27 C
Athens
Πέμπτη, 10 Οκτωβρίου, 2024

Αλλάζει ρότα ο Μητσοτάκης, πέφτουν οι προσδοκίες από τη Moody’s, ο μετρ των παραχωρήσεων, η μείωση του χρέους μέσω… Αττικής Οδού – Οικονομικός Ταχυδρόμος

Ειδήσεις Ελλάδα

Στους διαδρόμους του Μαξίμου

Νέα εντολή κυκλοφορεί εσχάτως στους διαδρόμους του Μαξίμου, μαθαίνω.

Ποια είναι αυτή; Κάθε νέο νομοσχέδιο θα έχει ανάλυση «κόστους – οφέλους».

Μην μπερδεύεστε όμως. Κόστους πολιτικού. Όχι οικονομικού.

Αναλώθηκε πολύ κεφάλαιο…

Τι εννοεί ο «εντολέας»;

Ότι η κυβέρνηση, και δη ο πρωθυπουργός, έχουν αναλώσει μεγάλο μέρος του πολιτικού τους κεφαλαίου μέχρι τώρα και πρέπει να γίνει ανάσχεση κόστους.

Και μιλάω με οικονομικούς όρους, διότι έτσι το βλέπει το επιτελικό team της επικοινωνίας του Μαξίμου.

Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι δεν θα ανοιχτούν δύσκολοι φάκελοι, ειδικά στο μέτωπο της φορολογίας και της επιβάρυνσης.

Μόνο ότι είπε ο πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη. Προφανώς κάθε μέτρο είχε στόχευση μια συγκεκριμένη ομάδα.

«Θέμα» 1ον

Ο ένας φάκελος που δεν θα ανοίξει είναι οι αντικειμενικές αξίες.

Με τις εμπορικές αξίες να έχουν αυξηθεί και τις τιμές των ακινήτων να τρέχουν με τρελούς ρυθμούς, φυσιολογικά θα περίμενε κανείς να αλλάξουν και οι αντικειμενικές αξίες.

Ξεχάστε το… το πολιτικό κόστος είναι μεγάλο.

Διότι εάν συγκλίνουν οι εμπορικές με τις αντικειμενικές αξίες, ο φόρος θα αυξηθεί, το κόστος των μεταβιβάσεων θα επιβαρυνθεί δραματικά.

«Θέμα» 2ον

Δεν θα τιμαριθμοποιηθεί ούτε και η φορολογική κλίμακα των μισθωτών. Αυτή κι αν κοστίσει πολιτικά…

Και όπως μαθαίνω, έχει συζητηθεί, με το όφελος στα φορολογικά έσοδα να είναι μικρό.

Άρα το κόστος δεν αξίζει να αναληφθεί. Υπάρχουν άλλα πιο στοχευμένα μέτρα να επιστρατευτούν.

Πανευρωπαϊκό το φαινόμενο

Βέβαια για να μην κατηγορώ μόνο την ελληνική κυβέρνηση, το φαινόμενο είναι πανευρωπαϊκό.

Εξού και η απόφαση της γερμανικής κυβέρνησης να κάνει ελέγχους στα σύνορα της, μήπως και κάμψει την οργή των Γερμανών για τους μετανάστες… πάνω στους οποίους πέφτει η ευθύνη για τα οικονομικά δεινά της χώρας και όλης της Ευρώπης.

Για την έκθεση Ντράγκι βέβαια ούτε λόγος. Ακόμη και όταν η ίδια η Λαγκαρντ τη θύμισε στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου της. Στο statement μάλιστα. Δηλαδή την είχε προετοιμάσει την υπενθύμιση… δεν ρωτήθηκε.

Πολλά τα εύσημα, αλλά…

Στα δικά μας τώρα, την αλλαγή της στάσης του Μαξίμου την έχουν εντοπίσει και τα ξένα κεφάλαια και περιμένουν… Αυτό μου μεταφέρουν άνθρωποι της κεφαλαιαγοράς που ήδη έχουν αξιολογήσει το κλίμα ενόψει του placement της Εθνικής.

Γι’ αυτό και βλέπουμε και αυτή την νηνεμία στο χρηματιστήριο, την πρώτη και την πιο εύκολη πύλη δηλαδή των ξένων στην ελληνική οικονομία.

epa03219311 (FILE) A file picture dated 13 July 2011 shows the Moody’s logo outside the offices of Moody’s Corporation in New York, New York, USA. According to media reports on 14 May 2012, ratings agency Moody’s have down graded 26 Italian banks which include UniCredit and Intesa Sanpaolo. The negative outlook is leading to a possible further downgrade with Moody’ sfurther stating that the step was taken because of the poor Italian economy. EPA/ANDREW GOMBERT *** Local Caption *** 00000403105018

Διυλίζουν πλέον τις αποτιμήσεις και μετράνε τις μονάδες στα discount, ενώ προσθέτουν και τα μερίσματα ως άλλοι «λογιστές».

Όπως μου λένε χαρακτηριστικά, ούτε και η Moody’s πιθανόν να κάνει τη διαφορά σήμερα, Παρασκευή και 13, παρά το ότι είναι ο οίκος που δεν έχει δώσει ακόμη στη χώρα μας την πολυθρύλητη «επενδυτική βαθμίδα».

Λείπουν από την πραγματική οικονομία

Άλλωστε, πέραν από τη μετοχική αγορά, οι ξένοι βλέπουν και τα ποιοτικά δεδομένα.

Και σε αυτό δεν έχει απάντηση η κυβέρνηση.

Δηλαδή πως γίνεται να είμαστε σε θετικό περιβάλλον, με υψηλότερη ανάπτυξη σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, και να μην έχει έρθει μια ξένη τράπεζα στην Ελλάδα.

Μην μου πείτε για τη Unicredit, γιατί ως γνωστόν αυτή πήρε μερίδιο στην Alpha Bank με το κίνητρο της σαφώς να είναι η Ρουμανία.

Ποιες θέσεις εργασίας;

Και μην βαυκαλιζόμαστε ότι τα data centers είναι επένδυση. Ουσιαστικά είναι αποθήκες με γιγαντιαία μηχανήματα που δεν παράγονται καν στην Ελλάδα και «τρώνε» ενέργεια.

Και το μόνο που μπορούν να προσφέρουν είναι κάποιες θέσεις μηχανικών και τεχνικών, ή κάποιων φυλάκων.

Καλές είναι και αυτές, το ξέρω, αλλά αυτό που δεν ξέρω ποιοι είναι οι πόντοι παραγωγικότητας που προσφέρουν σε μια οικονομία που η ανταγωνιστικότητα της είναι στα τάρταρα.

Έκρουσε χτες και το καμπανάκι το ΚΕΠΕ για το εμπορικό έλλειμμα.

Έτρεξε… η κυβέρνηση

Βέβαια η κυβέρνηση «έτρεξε» να επισπεύσει τις οικοδομικές άδειες για τα data centers της Microsoft στα Μεσόγεια.

Βάζω το «έτρεξε» σε εισαγωγικά, γιατί έπρεπε να προηγηθούν 4 χρόνια σχεδόν γραφειοκρατίας για να βγουν οι άδειες.

Το τελευταίο τρίμηνο έτρεξε λοιπόν για να γίνει το πρώτο data center στα Σπάτα.

Αυτό, μαζί με άλλα δύο στο Κορωπί υπόσχονται να δημιουργήσουν άμεσα 100 νέες θέσεις εργασίας και 300 σε ορίζοντα δεκαετίας…

Όπως έγραφαν παλιά και οι γελοιογραφίες… «χωρίς λόγια».

Η Αττική Οδός

Με ταχείς ρυθμούς για τα δεδομένα του δημοσίου έκλεισε ένας διαγωνισμός παραχώρησης. Ο λόγος για την Αττική Οδό, την οποία αναλαμβάνει να λειτουργεί και να διαχειρίζεται η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Χθες υπογράφηκε η σύμβαση παραχώρησης και όπως είχε τονίσει και στο OT FORUM στην 88η ΔΕΘ ο CEO του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρης Πολίτης είναι η πρώτη φορά που ένας παραχωρησιούχος διαδέχεται τον επόμενο…

Και με τι τίμημα…

Σχεδόν 3,3 δισ. ευρώ έδωσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ένα πρωτόγνωρο ποσό σε διαγωνισμό παραχώρησης στην Ελλάδα, όπως επισήμανε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

Ο Γιώργος Περιστέρης

Αν μη τι άλλο η διεκδίκηση και η ανάληψη μίας ακόμη μεγάλης παραχώρησης από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (Εγνατία Οδός, ΒΟΑΚ, Καστέλι, Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό κλπ) οφείλεται στη στρατηγική που χαράζει και υλοποιεί ο μεγαλομέτοχος και πρόεδρος και CEO του ομίλου Γιώργος Περιστέρης.

Αυτό τουλάχιστον σχολιάζουν για μία ακόμη φορά στην αγορά, χαρακτηρίζοντας τον κι ως «μετρ των παραχωρήσεων…»

Η Αττική Οδός όπως και οι προαναφερόμενες παραχωρήσεις που κέρδισε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προσφέρουν πολλαπλασιαστική αξία τόσο στην εθνική οικονομία όσο και στους μετόχους της εισηγμένης.

Τα 3,3 δισ.

Τα 3,3 δισ. ευρώ που καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μειώνουν κατά 1,5 μονάδα του ΑΕΠ το δημόσιο χρέος.

Και όχι μόνο. Ο παραχωρησιούχος, που αναλαμβάνει για 25 χρόνια τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, πέραν του εφάπαξ οικονομικού ανταλλάγματος, θα αποδίδει ετησίως στο ΤΑΙΠΕΔ ποσοστό που θα ανέρχεται σε 7,5% επί των πάσης φύσεως εσόδων από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου, ενώ προβλέπονται περαιτέρω επενδύσεις και δαπάνες αναβαθμίσεων και εκσυγχρονισμού ύψους 380 εκατ. ευρώ στο σύνολο διάρκειας της παραχώρησης.

Οφέλη

Και βέβαια το ελληνικό δημόσιο κερδίζει, όπως δείχνουν όλα τα παραπάνω, ενώ και οι οδηγοί για πέντε χρόνια θα απολαμβάνουν μειωμένη τιμή στα διόδια.

Από 2,80 σε 2,50 ευρώ.

Ωφελημένοι είναι όμως και οι μέτοχοι της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Πρόκειται για ένα έργο χαμηλού ρίσκου με μεγάλη υπεραξία καθώς ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής παρουσιάζει ιδιαίτερη ανθεκτικότητα σε οποιαδήποτε συνθήκη και οικονομικό περιβάλλον.

Ειδήσεις

ΠΗΓΗ

Σχετικά άρθρα

Θέσεις εργασίας - Βρείτε δουλειά & προσωπικό