31.9 C
Athens
Παρασκευή, 21 Ιουνίου, 2024

Αλλάζουν όλα στον ΟΑΕΔ – Το νέο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή «Δουλειές Ξανά: Αναδιοργάνωση Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της, αναβάθμιση δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού και διάγνωσης των αναγκών εργασίας και άλλες διατάξεις»

Ειδήσεις Ελλάδα

Νέο νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή  με τίτλο «Δουλειές Ξανά:
Αναδιοργάνωση Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και ψηφιοποίηση των
υπηρεσιών της, αναβάθμιση δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού και διάγνωσης
των αναγκών εργασίας και άλλες διατάξεις»Με το νομοσχέδιο προτείνονται αναλυτικά τα ακόλουθα:

1.α. Μετονομάζεται ο Ο.Α.Ε.Δ. σε Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.) η οποία αποτελεί νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου εποπτευόμενο από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

β.Καθορίζονται:

– ο σκοπός και τα όργανα διοίκησης της Δ.ΥΠ.Α.,

– τα προσόντα και τα κωλύματα διορισμού του Διοικητή και των Υποδιοικητών της Δ.ΥΠ.Α., ο τρόπος επιλογής τους και οι αρμοδιότητές τους,

-η σύνθεση και ο τρόπος διορισμού των μελών του Διοικητικού

Συμβουλίου (Δ.Σ.) της Δ.ΥΠ.Α και τα ασυμβίβαστα στο πρόσωπο των μελών του [αποτελείται από έντεκα (11) μέλη, αντί από δεκαεπτά (17) που είναι σήμερα στον Ο.Α.Ε.Δ.], οι αρμοδιότητες και η λειτουργία του Δ.Σ.

-η σύνθεση, ο τρόπος διορισμού και η θητεία των μελών του Συμβουλίου Κοινωνικών Εταίρων, οι αρμοδιότητες και η λειτουργία του. (άρθρα 1-14)

2.α. Καταργείται από την 1η.1.2023 ο λογαριασμός με την επωνυμία «Ενιαίος Λογαριασμός για την Εφαρμογή Κοινωνικών Πολιτικών» (Ε.Λ.Ε.Κ.Π.). Τα αποθεματικά του καταργούμενου λογαριασμού που έχουν σχηματισθεί μέχρι την 31η. 12.2022 παραμένουν στη Δ.ΥΠ.Α. και αξιοποιούνται για την επίτευξη των σκοπών της.

β. Συνιστάται ειδικός λογαριασμός με την επωνυμία «Ειδικός Λογαριασμός Επαγγελματικής Κατάρτισης» (Ε.Λ.Ε.Κ.) και προβλέπονται οι πόροι λειτουργίας του.(άρθρο 15)

3. α. Καθορίζονται: i) το πλαίσιο βάσει του οποίου υλοποιείται το Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης,ii) τα στοιχεία του αναζητούντος εργασία, που αποτυπώνονται στο Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης, προκειμένου να διευκολυνθεί η πρόσβασή του στην αγορά εργασίας, iii) τα φυσικά πρόσωπα από τα οποία καταρτίζεται το Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης κ.λπ.

β. Προβλέπεται η χορήγηση εφάπαξ χρηματικής παροχής ύψους τριακοσίων (300) ευρώ στα πρόσωπα που καταρτίζουν Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης εφόσον δεν λαμβάνουν κάποιο από τα προβλεπόμενα επιδόματα ή χρηματικές ενισχύσεις της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 20 του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου.(άρθρα 16 και 17)

4. α. Προβλέπεται η δημιουργία Ψηφιακού Μητρώου Δ.ΥΠ.Α., το οποίο τηρείται από τη Δ.ΥΠ.Α.

β. Καθορίζονται τα στοιχεία του κάθε αναζητούντος εργασία που πρέπει να περιλαμβάνονται στο Ψηφιακό Μητρώο.

γ. Παρέχεται, σε κάθε αναζητούντα εργασία, η Ψηφιακή Κάρτα Δ.ΥΠ.Α. η οποία διασυνδέεται με το Ψηφιακό Μητρώο Δ.ΥΠ.Α. Με τη διασύνδεση αυτή, επιβεβαιώνεται ότι ο κάτοχος της Ψηφιακής Κάρτας Δ.ΥΠ.Α. είναι εγγεγραμμένος στο ως άνω Ψηφιακό Μητρώο, ή ότι είναι δικαιούχος επιδομάτων, παροχών και βοηθημάτων από τη Δ.ΥΠ.Α.δ. Ορίζονται τα εισοδηματικά κριτήρια για τη χορήγηση των προβλεπόμενων παροχών προς ανέργους και αναζητούντες εργασία. Πόροι που εξοικονομούνται από την εφαρμογή των προαναφερόμενων κριτηρίων κατευθύνονται υποχρεωτικά σε άλλες δράσεις προστασίας των αναζητούντων εργασία.  (άρθρα 18 και 19)

5.Παρατίθενται ι) οι υποχρεώσεις της Δ.ΥΠ.Α. προς τους αναζητούντες εργασία, ιι) οι υποχρεώσεις των αναζητούντων εργασία και οι κατά περίπτωση συνέπειες σε περίπτωση παράβασης αυτών συμπεριλαμβανομένης της διακοπής καταβολής των μνημονευόμενων παροχών. (άρθρα 20 – 22)

6.Καθορίζονται οι κυρώσεις σε περίπτωση αναληθών δηλώσεων για την εγγραφή ή παραμονή στο Ψηφιακό Μητρώο της Δ.ΥΠ.Α.[προβλέπεται μεταξύ άλλων η αναζήτηση των παρεχόμενων επιδομάτων και χρηματικών παροχών προς ανέργους ως αχρεωστήτως καταβληθείσες και, με πράξη του Διοικητή της Δ.ΥΠ.Α., επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ, ανάλογα με τον βαθμό υπαιτιότητας, τη σοβαρότητα της παράβασης και την τυχόν επανάληψή της].

Όμοιες κυρώσεις επιβάλλονται και σε περίπτωση i) που διαπιστωθεί απασχόληση χωρίς να έχει δηλωθεί ή αναγγελθεί αρμοδίωςii) ψευδούς δήλωσης του αναζητούντος εργασία ως προς τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο Ψηφιακό Μητρώο Δ.ΥΠ.Α. ή παράλειψής του να επικαιροποιήσει τα στοιχεία αυτά στις προβλεπόμενες προθεσμίες.  (άρθρο 23)

7.Υλοποιούνται από τη Δ.ΥΠ.Α., στο πλαίσιο των δράσεων που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, δράσεις πιλοτικού χαρακτήρα για τη διεύρυνση του πλέγματος προστασίας των αναζητούντων εργασία και τη δικαιότερη κατανομή των επιδομάτων ανεργίας. (άρθρο 24)

8.α. Προβλέπεται η καταβολή, κατά το ήμισυ και μέχρι τη λήξη της ανώτατης χρονικής διάρκειας, των οριζόμενων παροχών [του επιδόματος ανεργίας ή της ενίσχυσης των αυτοτελώς και ανεξάρτητων απασχολουμένων (παρ. 2 άρθρου 44 ν.3986/2011)], σε περίπτωση ανεύρεσης εργασίας εκ μέρους του αναζητούντος εργασία, πριν από τη λήξη της προαναφερόμενης προθεσμίας.

β. Οι ημέρες εργασίας, για τις οποίες ο αναζητών εργασία έχει λάβει το ως άνω επίδομα, δεν προσμετρώνται στις ημέρες εργασίας που απαιτούνται για την πλήρωση των προϋποθέσεων επιδότησης λόγω ανεργίας (άρθρο 4 του ν.1545/1985). (άρθρο 25)

9.α. Καταρτίζεται στρατηγική για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού και τη διασύνδεση με την αγορά εργασίας και ορίζονται οι ειδικότεροι στόχοι αυτής.

β.Θεσμοθετούνται:

– Εθνικό Συμβούλιο Δεξιοτήτων Εργατικού Δυναμικού της Δ.ΥΠ.Α.. Ορίζεται i) η αποστολή του (αντιμετώπιση θεμάτων συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης του εργατικού δυναμικού), ii) η σύνθεσή του [απαρτίζεται από δεκατέσσερα (14) μέλη] και iii) οι φορείς με τους οποίους μπορεί να συνεργάζεται προς εκπλήρωση της αποστολής του.

Παρέχεται επίσης στο προαναφερόμενο συλλογικό όργανο η δυνατότητα να αναθέτει τη διενέργεια μελετών και την παροχή λοιπών υπηρεσιών, που είναι απαραίτητες για την εκπλήρωση της αποστολής του, σε διάφορους φορείς.

– Επιστημονική Επιτροπή Δεξιοτήτων Εργατικού Δυναμικού της Δ.ΥΠ.Α. ως υποστηρικτικό όργανο του Εθνικού Συμβουλίου Δεξιοτήτων Εργατικού Δυναμικού και ορίζεται η σύνθεση και οι αρμοδιότητές της. (άρθρα 26, 27 και 28)

10. Ρυθμίζονται ζητήματα αναφορικά με τη διάγνωση των αναγκών της αγοράς εργασίας σε δεξιότητες. Συγκεκριμένα ορίζεται η Μονάδα Εμπειρογνωμόνων Απασχόλησης, Κοινωνικής Ασφάλισης, Πρόνοιας και Κοινωνικών Υποθέσεων (Μ.Ε.Κ.Υ.) ως το βασικό όργανο του μηχανισμού για τη διάγνωση των σχετικών αναγκών και προβλέπεται η πρόσβασή της στα στοιχεία των αναφερόμενων φορέων. Περιγράφεται η βασική μεθοδολογία που θα ακολουθεί η Μ.Ε.Κ.Υ. για τη διάγνωση των αναγκών της αγοράς εργασίας σε δεξιότητες. (άρθρα 29-31)

11.   Καταργείται το Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (Ε.Ι.Ε.Α.Δ.) και ρυθμίζονται ζητήματα της διαδοχής του και της μεταφοράς του προσωπικού του. [Το Ελληνικό Δημόσιο, εκπροσωπούμενο από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, ορίζεται ως καθολικός διάδοχός του, με τις αναφερόμενες εξαιρέσεις],(άρθρο 32)

12.   Ρυθμίζονται ζητήματα αναφορικά με την επιδοτούμενη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση.

Ειδικότερα:

α. Παρέχονται οι σχετικοί ορισμοί και προσδιορίζονται οι προϋποθέσεις για τη συμμετοχή ωφελούμενων καταρτιζομένων και την πληρωμή παροχών.

β. Θεσπίζεται ατομικός λογαριασμός δεξιοτήτων για κάθε καταρτιζόμενο και περιγράφονται τα βασικά στοιχεία του.

γ. Ορίζονται οι βασικές προϋποθέσεις για την επιλεξιμότητα παροχών συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης και ρυθμίζεται η τήρηση μητρώου επιλέξιμων παροχών επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης.

δ. Εισάγονται ρυθμίσεις για ι) την αξιολόγηση και λογοδοσία των επιλέξιμων παροχών επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης και ιι) τους φορείς που μπορούν να παράσχουν την πιστοποίηση των καταρτισθέντων στα προγράμματα επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης.

ε. Προβλέπεται η δημιουργία ι) Ψηφιακής Πύλης για τις Δεξιότητες (skills.gov.gr), με σκοπό την άμεση και αποτελεσματική πρόσβαση όλων σε ένα ευέλικτο και χωρίς αποκλεισμούς μοντέλο αναβάθμισης δεξιοτήτων και ιι) Ηλεκτρονικού Αποθετηρίου εκπαιδευτικού υλικού για την επιδοτούμενη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση. (άρθρα 33-42)

13.   Παρέχεται η δυνατότητα στη Δ.ΥΠ.Α:

– να εκμισθώνει ακίνητά της, τα οποία δεν προορίζονται για άμεση στεγαστική συνδρομή των δικαιούχων, προς οικονομικούς φορείς που έχουν εμπειρία διαχείρισης και ανάπτυξης ακινήτων. Το μίσθωμα μπορεί να συμψηφίζεται με τις δαπάνες που απαιτούνται για την αποκατάσταση ή βελτίωση του ακινήτου,

– να αποκτά αδόμητα και δομημένα ακίνητα που είναι απαραίτητα για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της και την επίτευξη των σκοπών της. (άρθρα 43 και 44)14.   Διευρύνεται το περιεχόμενο της εξουσιοδότησης της παρ.4 του άρθρου 65 του ν. 4837/2021 ώστε να περιληφθεί στο πεδίο αυτής και η επιλογή των Υποδιευθυντών των Μονάδων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης της Δ.ΥΠ.Α.(άρθρο 45)

15.   Δύνανται να προσφέρονται δωρεάν ή να διατίθενται κατόπιν καταβολής τιμήματος, σε φορείς του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα, σε μη κερδοσκοπικά σωματεία ΑμεΑ, σε σχολικές μονάδες ΑμεΑ ή μη, σε Κοιν.Σ.Επ. ένταξης ατόμων με αναπηρία, καθώς και σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα, τα κατασκευαζόμενα είδη και οι παρεχόμενες υπηρεσίες που παράγονται/προσφέρονται στα πλαίσια των εκπαιδευτικών σκοπών και της παρεχόμενης ψυχοκοινωνικής και συμβουλευτικής βοήθειας της Σχολής Επαγγελματικής Κατάρτισης ΑμεΑ Αθηνών και του Εκπαιδευτικού Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης Εφήβων και Νέων με Ειδικές Ανάγκες Θεσσαλονίκης (ΕΚΕΚ ΑμεΑ Θεσσαλονίκης).   (άρθρα 46 και 47)

ΜΕΡΟΣ Γ

1.α. Θεσπίζεται Δράση με τον τίτλο «Δημιουργία χώρων φύλαξης βρεφών εντός επιχειρήσεων» («Δράση») με χρηματοδότηση που προέρχεται από ενωσιακούς πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και σκοπό την εναρμόνιση της οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής και την ενδυνάμωση της συμμετοχής των γυναικών στην αγορά εργασίας.

β. Ορίζονται οι δικαιούχοι και οι ωφελούμενοι της Δράσης, οι απαιτούμενες προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται για ένταξη στην Δράση καθώς και ο τρόπος οργάνωσης, λειτουργίας και στελέχωσης του χώρου φύλαξης στο πλαίσιο υλοποίησης της εν λόγω Δράσης.(άρθρα 48-50)

2. α. Προβλέπεται ότι η καταβολή των αξιών τοποθέτησης («vouchers») των τέκνων των ωφελούμενων μητέρων/κηδεμόνων της συγχρηματοδοτούμενης δράσης «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής» για υπηρεσίες που παρέχονται από την κατηγορία δομών/φορέων Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Ατόμων με Αναπηρία (Κ.Δ.Α.Π. ΑμεΑ), τα οποία δεν συμμετέχουν στη συγχρηματοδοτούμενη δράση, λόγω μη τήρησης της υποχρέωσής τους αναφορικά με τον εμβολιασμό κατά του κορωνοϊού COVID-19, εκτελείται προς τους ανωτέρω φορείς/δομές, από την Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Ανάπτυξης (Ε.Ε.Τ.Α.Α.) και βαρύνει τον τακτικό προϋπολογισμό.

Η εφαρμογή των προαναφερομένων ρυθμίσεων καλύπτει την περίοδο από την 1η.10.2021 έως την 31η.1.2022.

β. Δύναται να επεκτείνονται χρονικά, με κ.υ.α. τα ανωτέρω καθώς και να ρυθμίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για τη χρηματοδότηση της Ε.Ε.Τ.Α.Α. και την καταβολή της αξίας τοποθέτησης «voucher» στους ανωτέρω φορείς. (άρθρα 51 και 63 παρ.16 και 17)

3. α. Παρατείνεται για έξι (6) μήνες η λειτουργία της Μονάδας Υποστήριξης της προσωρινής διοικούσας επιτροπής του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (Τ.Ε.Κ.Α.).

β. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την άσκηση εποπτείας, από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, επί των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης (Τ.Ε.Α.).

γ. Καθιερώνεται η ψηφιακή απονομή και του μερίσματος Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤ.Π.Υ.), για τους ασφαλισμένους του Δημοσίου, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.), των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ο.Τ.Α.   (άρθρα 52 – 54)

4. α. Αυστηροποιείται το πλαίσιο πρόσληψης ή έναρξης απασχόλησης προσωπικού σε Φορείς Παιδικής Προστασίας, δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, β. Προβλέπεται η εφαρμογή ρυθμίσεων του ν. 4837/2021 (ορισμός Υπεύθυνου Προστασίας Ανηλίκων, έννομη προστασία του κ.λπ.) και στους αναφερόμενους φορείς κοινωνικής πρόνοιας, οι οποίοι παρέχουν υπηρεσίες σε ενήλικα άτομα με αναπηρία, ηλικιωμένους και χρονίως πάσχοντες. (άρθρο 55)

5.Προβλέπεται η ένταξη δημοτικών παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών στον ορισμό των Φορέων Παιδικής Προστασίας, κατά τα οριζόμενα στο ν. 4837/2021 περί Πρόληψης και αντιμετώπισης περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης ανηλίκων.  (άρθρο 56)

6.Επικαιροποιείται το πλαίσιο των επιβαλλόμενων κυρώσεων (όπως χρηματικό πρόστιμο, ανάκληση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας, αντικατάσταση οργάνων διοίκησης), σε περίπτωση:

α. άσκησης, από φορέα ή ιδιώτη, οργανωμένων κοινωνικών υπηρεσιών, αναφορικά με την προστασία του παιδιού ή ατόμων με αναπηρία (παιδιών και ενηλίκων) ή ηλικιωμένων ή ανιάτων ή χρονίως πασχόντων ατόμων, χωρίς άδεια ίδρυσης και λειτουργίας από την αρμόδια Αρχή,

β. λειτουργίας κατά παράβαση των κανόνων και προϋποθέσεων που διέπουν τη λειτουργία των εν λόγω φορέων κοινωνικών υπηρεσιών.(άρθρο 57)

7.Διευρύνονται οι κατηγορίες προσώπων που υπάγονται (υποχρεωτικά αλλά και προαιρετικά) στην ασφάλιση του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (Τ.Ε.Κ.Α.).(άρθρο 58)8. α. Θεσπίζεται ειδικό προνομιακό καθεστώς (φορολογικό κ.λπ), για τις ακόλουθες περιπτώσεις ποσών:

. της επιδότησης με διακόσια (200) ευρώ επί του καθαρού μηνιαίου μισθού σε περίπτωση που η νέα πρόσληψη αφορά μακροχρόνια άνεργο, στο πλαίσιο λειτουργίας του ανοιχτού προγράμματος του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τη δημιουργία εκατό χιλιάδων (100.000) νέων θέσεων εργασίας,

– της επιδότησης με διακόσια (200) ευρώ επί του καθαρού μηνιαίου μισθού σε περίπτωση που η νέα πρόσληψη αφορά εποχικά εργαζόμενους του τουριστικού και επισιτιστικού κλάδου, που θα προσληφθούν από επιχειρήσεις-εργοδότες του τουριστικού και επισιτιστικού κλάδου,

– της επιδότησης με χίλια διακόσια (1.200) ευρώ, στο πλαίσιο λειτουργίας του ανοικτού προγράμματος του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Πρώτο Ένσημο». (άρθρο 59)

9.Προβλέπεται ότι πραγματοποιηθείσες, έως τη δημοσίευση του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου, δαπάνες συνδρομής του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων σε προγράμματα Διεθνών Οργανισμών (όπως Ο.Ο.Σ.Α.), καθώς επίσης και πραγματοποιηθείσες δαπάνες μισθωμάτων, χρηματοδοτικής μίσθωσης οχημάτων και πληροφοριακών συστημάτων του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων θεωρούνται σύννομες, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, και εφόσον δεν έχουν πληρωθεί, δύναται να πληρώνονται από τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.  (άρθρα 60-61)

10. Ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν το Ταμείο Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (Τ.Μ.Ε.Δ.Ε.). Ειδικότερα μεταξύ άλλων, παρέχεται η δυνατότητα διανομής ετήσιου μερίσματος στους πιστούχους μέλη του.

(άρθρο 62)ΜΕΡΗ Δ’ και Ε’

Τίθενται οι εξουσιοδοτικές, μεταβατικές και καταργούμενες διατάξεις καθώς και η έναρξη ισχύος των διατάξεων του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου. (άρθρα 63-66)

Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Δουλειές Ξανά: Αναδιοργάνωση Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της, αναβάθμιση δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού και διάγνωσης των αναγκών εργασίας και άλλες διατάξεις».

Με το νομοσχέδιο εισάγονται ρυθμίσεις που προβλέπουν:- αναδιοργάνωση και ψηφιοποίηση του ΟΑΕΔ, ο οποίος μετονομάζεται σε Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ), – θέσπιση επιδόματος εργασίας, – καταβολή πριμ για την κατάρτιση Ατομικού Σχεδίου Δράσης, – αναβάθμιση του συστήματος κατάρτισης και – θέσπιση κριτηρίων για την αντιμετώπιση της κατάχρησης παροχών της ΔΥΠΑ.

Σε σχέση με το νομοσχέδιο όπως αυτό είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση επέρχονται δυο βασικές αλλαγές: Η επέκταση των αρμοδιοτήτων της ΔΥΠΑ, έτσι ώστε να καλύπτει γενικά και τις στεγαστικές ανάγκες των νέων. Και η προσθήκη νέων κριτηρίων για την αξιολόγηση του έργου των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ).

Πιο συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο εισάγει ρυθμίσεις που διευκολύνουν τόσο την απόκτηση/ανέγερση ακινήτων που θα διατεθούν για τη στέγαση εργαζόμενων, ανέργων και των οικογενειών τους, όσο και την αξιοποίηση της περιουσίας της ΔΥΠΑ για την αύξηση των εσόδων της. Επίσης στο πλαίσιο αυτό επεκτείνονται οι αρμοδιότητες της ΔΥΠΑ, έτσι ώστε πέρα από την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του εργατικού δυναμικού, να μπορεί η ΔΥΠΑ να ασχοληθεί και με τις στεγαστικές ανάγκες των νέων, μέσω της χορήγησης παροχών και της υλοποίησης σχετικών προγραμμάτων.

Με τις νέες ρυθμίσεις επιτρέπεται στη ΔΥΠΑ να αποκτά αδόμητα και δομημένα ακίνητα για την εκπλήρωση των σκοπών, που σχετίζονται με τη στεγαστική συνδρομή, τους οποίους έχει αποκτήσει ως διάδοχος του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας. Προβλέπεται επίσης ότι η Υπηρεσία μπορεί να συμπράττει με δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς για την ανέγερση ακινήτων, με σκοπό την προώθηση των κυβερνητικών πολιτικών σχετικά με τη στεγαστική προστασία του εργατικού δυναμικού και των νέων.Για τα ακίνητα ιδιοκτησίας της ΔΥΠΑ, που δεν προορίζονται για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών των εργαζόμενων, εισάγονται ρυθμίσεις που θα επιτρέψουν την καλύτερη εκμετάλλευση και την αύξηση των εσόδων της. Στο πλαίσιο αυτό επιτρέπεται η σύναψη μακροχρονίων μισθώσεων, η σύμπραξη με ιδιώτες οι οποίοι μπορεί να αναλάβουν την οικοδόμηση αδόμητων ακινήτων, ο εγγυήσεις που θα πρέπει να παρέχουν για να συμμετάσχουν στους σχετικούς διαγωνισμούς, κ.ά.Όσον αφορά στον έλεγχο των παρόχων επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης, διευρύνονται τα κριτήρια ως προς τον έλεγχο της ποιότητας στην κατάρτιση. Πλέον η αξιολόγηση θα καταλήγει σε βαθμολόγηση του παρόχου, σε αριθμητική κλίμακα από το 1 (κακή) ως το 5 (άριστη), ενώ ο πάροχος δεν μπορεί να βαθμολογηθεί θετικά (3 και άνω) εάν δεν πληροί τουλάχιστον 3 από  τα 5 ακόλουθα κριτήρια:- τουλάχιστον το 50% των άνεργων καταρτισθέντων να βρήκε εργασία εντός 12 μηνών,- τουλάχιστον το 90% των εργαζόμενων καταρτισθέντων να διατήρησε την ιδιότητα του εργαζομένου για διάστημα 12 μηνών,- να έχει αξιολογηθεί θετικά το πρόγραμμα από τουλάχιστον το 75% των καταρτισθέντων,- να έχει αξιολογηθεί θετικά το πρόγραμμα από τουλάχιστον το 75% των  εργοδοτών, όταν πρόκειται για πρόγραμμα κατάρτισης εργαζομένων, και- να έχει πιστοποιηθεί τουλάχιστον το 80% των καταρτισθέντων που έχουν περαιώσει την παρακολούθηση του προγράμματος.

Με τις βασικότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, όπως διαμορφώθηκαν μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης:

1. Θεσπίζονται νέα ψηφιακά εργαλεία (ψηφιακή κάρτα ΔΥΠΑ, ψηφιακό μητρώο, ψηφιακό ατομικό σχέδιο δράσης), που αποσκοπούν στη διευκόλυνση των ανέργων να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας.2. Προβλέπεται ρόλος των κοινωνικών εταίρων στην ανάπτυξη δράσεων και προγραμμάτων σχετικών με την επαγγελματική κατάρτιση και την αναβάθμιση δεξιοτήτων του επαγγελματικού δυναμικού, μέσα από τον «Ειδικό Λογαριασμό Επαγγελματικής Κατάρτισης» (Ε.Λ.Ε.Κ.), τον οποίο θα διαχειρίζεται νομικό πρόσωπο που θα συγκροτήσουν οι κοινωνικοί εταίροι.3. Θεσπίζεται για πρώτη φορά επίδομα εργασίας για τους επιδοτούμενους ανέργους που βρίσκουν δουλειά, οι οποίοι εκτός από το μισθό τους θα συνεχίζουν να εισπράττουν το 50% του επιδόματος ανεργίας μέχρι την προβλεπόμενη ημερομηνία. 4. Παρέχεται για πρώτη φορά μπόνους ύψους 300 ευρώ στους μακροχρόνια (πάνω από 5 χρόνια) ανέργους που καταρτίζουν Ατομικό Σχέδιο Δράσης.5. Εισάγονται εισοδηματικά κριτήρια για την διατήρηση σειράς βοηθημάτων, παροχών κ.λπ., που προβλέπονται για τους εγγεγραμμένους στο Μητρώο Ανέργων του ΟΑΕΔ. Στόχος της ρύθμισης είναι η αντιμετώπιση φαινομένων κατάχρησης και απάτης, που εντοπίστηκαν μετά από διασταυρώσεις, οι οποίες αποκάλυψαν περιπτώσεις προσώπων με υψηλά εισοδήματα που παρέμεναν επί χρόνια εγγεγραμμένα στο μητρώο. Τα κριτήρια αυτά είναι εκείνα που εφαρμόζονται για την χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης και δεν επηρεάζουν το επίδομα ανεργίας, το οποίο θα εξακολουθήσει να χορηγείται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια ούτε το επίδομα μακροχρόνιας ανεργίας και το βοήθημα για αυτοτελώς και ανεξάρτητα απασχολούμενους, για τα οποία παραμένουν οι προϋποθέσεις που προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία. Επίσης, δεν αλλάζει το καθεστώς που διέπει την χορήγηση του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ) ρεύματος, την έκπτωση ή απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ και το επίδομα θέρμανσης.6. Προβλέπεται διαγραφή από το Μητρώο Ανέργων για δύο χρόνια και διακοπή του επιδόματος ανεργίας μετά από τρεις αρνήσεις κατάλληλων θέσεων εργασίας, όπως επίσης διαγραφή από το μητρώο για έξι μήνες και διακοπή του επιδόματος ανεργίας για άρνηση συμμετοχής σε δράση κατάρτισης. Κατάλληλη θέση εργασίας θεωρείται εκείνη που αντιστοιχεί στην επαγγελματική ειδικότητα, στις γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες, στα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, στους επαγγελματικούς στόχους και στον τόπο μόνιμης κατοικίας του αναζητούντος εργασία, στην προηγούμενη απασχόληση και στις αποδοχές του ανέργου.7. Αναβαθμίζεται ο μηχανισμός διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας με σκοπό τα προγράμματα κατάρτισης και απασχόλησης να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς.8. Θεσπίζεται ο «Ατομικός Λογαριασμός Δεξιοτήτων», ένα ψηφιακό εργαλείο στα χέρια του πολίτη, όπου θα καταγράφονται οι δεξιότητες, οι καταρτίσεις και οι πιστοποιήσεις που λαμβάνει ή/ και δικαιούται ο καταρτιζόμενος.9. Εισάγεται πλέγμα ρυθμίσεων με στόχο την εμπέδωση του τρίπτυχου «Αξιολόγηση – Ποιότητα – Πιστοποίηση» στο σύστημα επαγγελματικής κατάρτισης και συνδέονται οι αμοιβές με τα αποτελέσματα. Συγκεκριμένα, πέραν των ρυθμίσεων που αναφέρθηκαν παραπάνω σχετικά με τον έλεγχο της ποιότητας, προβλέπονται: Ορίζεται ότι δεν επιτρέπεται η καταβολή προς τον πάροχο άνω του 40 % της αμοιβής ανά ωφελούμενο αν ο ωφελούμενος δεν έχει ολοκληρώσει την παρακολούθηση του προγράμματος, και άνω του 70%, αν ο ωφελούμενος δεν έχει πιστοποιηθεί επιτυχώς για την περάτωση του προγράμματος. Ιδρύεται Ψηφιακή Πύλη για τις Δεξιότητες στον ιστότοπο skills.gov.gr, ώστε με το πάτημα ενός κουμπιού πολίτες και φορείς να ενημερώνονται για θέματα δεξιοτήτων και κατάρτισης.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Το νομοσχέδιο «Δουλειές ξανά» αλλάζει τον ΟΑΕΔ, ενισχύει τις πολιτικές απασχόλησης, στρέφει τα επιδόματα προς τους πραγματικούς ανέργους και θέτει τις βάσεις για μια κατάρτιση που θα είναι πραγματικό όπλο των ανέργων και των εργαζομένων για το μέλλον. Με νέα ψηφιακά εργαλεία, νέο ρόλο των κοινωνικών εταίρων και με εκσυγχρονισμό της στεγαστικής πολιτικής, η οποία πλέον θα καλύπτει και τις ανάγκες των νέων συνολικά, ο ΟΑΕΔ περνάει σε μια άλλη εποχή για τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης στην Ελλάδα. Αυτό συμβολίζει άλλωστε και η μετονομασία σε ΔΥΠΑ. Το επίδομα εργασίας που καθιερώνεται για πρώτη φορά και το ειδικό πριμ για την επανασύνδεση των μακροχρόνια ανέργων με τον Οργανισμό είναι πολιτικές που αγκαλιάζουν τους πραγματικούς ανέργους. Ενώ από την άλλη πλευρά με την εισαγωγή ρυθμίσεων όπως π.χ. εισοδηματικά κριτήρια αντίστοιχα με το επίδομα θέρμανσης για ορισμένα από τα ωφελήματα της ΔΥΠΑ επιχειρείται να αντιμετωπιστούν καταχρήσεις εκ μέρους ορισμένων, που κατά δήλωσή τους έχουν υψηλά εισοδήματα και οι οποίες στρέφονται εναντίον των πραγματικών ανέργων. Αυτό είναι το πνεύμα και των ρυθμίσεων για την κατάρτιση. Η Κυβέρνηση υψώνει τον πήχη και ζητάει από τους παρόχους κατάρτισης πιο σοβαρές προσπάθειες από εδώ και στο εξής. Η κατάρτιση επιδιώκεται να είναι μια πιο αξιόπιστη διαδικασία για τους παρόχους και πιο αποτελεσματική για ανέργους και εργαζομένους. «Δουλειές ξανά» δεν είναι μόνο ο τίτλος του νομοσχεδίου. Νέες και καλές δουλειές είναι βασική επιδίωξη της Κυβέρνησης που υπηρετείται με τη συνολική οικονομική μας πολιτική και θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο όταν αυτό το νομοσχέδιο γίνει νόμος του κράτους».

Οι υπόλοιπες διατάξεις του νομοσχεδίου

Επιπροσθέτως, με το νομοσχέδιο «Δουλειές Ξανά»:

1. Θεσπίζεται το πλαίσιο υλοποίησης της δράσης «Δημιουργία χώρων φύλαξης βρεφών εντός επιχειρήσεων», με φορέα υλοποίησης τη Γενική Γραμματεία Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων (ΓΓΔΟΠΙΦ) του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Αντικείμενο της δράσης  είναι η χρηματοδότηση 120 επιχειρήσεων συνολικά για τη δημιουργία και τον εξοπλισμό των χωρών φύλαξης  βρεφών (ηλικίας από έξι μηνών έως 2 ετών και 6 μηνών) εντός των εγκαταστάσεων όπου ασκούν τη δραστηριότητά τους, καθώς και για τη στελέχωση του χώρου με έως 2 βρεφονηπιοκόμους/βοηθούς βρεφονηπιοκόμων ή επαγγελματίες συναφών ειδικοτήτων, για χρονικό διάστημα 24 μηνών. Ωφελούμενοι είναι οι γονείς παιδιών που απασχολούνται στην εγκατάσταση όπου δημιουργείται ο χώρος φύλαξης. Σκοπός του χώρου είναι η καθημερινή φύλαξη, φροντίδα, ημερήσια διατροφή, απασχόληση των βρεφών κατά τον χρόνο εργασίας του γονέα.Οι επιχειρήσεις αναλαμβάνουν την υποχρέωση διατήρησης του χώρου και των θέσεων του προσωπικού για άλλους 24 μήνες μετά τη λήξη της περιόδου χρηματοδότησης. Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων θα εκδώσει δημόσια Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, με την οποία θα καλούνται οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις και εργοδότες να υποβάλλουν αίτηση συμμετοχής.Στόχος της δράσης είναι η καλύτερη ισορροπία οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής και η ενδυνάμωση της συμμετοχής των γυναικών στην αγορά εργασίας, μέσω της παροχής συμπληρωματικών υπηρεσιών φροντίδας βρεφών και της δημιουργίας φιλικότερων για τους νέους γονείς -και ιδίως για τις γυναίκες- εργασιακών χώρων. 2. Επιλύονται θέματα για τη διασφάλιση της συνέχειας των παρεχόμενων υπηρεσιών από τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης (ΚΔΑΠ) παιδιών ΑμεΑ, που έχουν ενταχθεί στη δράση «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής περιόδου 2021-2022» και των Κέντρων Διημέρευσης Ημερήσιας Φροντίδας (ΚΔΗΦ), καθώς και για την προστασία των θέσεων εργαζομένων που απασχολούνται στις δομές αυτές, μέσω της κάλυψης δαπανών τους.3. Διευκολύνεται η αποτελεσματική λειτουργία της Προσωρινής Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΚΑ, με στόχο να διασφαλιστεί η κατά το δυνατόν ομαλότερη μετάβαση κατά την ανάληψη αρμοδιοτήτων από τα μόνιμα όργανα διοίκησης του Ταμείου. Για το λόγο αυτό, ενισχύεται η Επιτροπή με τα απαραίτητα οργανωτικά εργαλεία και τεχνογνωσία για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η δυνατότητα της Προσωρινής Διοικούσας Επιτροπής να παρέχει εξουσιοδότηση υπογραφής σε όργανα της Μονάδας Υποστήριξης αυτής. Προβλέπεται επιπλέον ότι, για όσο διάστημα το ΤΕΚΑ διοικείται από την Επιτροπή, οι υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων επικουρούν το Ταμείο.4. Ενδυναμώνεται το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ), με την ενίσχυση και αποσαφήνιση των διατάξεων για την επιβολή κυρώσεων από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς καθώς και για την προληπτική εποπτεία της σε αυτά.5. Δίνεται η δυνατότητα στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ) να προχωρήσει σε ψηφιακή απονομή και των μερισμάτων στους δημοσίους υπαλλήλους, προχωρώντας στην ανάπτυξη των απαιτούμενων μηχανογραφικών εφαρμογών, ακολουθώντας το παράδειγμα των συντάξεων και παροχών του ΕΦΚΑ.6. Ενισχύονται οι δικλείδες ασφαλείας κατά την πρόσληψη προσωπικού σε φορείς παιδικής προστασίας, βρεφονηπιακούς σταθμούς και κέντρα δημιουργικής απασχόλησης, με την προσθήκη και άλλων αδικημάτων ως λόγων αποκλεισμού των υπό πρόσληψη ή και ήδη υπηρετούντων εργαζομένων στις θέσεις αυτές. Προβλέπεται, επίσης, ότι το προστατευτικό πλαίσιο κατά της κακοποίησης θα καταλαμβάνει πλέον και τους βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς των Δήμων. Παράλληλα, ενδυναμώνεται το πλαίσιο προστασίας από την κακοποίηση των ωφελουμένων σε άλλες δομές (για ΑμεΑ, ηλικιωμένους κ.ά.), σε συμμετρία με τις πρόσφατες αλλαγές για την πρόληψη της παιδικής κακοποίησης (ορισμός Υπευθύνου Προστασίας, προληπτικοί έλεγχοι κατά την πρόσληψη, υποχρέωση αναφοράς). Παράλληλα, βελτιώνεται το πλαίσιο λειτουργίας των φορέων κοινωνικής προστασίας ως προς τις προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας, την εποπτεία και τις κυρώσεις. 7. Τέλος, εκσυγχρονίζεται το καθεστώς του Ταμείου Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΜΕΔΕ), στο πλαίσιο της ανάγκης ευέλικτης λειτουργίας του και της πλέον αποτελεσματικής εξυπηρέτησης των σκοπών του και επιβεβαιώνεται η διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια του Ταμείου.

Δείτε ακολούθως το νομοσχέδιο και την αιτιολογική έκθεση:

Ειδήσεις

ΠΗΓΗ

Σχετικά άρθρα

Θέσεις εργασίας - Βρείτε δουλειά & προσωπικό