρείτε δουλειά & προσωπικό