10.7 C
Athens
Πέμπτη, 22 Φεβρουαρίου, 2024

Τεχνητή Νοημοσύνη: σύμμαχος ή εχθρός του Πολιτισμού;

Ειδήσεις Ελλάδα

Την Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου, ανοιχτή συζήτηση σωματείων, φορέων και οργανισμών συλλογικής διαχείρισης πρόκειται να πραγματοποιηθεί στις 15.00 στον κινηματογράφο ΑΣΤΟΡ (Πλ. Κοραή) με στόχο την ενημέρωση του συνόλου των καλλιτεχνικών κλάδων για τις θέσεις όλων των παραπάνω σε σχέση με τη δηλωμένη πρόθεση της κυβέρνησης για συγχώνευση του  Εθνικού Κέντρου Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) και τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ), σε νέο, ενιαίο φορέα, με κοινό Διοικητικό Συμβούλιο.

Στην συζήτηση θα λάβουν μέρος αρκετά σωματεία, όπως τα Ε.Σ.Δ (Σκηνοθετών δημιουργών), Ε.Ε.Τ.Ε (Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας), Σ.Ε.Η (Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών), ΕΡΜΕΙΑΣ (Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων Παραγωγών Κινηματογραφικών Εργων), ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ (Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων των Διευθυντών Φωτογραφίας, σκηνογράφων, μοντέρ, ηχοληπτών, ενδυματολόγων), ΑΠΟΛΛΩΝ (Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων των Ελλήνων Μουσικών) κ.α.

Η συζήτηση αναμένεται με ενδιαφέρον καθώς σε  εθνικό επίπεδο το ζήτημα της συγχώνευσης είναι αρκετά σοβαρό και όλα δείχνουν ότι θα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στο σύστημα λειτουργίας του ελληνικού κινηματογράφου (όπως, πιθανόν, σε θέματα χρηματοδότησης ταινιών).

Ξεφεύγοντας όμως από το εθνικό επίπεδο και κοιτάζοντας το παγκόσμιο πλαίσιο (στο οποίο ο ελληνικός κινηματογράφος τοποθετείται) θα δούμε ότι μια άλλη εξίσου ενδιαφέρουσα συζήτηση, που αφορά τον παγκόσμιο κινηματογράφο και τις αλλαγές που έχουν επέλθει, θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή, 15 Δεκεμβρίου στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων (Πειραιώς 160). Είναι μια διοργάνωση που έχει αναλάβει με ιδιαίτερο ζήλο ο κ. Στάθης Καλογερόπουλος από το Athens Film Office (το γραφείο εξυπηρέτησης ελληνικών και ξένων παραγωγών που γυρίζονται στην Αθήνα) σε συνεργασία με το ΕΚΟΜΕ και το ΕΚΚ.

Θέμα της η «Διακήρυξη των Κινηματογραφιστών – Πράξη IV» και η συμμετοχή των επαγγελματιών της οπτικοακουστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα είναι επίσης απαραίτητη.

Τι είναι όμως η «Διακήρυξη των Κινηματογραφιστών – Πράξη IV»; Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τον περασμένο Μάιο, στο Φεστιβάλ των Καννών, οι Γάλλοι εξέδωσαν τη «Διακήρυξη των Κινηματογραφιστών», καλώντας για το δικαίωμα της πνευματικής ιδιοκτησίας, τη δίκαιη κατανομή των εσόδων και την άμεση ρύθμιση της Τεχνητής Νοημοσύνης (A.I.). Λίγους μήνες αργότερα, στο 80ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Βενετίας, κινηματογραφιστές και σεναριογράφοι από όλο τον κόσμο υπέγραψαν τη «Διακήρυξη των Κινηματογραφιστών» για να προστατεύσουν τη θέση των σεναριογράφων και τα ηθικά δικαιώματα των έργων τους.

Η συνάντηση στην Βενετία στόχευε στη συνέχιση του διαλόγου, στην επιβεβαίωση των αρχών  που περιέχει η Διακήρυξη και στην υποστήριξη των σεναριογράφων, των σκηνοθετών και των  ηθοποιών που εκείνη την περίοδο απεργούσαν στις Ηνωμένες Πολιτείες για τις ίδιες αρχές. Ακολούθησε η Ισπανία, στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπάστιαν και τώρα η Διακήρυξη έρχεται και στην Ελλάδα.

Πίσω από την πρωτοβουλία αυτή βρίσκεται και η Αθηνά Ξενίδου( πρόεδρος της Ένωσης Σκηνοθετών Κύπρου και Καθηγήτρια Τηλεοπτικής Παραγωγής στο Πανεπιστήμιο του Central Lancashire) η οποία ήταν παρούσα στο Φεστιβάλ των Καννών όταν έγινε το launch και έγινε αναπόσπαστο μέλος της ομάδας αυτής που διοργάνωσε και την εκδήλωση στο Φεστιβάλ της Βενετίας.

«Πρέπει να αποφύγουμε τον ρόλο των μαθηματικών μοντέλων στη δημιουργικότητα» δηλώνει ο Φραντσέσκο Ρανιέρι Μαρτινότι, Πρόεδρος της ANAC (Associazione Nazionale Autori Cinematografici – Ένωση Σκηνοθετών Ιταλίας). «Οι λίγοι παίκτες που ελέγχουν την παγκόσμια ακουστική βιομηχανία ακυρώνουν τα ηθικά δικαιώματα των δημιουργών και επιβάλλουν απαράδεκτες οικονομικές συνθήκες.» Για τον Ρανιέρι Μαρτινότι «η αντίσταση των δημιουργών δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο σε εθνικό επίπεδο, αλλά απαιτεί διεθνή προοπτική και στρατηγική συμμαχία με τους «πραγματικούς» ανεξάρτητους παραγωγούς.»

«Ο ρόλος μας είναι να προσφέρουμε στους πολίτες ελεύθερες και διαφορετικές απόψεις για τον κόσμο και όχι τυποποιημένα έργα, που σύντομα θα δημιουργηθούν από την Τεχνητή Νοημοσύνη, περιορίζοντας την ικανότητά μας να κατανοήσουμε ένα πολύπλοκο κόσμο» δηλώνει ο Ράντου Μιχαιλεάνου (Αντιπρόεδρος της ARP- Συγγραφείς-Σκηνοθέτες-Παραγωγοί). «Η Τεχνητή Νοημοσύνη ως εργαλείο υπηρεσίας του Ανθρώπου, ναι. Ως κυρίαρχος του Ανθρώπου, όχι, ποτέ!».

«Μετά από χρόνια  ανάπτυξης στην παραγωγή ταινιών και τηλεοπτικών σειρών, κυρίως από τους streamers, βιώνουμε τώρα μια σοβαρή κρίση  η οποία, ίσως για πρώτη φορά, φέρνει επίκαιρα ερωτήματα όχι μόνο για τις οικονομικές επιπτώσεις για εμάς, τους δημιουργούς, αλλά επηρεάζει επίσης την ελευθερία και τη δημιουργικότητά μας, που απειλούνται από την υπερβολική παρέμβαση στην παραγωγή» λέει ο Τζιάκομο Ντούρτσι (100autori και Αντιπρόεδρος των Giornate degli autori). «Πρέπει να αναθεωρήσουμε το μοντέλο παραγωγής και διανομής, βελτιώνοντας τις συνθήκες ενός συστήματος και αγωνιζόμενοι για τους δημιουργούς να είναι στην καρδιά της διαδικασίας και στην Ευρώπη.»

Αυτό το πάνελ που για πρώτη φορά ενώνει μια ποικιλία ισχυρών συνδικαλιστικών οργανώσεων σχετικών με τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο, επαναβεβαιώνει αναμφίβολα τον ρόλο του σεναριογράφου στη διαδικασία δημιουργίας και υλοποίησης ενός έργου. Αλλά πάνω από κάθε τι, μας υπενθυμίζει ότι αυτός αγώνας που γίνεται στις μέρες μας δεν αφορά μόνο την υπεράσπιση του κινηματογράφου.

Είναι ένας αγώνας για την κοινωνία και τον πολιτισμό, σε μία κρίσιμη στιγμή της ιστορίας μας.

Στην εκδήλωση «Διακήρυξη των Κινηματογραφιστών – Πράξη IV» της Παρασκευής 15 Δεκεμβρίου , ομιλητές μεταξύ άλλων θα είναι οι Mαρίν Φρανσέν (Γαλλία) – Ράντου Μιχαιλεάνου  (Γαλλία) – Φραντσέσκο Ρανιέρι Μαρτινότι (Ιταλία) και τον συντονισμό θα έχει η Αθηνά Ξενίδου. Συμμετέχοντες μέσω βίντεο οι Χάουαρντ Α. Ρόντμαν – Πρώην Πρόεδρος του WGA (Σωματείο Σεναριογράφων Αμερικής) και ο Γάλλος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Σεντρίκ Κλαπίς).

Ειδήσεις

ΠΗΓΗ

Σχετικά άρθρα

Θέσεις εργασίας - Βρείτε δουλειά & προσωπικό